Hej miniz
Jag har fött fyra av mina barn på sidan (den förste föddes på rygg i "klassisk stil"

och den sista förlöstes med kejsarsnitt) och jag har haft SUPERBRA förlossningar! Noll bedövning, den enda gång jag sprack var första gången.
Jag har legat på höger sida, rätt mycket ihopkurad, och haft benen böjda mot magen. Jag har inte gått eller läst in mig på profylax, utan har i efterhand insett att jag använt mig av något som kallas dykemtoden; jag har "gått in i mig själv" och varit tämligen omedveten om allt annat. Då är det jätteskönt att ligga på sidan, man slappnar av så lätt och jag har sovit gott mellan värkarna. Min sambo har kunnat massera mitt ryggslut, eller suttit vid mitt huvud när jag känt för sällskap
När det varit dags att krysta har någon (barnmorska? sköterska?) lyft upp mitt vänstra ben och agerat benstöd, en av gångerna hade jag benet i klyka och det funkade jättebra! Jag har använt mig av handtagen på sängarna när det varit dags att krysta, då har jag dragit ihop mig som en boll.
Så jag har bara gott att säga om sidoläge, har försökt mig på att stå på huk två av gångerna men då kan jag inte alls slappna av på samma sätt så det har jag valt bort.

Kram och massor av lycka till!
Mia