Frågor ang. dagslurar i spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KLarasMamma

Frågor ang. dagslurar i spjälsäng

Inlägg av KLarasMamma »

Hej,

Mitt namn är Josefine och jag har bestämt mig för att "kura" min 8 månader gamla dotter. Innan jag börjar med detta skulle jag vilja reda ut några frågetecken ang. dagslurarna och jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig med detta!

Jag hade tänkt söva henne i spjälsängen både på dagarna och nätterna till en början och jag undrar hur det blir när allt "sitter som det ska", kan jag då söva henne var som helst under dagarna (t.ex. genom att gå ut och promenera med henne i vagnen) genom att bara använda ramsan, eller måste jag "börja om" om jag vill att hon ska sova någon annanstans än i spjälsängen (genom att börja vagna t.ex.)?

Min andra fundering gäller själva sövandet på dagarna. Ska jag gå till väga exakt på samma sätt som på nätterna med buffning/ramsa/påminnelse/bekräftelse o.s.v., enda skillnaden att jag har en annan ramsa, samt ljud/ljus i rummet? Jag har läst boken flera gånger, men får inte riktigt svar på detta.

Vore väldigt tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar,

Josefine
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej KlarasMamma och välkommen! :lol:

Rent teoretiskt och för många är det precis så som du säger. Man kan köra alla lurar och nätter i sängen och sen ha en och annan lur i vagn. MEN alla är inte så... VIll man vara på säkra sidan hade i alla fall jag resonerat som så här:
Nätterna i sängen och den långa luren i sängen, men den korta luren i vagnen, även under kuren.
Vad tror du om detta tänket? På det sättet så har du alla alternativ öppna.

Om du ändå tänker att du vill ha alla lurar inne, så ha i beaktande att det kan ta dig mellan 1-2 mån innan du kan ha lurar i vagnen. Många har svårt att få till långa luren i vagn, men det är som sagt olika för alla.

Dock, om du vill ha en lur i vagn så rekommenderas följande:
skynke över som stänger ute synintrycken, och inte börja promenera förrän barnet sovit i minst 10 min. VI promenerar inte dem till sömns, då måste man fortsätta gå hela lurarna och det vill man ju inte alltid. Så somna i stillastående vagn är det som gäller.

Ang. kurning på dagarna sker det EXAKT på samma sätt som till natten, med alla ramsor, verktyg osv.. Man håller tiderna på schemat EXAKT första 10 dagarna innan man kan använda marginalkvartarna. Man har en ramsa på natten och en på dagen. Den får inte innehålla barnets namn. Jag har samma ramsa dag som natt för min ramsa har inte ordet "Natt" i sig.

Sen samma här gör alla lite olika. Jag har lika kolsvart i sovrummet som på natten, men vi har mera ljud i huset på dagen så klart. Andra har lite ljus, men det kan vara svårt för dem att somna då. så jag rekommenderar att man har stängt ute synintrycken även på dagen.

Hur hade du tänkt att ditt schema skall se ut? Det bör innehhålla 14,5 tim sömn och sen 9-11 mån 14 tim sömn.

Lycka till! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KLarasMamma

Tack för ditt svar!

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar! Efter mycket övervägande så kommer jag köra alla lurar i sängen, detta beror dels på att min vagn inte är så bra för vagning (jag måste spänna fast henne och då kan hon inte ligga på mage). Jag provar detta och hoppas på det bästa, men tack för dina tips/råd, jag får testa dem sedan om hon inte vill somna direkt i vagnen.

Schemat som jag planerat ser ut som följer:

19.30-07.30 Natt
08.00 Äta
09.30-10.15 Sova (45min)
11.30 Äta
12.00-13.30 Sova (1.5h)
15.00 Äta
15.30-15.50 Sova
18.00 Äta
18.30-19.30 Skoj, bad, nattslurk

Vad tror du om detta? Det blir totalt 14h35min sömn/dygn.

Hälsningar

Josefine
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:smile: Hej och välkommen säger även jag! :smile:

Jag tycker schemat ser bra ut.

Kör på det om det funkar hemma hos er, det viktigaste är att det fungerar i ert liv och att ni kan justera det med små ändringar efterhan som hon blir äldre och daglurarna kortas/tas bort.

Lycka till! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Härligt och tack! :)

Passar på att fråga en sak till då jag ändå håller på. :) Vid den sista luren ska hon sova 20 min, men om hon somnar först efter t.ex. 15 min, kan man bjuda på en kvart extra då, eller får man göra det först under uppföljningsveckan/efter den?

Hälsningar,

Josefine
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Vi har nu en sådan lur på fm. Från 45 till 20 för ett tag sen. Jag tänker så här: 45 minuter med förutsättning att sova 20. Hon läggs 09.00, brukar somna 09.10 - då tar jag upp henne 09.30.

Man får hålla lite extra koll när de somna så att man kan ta upp i rätt tid.

Men jag skulle aldrig ta upp henne senare än 09.45, så tänker jag.

Lycka till! :smile:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag har en fråga om marginalkvartarna på dagarna. Jag tror att jag har missuppfattat det hela... Som jag har trott så om min dotter t.ex. ska sova från 15.00 till 15.45 men somnar först efter exempelvis 30 min, så väcker jag henne 16.00 (då det gått en kvart från det att hon egentligen skulle vakna), vilket innebär att hon sovit 30 min. Jag misstänker nu att det istället är så att jag ska väcka henne efter 20 min (naturliga passet).

Har jag rätt?

I början när man kurar sitt barn, får man använda marginalkvartarna även då? T.ex. om hon ska sova i 20 min, men somnar först efter 15 min, får jag låta henne sova 20 minuter då, eller ska jag väcka henne efter 5 minuter?

Mycket att hålla kolla på.

Hälsningar,

Josefine
Du tänker helt rätt gällande kvartarna, du skall väcka enligt vanlig skarv. Och hålla dig inom "en kvart extra" från ordinarie väckningstid. Man kan också använda kvarten omvänt, dvs lägga lite tidigare om man har behov av det, vid förkylning eller övertrötthet av olika anledningar.

Nu håller vi oss till denna tråden så har vi allt samla här, visst :?:

:heart:
//Anna
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Men om hon bara skulle ha sovit i 20 min (från 09.00-09.20), låter du henne inte sova länge än 09.20 då heller, även om hon somnar 09.15?
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

(Ber om ursäkt för att jag sprider mina frågor kors och tvärs över forumet! Jag ska hålla mig till denna tråd nu! :))
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Ytterligare en fråga... (Vill verkligen vara säker på allt, så det inte blir knas).

När hon ska sova 1.5h, säg då att hon somnar först efter 30min och sedan sover i 30min (hon vaknar nästan alltid efter 30min som det är nu), om hon då lyckas somna om, ska jag bara låta henne sova i 15min till? D.v.s. så att det sammanlagt blir 45min, trots att det finns 45min "kvar"? (Eftersom hon inte kan komma upp i 1.5h och sovperioderna ska vara antigen 20min, 45min, eller 1.5h).
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag tror att jag förstått dig rätt:

Lur 1.5 tim, hon somnar e 30 min = 1 tim kvar.
Sover 30, vaknar = 30 min kvar.
somnar om e 10 = 20 min kvar = väcker och tar upp i normal tid, visst?

Somnar om e 20 = 10 min kvar ordinarie, 25 med kvarten = väck e 20 min.

Hoppas du är med mig. MEN ditt mål skall ju vara att hon dels somnar fortare och dels sover över sin skarv, visst?
Hur är det med utevistelse, social delaktighet och skratt inför lur under dagarna?

Sedan kan man inte sova åt sitt barn, bara ge förutsättningarna, dvs lugnet, mörkret och tryggheten att kunna somna om själv. Fundera över vilka frågor hon ställer under daglur, både inför insomningen och när hon vaknar till under luren.
//Anna
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Det första du skrev är jag med på, jag låter henne inte sova marginalkvarten också eftersom det inte ger "rätt tid" det heller, så då tar jag upp henne då jag ska.

Men det andra är jag inte helt med på. Som du skriver så skulle hon totalt sova 50 min (först 30 min, sedan 20 minuter till). Borde jag inte väcka henne här efter 15 minuter sista gången, så att det totalt sett blir 45 min. Eller är det så att varje enskild lur ska vara 20 min, 45 min o.s.v. (Nu blev jag snurrig :P)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Inte krångla till det nu och bli snurrig. :wink:

Lurar skall vara enligt skarvarna 5, 20, 45, 1.5 tim, 2 tim, 3 tim.

Om de vaknar under en lur och har viss tid kvar enligt schema så att säga, klockar man när de somnar om och väljer lämplig skarv med tanke på schema och marginalkvart.

Har hon vaknat räknar du från då hon somnar om. :wink: För att få lämplig skarv måste du då ibland "dra över" ordinarie schematid. Då har du en kvart, marginalkvart, på dig att göra detta. Du utnyttjar den tid inom kvarten som är lämplig för att få till en bra skarv.

Ledsen ifall jag var otydlig. :roll:
//Anna
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Haha, inte du som varit otydlig, utan jag som krånglat till det i onödan! :P

Nu förstår jag, tack så mycket! Jag trodde det totala tiden över hela luren skulle vara en viss tid lång och då blev det lite svårare att få ihop det hela...

Men jag är nu med på att man klockar varje gång hon somnar för att sedan väcka efter lämplig skarv!

Stort tack, en fundering mindre. :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag trodde det totala tiden över hela luren skulle vara en viss tid lång och då blev det lite svårare att få ihop det hela...
Ja, så är det egentligen, man sätter ju lur-schemat efter dessa tider. Men OM barnen vaknar klockar man omsomnandet för lämplig fortsatt skarv. :wink:

U got it! :thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"