Nattstrul under smekmånaden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kabj

Nattstrul under smekmånaden

Inlägg av kabj »

Hej!
jag har en alldelrs ny och underbart söt bebis född 11/11. Vi har kört med SM från start och det har fungerat fantastiskt bra - förutom i natt... lillen lade sig 23:15 efter att ha fått matmatmat och umgänge. Han vaknar dock en timme senare och är hysterisk. Lyckas till slut amma vilket han gör i över en timme utan paus, därefter sova (på sidan i spjälsäng). Sen fortsätter det. Han har inte fått mer än 1 timmes sammanhängande sömn hittills inatt och jag är väl uppe i den totaltiden.
Någon som kan hjälpa? Vill se till så att den här natten inte upprepar sig! Vi behöver ju sova för tusan!
Sötnos född 11/11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Nattstrul under smekmånaden

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och GRATTIS till den söta lilla älsklingen :heart:
kabj skrev: Vi har kört med SM från start och det har fungerat fantastiskt bra - förutom i natt...
Det gläder mig :lol: Och nu ska vi ju inte dra några växlar på någonting - han har ju ännu inte avancerat till den egentliga födelsen. Så SM kan inte fungera klockrent hela tiden och ska det inte heller, höll jag på att säga: det är så lätt att man hamnar i en prestationshispa som är det sista vi behöver, särskilt lilla barnet :heart:

Man får se det som att man STRÄVAR efter modellen 1,5 tim vaken, 2,5 tim sova, och så 2 korta nattmål. Men inte ens klockan stämmer alltid med de riktlinjerna för SM :mrgreen: Så då får man förstå att lilla barnet inte gör det heller alla gånger O:)
kabj skrev: lillen lade sig 23:15 efter att ha fått matmatmat och umgänge. Han vaknar dock en timme senare och är hysterisk.
Måste be dig att inte - hm - överreagera, eller slarva med hur du uttrycker dig. Hysteri är ett outhärdligt sinnestillstånd för såväl små som för stora människor, och ett litet barn ska ALDRIG tillåtas att försätta sig i hysteri. En hysterisk liten unge kräks till slut av sitt skrikande och svimmar av, medvetslös. Det gjorde inte din lilla pojke. Tack och lov :P
kabj skrev:Lyckas till slut amma vilket han gör i över en timme utan paus, därefter sova (på sidan i spjälsäng). Sen fortsätter det. Han har inte fått mer än 1 timmes sammanhängande sömn hittills inatt
Du tog alltså upp honom efter en timme och gav honom en timmes mat till, och det både kan och bör man göra med en så liten person som ännu sitter stadigt i klorna på överlevnadsångesten. Och mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat är och förblir den viktigaste lindringen av denna lika hemska som lättförståeliga fruktan för livhanken.

:arrow: Men lilla älsklingen behöver också sova, och lilla magen behöver vila mellan varven. "Sen fortsätter det", skriver du och jag vet inte riktigt vad det betyder, det som fortsatte. I alla händelser - STRÄVAR man till SM får man både hjälpa lilla barnet då och då att orka hålla sig vaken i åtminstone en timme och en kvart, så att matintaget hinner blir så stort som det ska vara - med förrätt, varmrätt, dessert och "kaffe och kaka" - OCH hjälpa lilla barnet då och då att sova lite längre och mera. (Småsover och slumrar man under målen, och alltså inte är vaken ordentligt, vaknar man också på motsvarande vis under sovpassen sedan och sover inte ordentligt.)

Jag menar inte att du ska "verktyga" i stor stil, för det är inget litet kurbarn vi talar om, men det har ju aldrig skadat någon att vaggas eller vyssjas lite. Lägg honom tillrätta på mage i vagn, t ex (utan kudde och med larm) och dra vagnen lite, så somnar han på skönast tänkbara vis. På stört, vågar jag lova :P Om han inte tror att han håller på att svälta ihjäl, peståss.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

kabj skrev:Hej!
Jag är stolt, men slutkörd mamma till en underbr månadsgammal pojke. Jag har försökt köra SM från start, vilket har fungerat till och från. Det dyker dock upp frågor som jag inte alltid kan hitta i barnaboken eller här.
1. Jag har börjat lägga lilleman på mage (med larm förstås, tidigare sov han på sida). Detta fungerar ibland, men ibland vägrar han sova på mage. Jag har försökt buffa, men med varierande resultat. Ibland fungerar det klockrent, men ibland skriker han upp sig ganska ordentligt, och då har jag tagit upp och ammat. Jag gissar att det inte är det bästa, men när han skriker upp sig till panik under buffandet vet jag inte vad jag skall ta mig till... Hur länge ska man hålla på innan man "ger sig"?
2. Kvällarna består för det mesta av långa vakenpass med mycket gnöl från lillprinsens sida. Ibland upp till 5 timmars vakentid! Det känns hemskt när det blir så, och dagen efter är helkonstig då han är övertrött och väldigt gnällig.
3. Andra matningspasset (efter skötning och umgänge) är det nästan omöjligt att hålla honom vaken, det slutar med att han somnar vid bröstet trots ihärdigt vakenhållande - kill under fötter, dra ut bröstet, kill på kinden, i handet etc. Vilket resulterar i snuttande då han somnar och sen vaknar 5 min senare och är hungrig.

När ska man kunna lägga honom utan att han sover? Som det är nu så är han då antingen vaken i några minuter och sedan skriker, eller skriker så fort jag lägger honom. Trivs han inte i sin säng kanske?

Känner att det blev långt det här, mycket tacksam för svar. Jag känner att jag måste bättra på min attityd så lillen tror att jag vet vad jag sysslar med. Känner mig mycket hjälplös just nu när det blir så mycket skrik från hans sida. Jag vill ju bara att han ska må bra.

Tacksam för svar!
/ K
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Hej igen, Kabj! :D

Grattis till din lille kille! :D

För mig låter det väldigt mycket som att din bebis fortfarande har en rejäl överlevnadsångest att dras med. :cry: Det är ganska vanligt att man vill strukturera upp tillvaron för tidigt och därför inte låter bebisen styra tillräckligt mycket under smekmånaden. Lösningen är att släppa efter helt och mata vid minsta pip. För som Anna påpekade innan, så kan man ju inte sova om man tror att man ska dö.... :shock: Eller hur?

Alltså:
:idea: Strunta helt i tiderna och intervallerna ett tag och ge helt enkelt mat vid minsta pip. När du väl har påbörjat ett SM-mål försöker du dock genomföra det - och blir han för trött då så bjuder du på en 5- eller 20-minlur så att han orkar fortsätta. :D

:idea: Bjud på en knockout-slurk ett tag till - du har gott om tid på dig att lära honom att somna själv, så det är OK att lägga honom sovande nu. (Ett bonustips är att värma hans säng med en vetekudde eller något, så minskar risken att han vaknar så fort du lägger ned honom. :wink:)

:idea: Om han vaknar igen inom en halvtimme eller så efter fullt SM-mål, så ta upp honom och erbjud en extra påfyllning. Vaknar han senare så är det upp till dig att bedöma om överlevnadsångesten eller sömnbehovet har prioritet (det beror ofta på hur mycket han har hunnit vakna till!) - antingen drar du några tag i vagnen så att han sover vidare, eller så bestämmer du att det är matdags igen. :wink: Men envisas inte med verktygandet ifall det inte biter - som du har märkt är det lönlöst att verktyga en bebis med överlevnadsångest. En sån ska bara ha mat, oavsett om han är hungrig eller ej! :lol:

:idea: Ni har precis tagit er igenom det Anna kallar "den egentliga födelsen", och det är därför han plötsligt sover mindre. Ingen fara på taket, alltså. Utan bara du får bukt med överlevnadsångesten så ska du se att ni kan räta ut tillvaron lite ganska snart! :D
kabj

Tack!

Inlägg av kabj »

Tack så mycket Anna för ditt tidigare svar. Tack också för att du finns och hjälper sådana som mig att hamna på rätt köl mot glada, mätta och utsövda barn.
Tack chokladkaninen! Jag kanske blir lite lätt överambitiös och vill att allt ska ske på samma gång :oops: . Tagga ner ska jag göra och lyssna mer på älsklingen min! Överlevnadsångest låter inget vidare ju! Lindring är på gång. Han får mat så fort han piper, och ibland lite innan.
Jag undrar dock en sak angående att lägga honom. Han somnar till vid bröstet när han fått nog (efter helt SM-mål) Sen vaknar han vid nedläggning, då avvaktar jag lite och ser vad han sysslar med, men märker jag att han börjar bli gnölig buffar jag lite (men numera endast om jag är HELT säker på att han är proppmätt), är det ok? Det brukar funka.
Måste bara berätta också att nu när jag lade honom precis innan jag satte mig att skriva var han vaken (sov, men vaknade vid nedläggning som vanligt), rörde sig litegrand och lät lite, men nu sover han som en stock. Steg i rätt riktning!
Hur länge skall jag återgå till smekmånadsregler?
Och vakentiden på kvällen oroar mig lite, 5 timmar igår igen... visserligen med liten power-nap när vi åkte bil, men det kan väl aldrig vara bra med ett så långt vakenpass?
Tack återigen för snabba (bra, hjälpsamma) svar. Det här forumet är fullständigt underbart!
//
K
Sötnos född 11/11
kabj

Fler funderingar...

Inlägg av kabj »

Hej!
Överlevnadsångesten verkar vara ganska stillad nu, ska fortsätta några dagar till så jag verkligen jagar bort den! Nya frågor dyker dock upp hela tiden känns det som...
På nätterna en stund innan han vaknar (kan vara upp till en timme innan) kan han ibland ligga och vrida huvudet från sida till sida och låta väldigt mycket. Han sover, men inte så djupt verkar det som, skall man göra något åt detta så han sover djupare eller ska han få vara ifred med sina bryderier?
Matdags är ibland en trevlig amningsstund, men ibland släpper han bröstet (efter att han ätit ett tag...) och kastar sig bakåt och skriker argt (det finns mjölk, han har mjölk i hela ansiktet då oftast) sen kan vi brottas sådär att tag innan jag ger upp och fixar skötning och umgänge. Andra matningen är förhoppningsvis bättre, men ibland blir det en fight där med. Några tips?
//
K
Sötnos född 11/11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Fler funderingar...

Inlägg av annawahlgren »

kabj skrev:Tack också för att du finns och hjälper sådana som mig att hamna på rätt köl mot glada, mätta och utsövda barn.
:D Tack för dina varma ord :lol: :heart: :lol:
kabj skrev:Överlevnadsångesten verkar vara ganska stillad nu, ska fortsätta några dagar till så jag verkligen jagar bort den!
Det går nu kanske inte riktigt så fort - tänk dig själv om du vore helt hjälplös och inte kunde så mycket som sätta på en kopp kaffe själv :roll: Man måste hålla som högsta ambition att LINDRA överlevnadsångesten så mycket som någonsin går, men det jobbet är inte gjort en gång för alla. Om Säkerheten, den livsviktiga, livsnödvändiga, måste barnet övertygas än, varje dag och för lång tid framöver. Lindra och stilla kan man och måste man, men jaga bort den för gott går inte förrän barnet tycker sig ha en chans att överleva på egen hand. Så slå av på den sortens ambition och ta en dag (och en natt) i taget :wink: :lol:
kabj skrev:På nätterna en stund innan han vaknar (kan vara upp till en timme innan) kan han ibland ligga och vrida huvudet från sida till sida och låta väldigt mycket. Han sover, men inte så djupt verkar det som, skall man göra något åt detta så han sover djupare eller ska han få vara ifred med sina bryderier?
Han ska få vara i fred. Tumregeln är att inte ingripa förrän lilla barnet verkligen ber om hjälp, och då menar jag BER.
kabj skrev:Matdags är ibland en trevlig amningsstund, men ibland släpper han bröstet (efter att han ätit ett tag...) och kastar sig bakåt och skriker argt (det finns mjölk, han har mjölk i hela ansiktet då oftast) sen kan vi brottas sådär att tag innan jag ger upp och fixar skötning och umgänge.
Ja, hur kul är det att öppna kylskåpet och få sig sjutton stekar slängda i ansiktet :?: :lol: "Brottas" inte :!: Låtsas som att han absolut behöver rapa just NU och hiva upp honom högt över axeln med ett stadigt grepp om lilla armhålan och ryggen och "buffa" honom med stadiga, säkra tag nerifrån lilla rumpan och uppåt. Han lugnar sig då och du kan lägga honom till igen. Tänk inte i termer av "ge upp" eller "brottas" utan ta lugnt och fint den enkla ledningen. Han ska ha förrätt och varmrätt innan du bryter för annat och sedan efterrätt och kaffe med kaka på det. Allt inom en dryg timme nu, så med matning - trug - "rap" - matning - trug - "rap" - kanske du finner att skötningen och umgänget kan komma senare.

Mätt liten mage är nyckeln till god sömn 8)

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kabj

Inlägg av kabj »

Tackar återigen för svar! Helt otroligt vad mycket hjälp man får här!
Jag förstår att överlevnasångesten inte är permanent bortjagad, men den verkar vara lindrad hos lillen. Lite funderingar bara...
När ska jag sluta med "smekmånadstänket" där lillen bestämmer tider och ge insomningsslurk? När kan jag vara säker på att han klarar av det?
Sen undrar jag också... Målen skall hållas runt 1 timme, innebär det att den totala ättiden skall vara en timme uppdelad på vakentiden, eller skall den vara förlagd till början av vakenpasset? Som det är nu är den uppdelad på början och slutet. Hur strikt skall man vara med den tiden?
Tack igen!
//K
Sötnos född 11/11
kabj

Hjälp!

Inlägg av kabj »

Hej!
Nya problem i paradiset...
Lillen har börjat äta väldigt länge dels pga för snabbt mjölkflöde, med dels för att han vid B2 ligger och snuttar och inte äter "ordentligt". Ligger still vaken med bröstet i munnen eller somnar så fort han får in det i munnen.
Detta innebär långa vakenpass på runt 2,5 timmar vilket känns länge.
Sen när jag lägger honom - ger fortfarande insomningsslurk- vaknar han till och vill äta igen en eller flera gånger. Det känns jobbigt att ta upp honom ur sängen när han gnäller, men vet inte vad jag skall/bör göra annars? Ska jag börja buffa?
Sista passet innan läggning brukar också bli långt 3-5 timmar med mycket snuttätande. Vad skall jag göra?
Jag känner att jag behöver få lite positiv attityd igen, snälla hjälp!
//
K
Sötnos född 11/11
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Okej här kommer en stor skopa positiv attityd! :wink:

Småttingar har ökningsperioder när de behöver mer mat och mer mat och mer mat och mer mat. Försök få honom att hålla sig vaken under måltiderna, slumrar han till så hiva upp på axeln och buffa lite i rumpan, kanske kommer det en rap, sen ner och amma igen. Jag är själv inte så förtjust i att killa under fötter för att hålla vaken men att smeka lite i nacken funkar fint det också. Småslumrande under maten ger en sömn som blir hackigt, det hela hänger ihop. Att bryta ett mål för att byta blöja och ligga lite på rygg och snacka fungerar också bra för att hålla sig vaken. Så kämpa på.

Vagna lite fint när det är sovdags men som sagt försök hålla honom vaken när det är matdags.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kabj

Djupt förvirrad

Inlägg av kabj »

Hej!
Nu vet jag varken ut eller in. Jag läser trådar för fullt och försöker få rätsida på lillens mat och sovtider, men det går bara inte :( . Dagarna fungerar för det mesta ok, men efter 3 SM-mål så bestämmer sig lilleman för att det inte går att lägga sig efter 2 timmar. Lägger jag honom vaknar han efter 5 minuter och går upp och äter. Detta håller på i minst 3,5 timmar men i förrgår var det 6,5 timmar och igår två (!) 4 timmars vakenpass med en timmes sömn emellan. Alldeles för lite :oops: :cry:
Jag har försökt buffa när jag vet att han är mätt, men det biter inte. Han blir ledsen och skriker till slut upp sig. Vad gör jag för fel? Har jag förstört buffningen? Vad ska jag göra för att få honom att komma till ro?
Är så förvirrad och trött just nu :cry:
Sötnos född 11/11
kabj

Komplettering

Inlägg av kabj »

Glömmer alltid hälften av vad jag tänker skriva också. Han sömnar vid bröstet innan jag lägger honom. Eftersom jag inte får buffningen att fungera så kan jag inte lägga honom vaken. Jag har försökt, men han bökar runt ett tag och skriker sedan upp sig :(
Han har även lite problem med magont han skriker en del innan pruttarna kommer ut, använder Minifom och har precis börjat med Sempers magdroppar, så hoppas att det löser sig. När jag har försökt lägga honom vaken har han inte besvärats av det.
Han är för det mesta en underbart glad och söt unge som har börjat skratta och le fantastiskt mycket vilket känns bra! Vi har umgänge och skötning efter B1 när han ätit sig mätt.
Har även räknat efter och den totala vakentiden/dygn är mellan 9 och 13 timmar. Jag vill inte att det skall vara så, han är ju så liten och behöver sin sömn så mycket!
//
K
Sötnos född 11/11
kabj

Inlägg av kabj »

En jobbig natt till. Efter att ha ätit tre stora SM mål med påföljande lurar så påbörjade vi fjärde målet 18:20, samma visa som flera tidigare kvällar, han äter första omgången, sen skötning och umgänge, sen är han vaken och trevlig lääänge, säg 2,5 timmar, sen visar han lite missnöje och får mat. Jag ammar då, och då är det som om han inte blir mätt, han äter i över en timme och efter det vill han inte ha mer, men är klarvaken. Han umgås då gärna en stund till, men sen är han missnöjd och skriker vad jag än gör. Han vill inte äta eller umgås. Till slut hittade jag en amningsställning som accepterades och han somnade efter 6,5 timmars vakentid.
Sömnen efter det blev inte bra heller 1h 50 minuter första sovpasset, nästa 2h 20 min och tredje 1h 50 min. Efter den här natten är jag helt slut och det verkar som om lillen är det också. Han var vaken i 30 min åt, kräktes upp allt nästan och sedan gick vi och lade oss tillsammans i min säng där han sov i 1,5 timme för att jag skulle få sömn också. Det känns inte bra att han sover där, jag vill att han ska sova i egen säng vilket han för det mesta gör. Han sover även bra när han väl sover.
Allt känns ganska hopplöst just nu, jag känner mig ganska så misslyckad eftersom jag vet att jag går fel, men jag vet inte vad och hur jag skll rätta till det :cry:
Sen glömde jag tacka SusanD också :oops: Tack!
//
K
Sötnos född 11/11
chokladkaninen

Hej Kabj! :D

:idea: Vad tror du om en liten lur när han somnar vid brösten, antingen 5 min, 20 min eller 45 min? Sedan väcker du honom lugnt/låter honom vakna och matar vidare.

Det ligger en ökningsperiod vid 7-8 veckor också, där är väl ni snart? Under ökningsperioderna kan det bli svåra cirklar av övertrötthet och hunger så lösningen är små insprängda extralurar och MERA mat. Behövs det så fega inte på att förstärka honom på kvällen med en flaska ersättning eller utpumpad bröstmjölk. :wink:

Framför allt, tvivla inte på dig själv utan tänk: MÄTT först, sova sedan. Behöver man en buslur för att orka äta sig riktigt mätt så är det OK. Bara man blir mätt! :D
kabj

Inlägg av kabj »

Tack för svar chokladkaninen!
Problemet jag har är att när han somnar vid bröstet slumrar han bara lätt och sover max 2-3 minuter, därför försöker jag hålla honom vaken. När jag tror att han fått tillräckligt lägger jag ner honom i sängen och då får han ju en liten lur då... Vaknar han inte inom 10 min efter nedlägning brukar han sova ganska bra...
Tror inte vi kan vara i ökningsperioden redan? Lillen blir 6 veckor imorgon, detär väl lite väl tidigt, eller? Tillägg kommer att inhandlas imorgon ändå, min mjölk kanske är lite tunn till kvällen, det finns mycket, men jag har ingen aning om substansen.
Ska sluta med sempers magdroppar också. Problemen förvärrades ganska mycket sen vi började med dem.
Har precis lagt honom nu efter 10,5 timmar vakenhet med en 20-minuterslur. Om inte tillägg fungerar vet jag inte vad jag gör! Jag vågar inte buffa eller vagna heller eftersom jag inte vågar tro att det fungerar och därmed skulle jag nog sabba dem totalt :(
Håll tummarna för mig imorgon när tillägg skall introduceras!
//
K
Sötnos född 11/11
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"