jag vill bara kolla med er kloka mammor och pappor.
Man säger att barnet ska 3 dubbla sin vikt första året. Vår Vilma har inte gjort det, hon föddes med en vikt på 4465 gram och idag 12 månader senare så väger hon 9350 gram vilket är en fördubbling + 420 gram. Är det något att oroa sig för???
Ska man försöka ha extra fett i maten (hade det ett tag men har slutat med det). Hon ligger inom kurvorna men har planat ut rejält vilket man ska vi 12 månader men hennes kurva och matintag planade ut redan vid 8 månader.
Det var vid 8 månader hon började äta radikalt lite sen hade vi en liten period på 2 veckor då hon åt mer, men nu vid 12 månader äter hon ännu mindre än tidigare. Vilket är korrekt men det känns oerhört lite.... Jag har läst i Baranboken och vi har attityden och hon får inget mellan målen. Vi beslutar när måltiden är färdig, vi trugar inte utan matar lite och sen får hon äta själv. Jag har börjat lägga upp mindre och mindre på tallriken för att vi ska känna att det inte är så mycket mat som slängs hela tiden. Förut åt hon i alla fall youghurten på förmiddagen men nu går den knappt ned. Så nu börjar jag få lite vargar runt benen men ska mota bort dem
Är det fullt normalt att inte 3 dubbla sin vikt???
Hon sover som hon ska, dock har hon senaste veckan blivit väldigt trött, vill gärna sova redan kl.08.30 istället för 10.30 och hon sover 45min på eftermiddagen trots att vi lagt en 20minutare där. Vi får nästan väcka henne varje morgon.
Vill bara ha hjälp att mota bort de där små vargungarna innan de växer sig stora.