Underhållning på kvällskvisten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

Underhållning på kvällskvisten

Inlägg av AnnaH »

Vi har (mycket tack vare shn-kuren och detta forum :D ) härliga kvällar med en "nattningsritual" som tar några minuter och där barnen är glada när vi lägger dem, trivs i sina sängar och sover gott. :D Vår minsta, 15 månader, somnar oftast inom 5 minuter. Den äldsta tjejen, 3 1/2 år, kan ligga vaken en stund, alltifrån 10 minuter till upp till en timme innan hon somnar. Jag vet att det inte är nödvändigt att de sover varje sekund de ligger i sängen, huvudsaken är att de är nöjda och har möjligheten att sova. Och hon är verkligen nöjd :lol: , hon ligger och pratar med sina kuddar och nallar, och ibland sjunger hon en liten stump för sig själv. Emellanåt ropar hon något påstående (läs fråga :!: ) typ, "mamma, jag är kissnödig", men fortsätter förnöjt med sitt när jag säger "Godnatt älsklingsvän, sov så gott" á la "Goddag yxskaft". Så som det är nu är det absolut inga problem. Men saken är den att vi snart ska låta lill-tjejen flytta in i storasysters rum (för att göra plats i vårt sovrum för nästa bebis som kommer om några månader :D ). Kommer lillasyster att kunna somna då storasyster "underhåller" med småprat och sång i mörkret? Ska man kräva att storasyster är tyst eller kan hon få fortsätta pyssla och prata för sig själv innan hon somnar? Vi kommer att sätta upp ett draperi mellan dem så de kommer inte att kunna se varandra.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :D Pris och beröm :D Så ska det vara :D

Blir det lite störningar - FRÅGOR! - inledningsvis, så dra bara barnen över en kam och ramsa utifrån. Så fort de har klart för sig att de ömma föräldrarna - "vakten" - tar hand om det eventuella problemet med andra lilla ungen, slocknar beskyddarinstinkten tryggt och inget barn väcker det andra :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"