3 dubbla sin vikt första året?!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sarika

3 dubbla sin vikt första året?!

Inlägg av Sarika »

Hej
jag vill bara kolla med er kloka mammor och pappor.

Man säger att barnet ska 3 dubbla sin vikt första året. Vår Vilma har inte gjort det, hon föddes med en vikt på 4465 gram och idag 12 månader senare så väger hon 9350 gram vilket är en fördubbling + 420 gram. Är det något att oroa sig för???

Ska man försöka ha extra fett i maten (hade det ett tag men har slutat med det). Hon ligger inom kurvorna men har planat ut rejält vilket man ska vi 12 månader men hennes kurva och matintag planade ut redan vid 8 månader.

Det var vid 8 månader hon började äta radikalt lite sen hade vi en liten period på 2 veckor då hon åt mer, men nu vid 12 månader äter hon ännu mindre än tidigare. Vilket är korrekt men det känns oerhört lite.... Jag har läst i Baranboken och vi har attityden och hon får inget mellan målen. Vi beslutar när måltiden är färdig, vi trugar inte utan matar lite och sen får hon äta själv. Jag har börjat lägga upp mindre och mindre på tallriken för att vi ska känna att det inte är så mycket mat som slängs hela tiden. Förut åt hon i alla fall youghurten på förmiddagen men nu går den knappt ned. Så nu börjar jag få lite vargar runt benen men ska mota bort dem :!: :!:

Är det fullt normalt att inte 3 dubbla sin vikt???

Hon sover som hon ska, dock har hon senaste veckan blivit väldigt trött, vill gärna sova redan kl.08.30 istället för 10.30 och hon sover 45min på eftermiddagen trots att vi lagt en 20minutare där. Vi får nästan väcka henne varje morgon.

Vill bara ha hjälp att mota bort de där små vargungarna innan de växer sig stora. :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ut med vargarna :D

Den tredubblade födelsevikten är ett riktmärke, inget KRAV :shock: Jag tjatar om den i Barnaboken därför att många blir alldeles förfärligt oroliga när aptiten minskar så drastiskt som den brukar göra kring ett år. Jag var verkligen själv en av dem, bröt samman vid absolut varenda måltid för att min ettåring "ingenting" åt, hon som varit en sådan storätare. Men det var alldeles i sin ordning. Det var mig det var fel på. Mer att läsa i "Bekymmer? Mat" i femte delen :D

Din lilla älskling är lite tidigt ute bara. En del små barn har inte lyckats tredubbla sin födelsevikt ens vid fyra års ålder. Inget fel det heller. Värre är det med de små fetknopparna som INTE går ner i aptiten efter ettårsdagen... Vad ska man göra med dem? Banta dem? Där måste man förr eller senare kanske lägga om kosten och det är inte alltid så kul.

Förr i tiden fick små barn äta upp sig, som det hette, för hull skulle de ha. Att din lilla verkar ha blivit tröttare oroar mig lite, så jag tycker du ska kasta alla skrupler över bord en tid. Ge mat men lansera äkta gräddglass som efterrätt (aldrig som ensamt mellanmål dock) när hon absolut inte vill ha mer mat - det går nog ner lite glass på toppen :idea: Och varm choklad man gör själv (med minsta möjliga socker) med ett berg av vispgrädde ovanpå brukar inte heller vara fel.

Hellre än dylik lyxkur ett par veckor än mammas oro :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
camilla

Inlägg av camilla »

Hon vagde ju valdigt mkt da hon foddes sa det ar nog normalt att hon inte 3 dubblar sin vikt, min Emma vagde tex 2260 g da hon foddes och vid 9 manaders kontrollen vagde hon 8450 g sa pa 9 manader har hon 3 dubblat sin vikt och innehar nu normalvikt. Vad jag menar e att "normalstora" nyfodda 3dubblar sin vikt, storre bebisar inte lika mkt och mindre bebisr gar upp mer som om de stravade efter att vara "normalstora". Det ar vad jag tror iallafall...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack Anna och Camilla för svar :D

Vargarna ska ut och jag har bunkrat med gräddglass och grädde här hemma :wink:

Ska odla attityden till fulländning tills i morgon!! Men kan inte hjälpa att det inte känns bra i magen......den här veckan har inte varit som det brukar vara....hon är väldigt trött sover mycket, äter ännu mindre än tidigare och har varit gnällig trots ensamlek, social delaktighet etc. Hon har idag skrikit vid maten och sträckt ut armarna för att hon vill ned vilket aldrig hänt förut.

Idag har hon ätit:
morgon - 220ml välling
frukost - 4 tsk banan blandat med youghurt
lunch - 2 tsk ärtor, 1/2 liten korvbit, 1tsk mat, 1 liten burk päronpuré
middag - 1 tsk ärtor, 1 burk päronpuré
kväll - 150ml välling

å så här har det sett ut hela veckan förutom i tisdags då hon åt ännu mindre, ingen youghurt alls och ingen lunch endast päronpurén. Men det är väl normalt, vara bara inte beredd på att matintaget skulle sjunka ännu mer eftersom hon redan innan (sedan 8 månader) inte åt så mycket.

Men jag ska göra som du säger Anna, vi kör en liten lyxkur:!: :D

Å som du säger Camilla, de barn som är lite större när de föds har väl inte lika lätt att öka till det 3 dubbla som lite mindre barn.

Tack!
Sara
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D

Kom ihåg att oro alltid är den största skurken i all barnavård. Så även om du naturligt nog känner den, göm den 8) noga noga för barnet :!:

Och den dieten skulle nog t o m jag leva rätt bra på :lol: Tiodubblad efter min vikt, förstås. Eller vad tror du :lol:

Hon kan vara hängig av andra orsaker. Vårtrött, småsjuk, "låg". Sådant händer. In med lyxkur, gott humör och stadigt tålamod :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

:D :D :D
Du har rätt :D Jag har tänkt mig hennes mat x 4 och tänkt att det skulle jag inte bli mätt på men jag väger ju lite mer än dryga 37 kilo :wink:

:heart:
Sara
VilmaochViggo
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Sarika, smiter in lite och svarar på det där med extra fett i maten. vad jag har hört så bör man fortsätta med det ganska länge (inte säker med jag har för mig att jag hört, upp till 2 år???). Fettet i maten är inte bara till för att det ska hålla hullet utan även för att de behöver fettsyrorna för hjärnans utveckling. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sarika

Inlägg av Sarika »

tack liw!
då ska jag börja med det igen :D
Sara
VilmaochViggo
Kia

Inlägg av Kia »

Hej Sarika! Får jag rekommendera, om du nu inte redan gör det, att du ger henne extra fett i maten i form av rapsolja? Nu kanske du redan vet detta, men utifall att du inte vet det: Rapsolja är "Nordens olivolja" och innehåller bl a de superviktiga omega3-fettsyrorna som är livsnödvändiga för oss människor. Smör o dyl är inte ens i närheten av rapsolja när det gäller nyttighet för hjärna & hjärta. Rapsolja kan man lätt tillsätta vilken mat som helst och om man inte får i sin älskling så mycket mat så ger en liten skvätt rapsolja betydligt mer i hälsoväg än en liten klick smör, t ex.
Mamma till Lucas 1 ?r.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Kia
tack fär tipset! En fråga; antar att olivolja då är lika bra som Rapsolja?!

:D
Sara
VilmaochViggo
kokos

Inlägg av kokos »

Sarika: jag har märkt att Adrian inte gillar olivolja lika bra som rapsolja. Jag tror att det beror på att olivolja har en viss bismak (som jag tycker om - men det gör inte Adrian). Du kan ju vara lite observant och byta olivoljan mot raps om hon protesterar. Tror inte att det är nån skillnad på "nyttighet".
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sarika

Inlägg av Sarika »

tack kokos! då kör vi olivolja och om hon inte gillar smaken så köper vi rapsolja :D
Sara
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tack än en gång Anna och ni andra för ert stöd!

Vilma går nu på lyxkur (grädde och glass) och har börjat äta. Vi backade ett steg och ger mer barnmat än vi brukar (hon har annars ätit det vi äter) :D Vargarna är borta och vardagen i sin ordning igen :wink:

Det var nog en vårsvacka som kom eller något. Hon är dock fortfarande väldigt trött! Letar gärna upp en skön kudde/filt som dras ned på golvet, stoppar in fingrarna i munnen och lägger sig ned trots att hon vaknade för 1 timme sedan. Men vem kan inte vara lite vår trött?!

:D
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"