lillebror som sover hela nätter ska flytta in till storebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
raggsockan

lillebror som sover hela nätter ska flytta in till storebror

Inlägg av raggsockan »

Hej!
Hur gör man om lillebror sover hela nätter utan att vara kurad? Vi hade tänkt att kura honom innan vi flyttade in honom men nu undrar vi om man kan flytta in honom till storebror utan vidare?
Olof januari 2008, Allan juni 2009
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Hur lägger ni honom? I fall han bara är att lägga ner så skulle jag göra det och säga ramsan bara som en självklarhet. Skulle det sen börja krångla så kan ni ju alltid flytta ut någon utav dem tillfälligt tills kuren är genomförd. Men det är ju underbart att han sover så bra redan. Bara att finslipa med rutinerna då. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
raggsockan

Inlägg av raggsockan »

Hej!
Ja det är underbart! Tror att det andra barnet har inneburit en hel del mer säkerhet och lugn för oss som har gett resultat. Misstagen som vi gjorde med ettan har haft något gott med sig(en hel del vargar där).
Vi lägger honom tillrätta på mage i mörklagt rum och stoppar om honom och säger godnatt. Han ligger ibland och pratar ett tag och snurrar runt lite i sängen innan han somnar men oftast somnar han nästan direkt.
Vi kör med ramsan ett tag då innan vi flyttar över honom.
Tack för svar!
Olof januari 2008, Allan juni 2009
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D

Och grattis till goda rutiner och gott liv :thumbsup: . Jag ville mest bara säga att du förstås inte alls behöver vänta på att låta syskonen dela rum. Och det tror jag inte Bluna menade heller. Och inte lär du behöva kura honom heller. Däremot kan man ju säga ramsan (om storebror nu har den) när man går ut och låta det bli en del av läggningsrutinen precis som för storebror. Det är ju bara om det skulle bli sömnstrul med liten lillebror i framtiden som ramsan kan komma till nytta. Men varför skulle det det? Det har det ju inte blivit hittills. Men ramsan får han ju i sig bakvägen nu också. Så ramsa honom som ni gör storebror, lika självklart som allting annat ni företar er och låt syskonen njuta sin sömn tillsammans :sleep: :heart: :sleep: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!
Vår lillkille på 7,5 månad tvärvägrar nattslurken med välling. Jag tror att han är för trött. Han är VÄLDIGT kvällstrött trots att han sover bra på dagslurarna och för det mesta på natten. Ibland vaknar han vid 6(vi har väckning 6.45) och jag blir då orolig för att han är hungrig och känner mig osäker på vad jag ska göra.

Vårt schema ser ut så här:
06.45 väckning och ersättning
07.15 gröt med resten av familjen
9.15-10 sova
ca 10 ersättning
11.30 burkmat(brukar äta en stor burk)
12.15-13.45 sova
ersättning när han vaknar
15.30 gröt stor portion
17-17.20 sova
17.30 burkmat
18.30 kvällsvälling(som han alltså ratar oftast)
18.45 Vad tror ni? Får han i sig tillräckligt för att sova hela natten ändå?
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Du har flera trådar igång så jag klistrar in denna här så försöker vi hålla oss till en. Blir lättare för oss att veta bakgrund osv. :wink:

Jag tycker du ska fundera på dina mat-tillfällen som är för många. :shock: :wink: Äter man många gånger så byggs ingen riktig hunger upp och man blir heller inte så sugen på mat när det erbjuds. Tänk 5 mål mat om dagen:

Frukost
Lunch
Mellis
Middag
Nattslurk

Med ca 3-4 timmars mellanrum så magen får vila ordentligt. Och så mycket det bara går ner varje gång. Man ska bli proppmätt så man klarar sig till nästa mål. Börja där så löser sig nog nattslurks-problemet.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"