Sluta kvällsslurks-amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anywho

Sluta kvällsslurks-amma

Inlägg av Anywho »

Hej!
Jag skulle vilja ha lite goda råd kring hur jag kan sluta amma min dotter, som numera bara får en kvällsslurk. Hon har precis tillfrisknat efter en 3-veckors period med magsjuka och öroninflammation och är lite mindre i maten, men vi börjar närma oss den normala hästmängdsdosen. :)

Jag vill alltså byta ut sista slurken mot välling istället, vilket hon absolut inte går med på. Hon gillar välling för övrigt och dricker det glupskt på morgonen och även då jag har prövat vid något enstaka mellis.

Nu får hon 2 portioner gröt vid kvart sex och sedan kvällsslurken 45 min senare. Vi har prövat att laborera (lite smått) med tiderna för att se om hon är mer sugen om det går längre tid mellan gröt och välling, men det fungerar inte. När jag sedan erbjuder bröstet äter hon gääärna och länge. Vi har också prövat att ge henne mindre gröt och också vanlig mat, med samma resultat, samt att mina oroshungervargar börjar gläfsa lite. Hehe.
Hon är oftast ganska trött vid halv sju, kan det ha med saken att göra?

Hon är inte särskilt intresserad av amning fö under dagen, även om hon absolut skulle ta om hon blev erbjuden.

Någon som har några tips? Är så sugen på att sluta nu, särskilt då ena bröstet helt slutat producera mjölk. Jag går mao omkring med en och en halv tutte. :P

Hej så länge!
mamma till K, 090227, kurad 091018 & M 120414 SM från början
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle bara sluta en kväll. Och gärna hålla mig borta, för allas frids skull.

Edvard ratade vällingen på kvällen tills han fick 1-årsvälling, som nog var godare. Jag brydde mig inte så mycket, sistaslurken är verkligen mest för syns skull när de blivit så pass stora. Ett reglage att använda vid dåligt matintag sett över dagen, typ.
Ratas vällingen helt och man inte vill tjura på kan man ju ge ett glas mjölk och en banan istället, typ. Bara för att hålla hungervargarna stången, men som sagt, det är mest för syns skull.
stinsen

vill inte heller ha välling...

Inlägg av stinsen »

Hejsan

Jag har samma situtation hemma. Gustav som är 9 månader vill inte ha välling. Brukar amma vid 18.15. om vi testar med välling samma tid så vill han inte ha. Om han äter middag vid 17.30 så blir ju det för tidigt som sista mål? En banan och mjölk var ju ett bra tips. Någon som har några fler tips??

Någon som har några tips på att få bebisar att gilla välling???

KRAM PÅ ER ALLA!
Mamma till två söner 051229 och 090411
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"