Hoa hela nattem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
virasvira

Hoa hela nattem

Inlägg av virasvira »

Vi har kurat i en en vecka och det går löjligt bra, vi är helt ställda :wink: :shock:

Elvira har sovit de senaste två nätterna men har vaknat vid femtiden och då trasslar,och prasslar hon i vagnen och ligger och hoar (pratar för sig själv) Hon är klarvaken men skriker inte (förmodligen tänker hon att det är ingen ideé att skrika för då kommer bara den där urtjatiga gamla ramsan igen :wink: )

Jag har låtit henne hållas och tänkat att hon får prata lite för hon har somnat om igen men det kanske är fel, borde jag ramsa när hon ligger och snackar också?

Jag har sovit mer än någonsin på fem månader men nu är jag tröttare än någonsin, någon som känner igen sig :!: :?: teorier :?:
Må väl
// Fanny
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härligt att det gått så bra med kuren, se nu till att fortsätta i samma goda stil så behåller ni den goda nattsömnen oavsett vad som händer i livet.

Ett nöjt litet barn som roar sig själv utan att vara ledsen ska man inte ramsa. Hon fixar att somna om själv så du behöver inte lägga dig i alls utan kan bara njuta av att hon är så nöjd. Om hon däremot skulle hålla på i en evighet eller bli ledsen då ska det ramsas.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
virasvira

för mkt sömn

Inlägg av virasvira »

Elvira har legat klarvaken exakt samma tid (mellan 5-6) tre nätter i rad nu, kan det vara så att hon får för mycket sömn? (Hon vaknar ofta några minuter tidigare på dagslurarna också)
Hon sover 15h och är 5 månader.

Må väl
// fanny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bra jobbat säger även jag. Dock vill jag i motsats till föregående eminenta :heart: rådgivare föreslå att morgonmönstret bryts.

En pangramsa direkt vid första pip, HÖG, glad och supersäker att NU SOVER VI VIDARE SÅ GOTT SÅ GOTT, VI VET ATT DU KAN.

Sen gör ni enligt en uttänkt strategi antingen husljud, tystnad eller musik (förslagsvis Mozart vilket brukar ha lugnande effekt på de små). Jag pangade, sen la jag mig igen. Gjorde en bestämd, vänlig ramsa "att nu får det vara nog, nu vill i alla fall mamma sova" om pratet inte upphörde efter en stund.

Sen väckarklocka som talar om och bestämmer morgn för hela familjen gör susen. Ställ utanför rummet och låt ringa i nöjt ögonblick, OBS, tills den sitter, samma tid varje morgon men med hjälp av marg.kvart i början.

Det är mina tankar så här spontant. :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, hur ser Elviras schema ut nu och hur har ni det med utevistelse undrar jag?

Det härliga med detta Forum är att det finns så mycket erfarehet att ösa ur, det är bara att ta det som man tycker passar sig själv och sitt barn. Toppen tycker jag.

Anna09 och jag har bemött tidiga mornar på olika sätt och bägge funkar bra skulle jag vilja säga, du får själv avgöra vad som passar dig och din lilla.
Jag har aldrig ramsat något av mina små barn om de legat vakna på morgonen och pratat för sig själva, inte ens när de delat rum med sina syskon. De har fått hållas så länge de inte är ledsna och så småningom har det lagt sig, pratet har tystnat och barnet sovit tills väckarklockan ringt.
Anna09 skrev:. Dock vill jag i motsats till föregående eminenta :heart: rådgivare föreslå att morgonmönstret bryts.

En pangramsa direkt vid första pip, HÖG, glad och supersäker att NU SOVER VI VIDARE SÅ GOTT SÅ GOTT, VI VET ATT DU KAN.

Sen gör ni enligt en uttänkt strategi antingen husljud, tystnad eller musik (förslagsvis Mozart vilket brukar ha lugnande effekt på de små). Jag pangade, sen la jag mig igen. Gjorde en bestämd, vänlig ramsa "att nu får det vara nog, nu vill i alla fall mamma sova" om pratet inte upphörde efter en stund.

Sen väckarklocka som talar om och bestämmer morgn för hela familjen gör susen. Ställ utanför rummet och låt ringa i nöjt ögonblick, OBS, tills den sitter, samma tid varje morgon men med hjälp av marg.kvart i början.
Att gå upp och göra husljud innan väckarklockan ringt skulle jag aldrig orka göra måste jag erkänna men så är jag embarmerligt lat också. :wink: Men det funkar för andra så fel är det inte, det passar bara inte mig.

Att du själv bara blir tröttare är helt normalt faktiskt, du har en sömnskuld och man kan ju tycka att ju mer du sover desto piggare borde du bli. Men det tar lite tid innan skulden är betald, så sov på du, snart kommer du känna dig piggare du med. Och kom ihåg att vara ute så mycket som möjligt på dagen när det är ljust, då blir man ännu piggare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
virasvira

Tack

Inlägg av virasvira »

Tack snälla ni för så bra svar!
Jag ramsar om hon vaknar ganska långt från väckning annars får hon ligga och snacka lite tills klockan ringer. Man lär sig mer och mer hur viktigt det faktiskt är att backa, hon har slängt ut oss ur sovrummet kan jag meddela så nu ligger vi i gästrummet :shock: . Men det är ok tills vi kan renovera om till barnrum.
virasvira

schemaändringar för 5 månaders

Inlägg av virasvira »

Från föregående tråd
[quote]Hej!

Vi har nu genomgått uppföljningsveckan och inatt sov lillan hela natten . Vi flyttade henne till sin spjälsäng och nu har hon vänt sig själv på mage och sover bättre än hon någonsin har gjort i hela sitt lilla liv.

Vi gjorde schema med inspiration från "pm för fyra månaders älsklingar" här på hemsidan. Nu är hon ju drygt fem månader så jag vill höra efter om schemat är ok?

06:00 Godmorgonvisan, vakna på skötbordet, amma, morgonbus
7:30-9:00 Sova
9:00-10:45 Gröt + amma, passivt umgänge och bus
10:45-12:15 Sova
12:15-14:15 (äta 13:00) Puré, flaska, umgänge, bus (Natta i sittvagnen kl 14:00)
14:15-15:00 Sova på promenad i vagnen
15:00-17:15 Amma+flaska, umgänge (även passivt) och bus
17:15-18:00 Sova (Vi äter middag)
18:00-19:00 Amma + flaska kvällsmys och bus
19:00 Nattslurk
19:30 God natt vår ängel!

Hon är väldigt trött på eftermiddagen så vi funderar på att byta det långa passet mellan 10:45-12:15 till 45 min och lägga in ett 1,5 timmars pass på första eftermiddagspasset men samtidigt fungerar det ju bra nu och vi är rädda att sabba allt.

I boken står det att hon bör ha 12 timmar sömn per natt och nu har hon 10,5.
Ska vi sikta mot 12 timmar/natt?

Ha en bra dag!!
// Fanny
Till överst på sidan

TorsMamma
Forumets ordförande

Registreringsdatum: 17 november 2006
Postat: sön jan 17, 2010 12:22 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Fanny,

Jag och AW rekommenderar nätter mellan 11-12 timmar inte mindre. Jag har 12 timmars natt och när min son var 5 mån så hade han rytmen 12+45+2+20 (12+45-1,5+45 är också bra)

(12 timmars natt, 45 min fm lur, 2 tim dagslur och 20 min em lur)

Ett barn på 5 mån bör ha 3 lurar på schemat, helst inte 4. Så sitt gärna ner med papper och penna igen räkna ihop 15 tim/dygn nu och ha det schemat i 5+6 mån åldern, sen vid 7 mån så minskar det igen med 30 min.

Vill du bolla så säg till vi finns här.
virasvira

Shema

Inlägg av virasvira »

Hej!

Tack för ditt svar!! Är det ok att ändra så mycket nu med en gång eller ska jag ta det steg för steg?

Hon är ju redan väldigt inne i sitt nuvarande schema och somnar och vaknar ofta själv på exakta tider.

Ha det bra
// Fanny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bättre att andra allt på en gång! Det tar tre dagar att få in den nya rytmen och en vecka innan den sitter lika bra som den förra!
virasvira

lite ändringar

Inlägg av virasvira »

Tack för så snabbt svar, då ska jag sätta mig och göra lite ändringar!

Ha en fin söndag
// fanny
virasvira

inte lätt

Inlägg av virasvira »

Det var inte lätt att göra ändringar, har inte riktigt medhåll här hemma nu när allt går så bra men jag fattar ju att vi måste förlänga natten, detta schema tog jag och kopierade från en annan tråd:

Natt: 19.00-7.00
Amning: 7.00
Sova: 9.00-9.45
Amning+smakportion gröt: 10.00
Sova: 11.30-13.00
Amning+smakportion grönsakspuré: 13.00
Sova: 15.00-15.45
Amning: 16.00
Sova: 17.00-17.20
Bad och skoj: 17.30-18.30
Nattslurk+fruktpuré: 18.30
Sova natt: 19.00
Totalt 15h och 20 min sömn/dygn.

AW sa att det såg bra ut men jag vet i katten om jag kan få min lilla att sova hela 12 timmar, nu sover hon 10,5 och hon vaknar alltid några minuter innan. :?
Vi vill också att hon ska komma upp kl 6 på morgonen så min man hinner träffa henne innan han åker. I schemat ovan är det 4 dagslurar inlagt är detta ok för jag tror att hon kommer behöva det.

Är det några som har en liten runt fem månader och vill dela med sig av sitt schema så är jag överlycklig :D Tack tack tusen tack
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du verkligen tror hon behöver det så kör på det. MIN erfarenhet är dock att nästan alla barn över 4 mån behöver minst 3 timmar vakentid innan natten för att vara trötta nog att sova sina 12 timmar. Sen kan just 15.20 vara lite för mycket sömn för er om ni inte har haft det tidigare. Så tänk lite långsiktigt här!

Och visst kan du ha natt 18-06 om du vill, det är inga problem. Då bara backar du på tiderna den timman istället. :wink:

Jag förstår att det känns som om detta kommer inte att gå förmodligen, MEN du kommer att bli förvånad när du märker efter ca 10 dagar att hon följer tiderna som om hon inte gjort annat. Bara modiga 3+7 att hålla sig till först, innan man utvärderar sina tider. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
virasvira

Nu har vi ändrat schema som passar vår gamla dam

Inlägg av virasvira »

Hej!
Åter igen tack snälla ni för att ni tar er tid och ger så snabba svar! :heart: Nu har vi kommit överens om ett schema för lilla Elvira med tre dagslurar och tolv timmar natt (tack för tipset om tre timmar vakentid innan natt, där trillade poletten ner :wink: )

Vårt schema nu för sovtider blir:

Natt 19-7:00
8:15-9:00 (45 min)
11-12:30 (1,5)
15:15-16:00 (45)

Natt 19:00

Hur tycker ni detta låter? är det något mer jag bör tänka på för att få in en tolvtimmars natt? Som jag förstår av boken kan hon sova sina tolv timmar länge nu, stämmer det?

Tack alla för hjälpen!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, är hon en morgontröttis så är detta schemat perfekt. Kör så det ryker!

AW rekommenderar att man har 12 timmars natt långt upp i skolåldern (typ 9 år) så det kommer ni behöva LÄNGE! Min son går på dagis nu och att sova 12 timmars natt är det minsta han behöver, vid dagar han inte sover middag så kan han behöva 12,5 timmars natt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
virasvira

familjeanpassning

Inlägg av virasvira »

Hej Igen!

Nu krockade förra scemat med babysim och babyrytmik så jag gjorde om det lite och vill kolla så att det fotfarande ser bra ut.

06:30 Godmorgonvisan, vakna på skötbordet, amma, morgonbus
8:15-9:00 Sova
9:00-11:00 Gröt + flaska (slurk 10:45) , passivt umgänge och bus
11:00-13:00 Sova lunchlur
13:00-15:15 Puré, flaska, umgänge,
15:15-16:00 Sova eftermiddagslur
16:00-17:00 flaska, amma umgänge (även passivt) och bus
18:30 Nattslurk
19:00 God natt vår ängel!

Jag vill gärna ha två timmar mitt på dagen för hon är så himla trött då och hon är kvällstrött så hon kan gå upp en halvtimme tidigare.

Nu får hon 11,5 timmar på natten och två timmar på dagen men jag tänkte att hon kunde få en slurk innan hon sover tvåtimmarspasset för annars blir det 4 timmar mellan måltiderna :shock: . Är det ok att lägga in denna extraslurk?

Förlåt att jag tjatar men detta schemat ska ju vara ett tag nu så jag vill att det ska vara bra :wink:

Ha en fin dag!!!
// Fanny
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"