Bra dagar o hemska nätter - Samuels SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
joannasmamma

Bra dagar o hemska nätter - Samuels SM-tråd

Inlägg av joannasmamma »

Nu är det dags att ödmjukast be om lite hjälp med familjens nytillskott.

Samuel kom till oss 4 september och fyller 1 månad på söndag! Storesyrran kurades med utmärkt resultat som lite skrutta och är numera 3,5 år!

Förstås ville jag följa SM från början (och maken var med på noterna). Tyvärr fick vi en lite stökig start med en sjuk 6 dagars bebis som fick åka in på sjukhus (feber, svårt att andas, utslag). Det innebar i sin tur 4 dagar med många och höga antibiotika-doser och sedan ytterligare en vecka med antibiotika hemma.

Under denna period var det förstås ingen ordning på nånting och antibiotikan var mkt elak mot hans lilla kropp. Det har skrikits MYCKET i unge herrns liv. Hur som, nu är vi någorlunda på banan igen. Här är våra förutsättningar:

1. SM dagtid när Samuel får bestämma är 1 timme vaken, 2 timmar sova, som en klocka. Vaknar mkt sällan under sovpasset, blir klart övertrött om han hålls vaken längre. Om han inte redan skrikit under hela vakenpasset, börjar han vara missnöjd/skrika efter ca 50 minuter vakentid.
2. Läggs vaken i vagnen, på mage, med larm. Somnar ibland helt utan hjälp (eller lite musik, tvättmaskin etc), ibland med mer eller mindre vagning. Ju senare på dagen, desto mer vagning behövs.
3. Äter inte enorma mängder. Dagens facit är 100 ml kl 6, 125 ml kl 9 och 80 ml kl 12. Har idag bytt napp (helflaskar) på våra Dr Brown till nr 2 och det verkar funka bra.

Sammanfattning: Dagtid är helt OK, när han inte skriker och det verkar faktiskt bli lite bättre för varje dag (liksom mammas ATTITYD för att hantera det, har läst massor på forumet senaste dagarna)

Förutsättningar nattetid:
1. Vaknar varannan timme, minst. Möjligen kan sömnpasset 10-01 (typ) bli tre timmar. Vaknar sedan oftare och oftare ju längre natten går.
2. Äter 20 ml, tuppar av, väcks, äter lite till, tuppar av, väcks etc. Max 60 ml går åt om man trugar som en galning (eller så mkt man orkar mitt i natten helt förbi av trötthet).
2. Jag sover i gästrummet var tredje natt. Imorse vacklade mannen in kl 6, grön i ansiktet, och bad att jag skulle gå upp och ta Samuel så han kunde sova ett par timmar. Han hade knappt fått sova alls. Slutsats: det går inte åt rätt håll, snarare tvärtom.

Mina egna funderingar:
- Inte tillräckligt med mat dagtid - därav nappbytet imorse. Idag har det trugats som aldrig förr. Med blandat resultat som ni ser.
- För korta vakenpass dagtid = täta mål = inte så hungrig bebis = för lite mat dagtid. Men hur hålla vaken när tröttmössan blir SÅ grinig?

Skulle bli oerhört tacksam för lite input från er kloka, rutinerade forumister. Hur får vi ordning på nätterna??
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Rapport från natten som varit: bättre!

Han vaknade 00.30, jag trugade i honom typ 80 ml varpå han kräktes. Efter byte etc trixade jag i honom en liten slurk till. Kl 2.20 tjöt det till i vagnen, sen blev det tyst. Mamma låg på helspänn i en halvtimme, men ungen hade somnat om. Kl 4 vaknade han på riktigt. En riktig SM-natt fram tills dess alltså!

Men sen var det kört. 50-60 ml, inte en droppe till skulle ungen ha. Varpå han förstås vaknade efter en timme. Då var kl 5.30 så jag gick upp och körde vakenpass, han klarade 45 minuter, sen sov han två timmar igen, som vanligt.

Hur i hela friden får jag i honom mer mat på natten? Eller är det ngn annan del som felar som rår på trasslet? Tacksam för hjälp.

Skriver in våra tider från igår:

6.00 Äter 80 ml
7-9 Sover
9.00 Äter 135 ml
10-12 Sover
12 Äter 90 ml
13-15 Sover
15 Äter 150 ml
16.20 - 18.20 Sover (här ansträngde jag mig för att hålla honom vaken lite längre innan sovpasset)
18.20 Äter 95 ml
19.30 Sover
20.15 Vaknar och är otröstlig. Tas upp och får 70 ml till.
21.30 Somnar efter långdraget vagnande
00.30 Vaknar och äter 90 ml typ, kräks
01.10 - 04 Sover
04 Äter 50 ml
04.20 Sover
05.30 Vaknar, äter 80 ml
6.30 Somnar
/Katarina

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej,och välkommen!
Jag tror att du är saker själv på spåren här. För lite vaken på dagen och för lite mat på dagen.

:arrow: Han bör komma upp i 7-8 timmars vakentid per dag. Mindre tid är så borgar för nattklubb och dålig sömn. Detta löser man enklast med ljusa daglurar, gäran i solen, och all uppfinningsrikedom man kan hitta på de tre första dygnen :roll: (sedan har det vänt). Man får bada, klä av naken och göra allt man kan för den där extra kvarten/halvtimmen. Att kalla in förstärkning i form av storasyskon brukar vara utmärkt. Riktmärke är två timmar sova och två timmar vaken. Det kommer inte alltid att funka (vissa vakenpass blir kanske bara en timme, medan andra blir 2,5). Sträva ditåt, det är bästa receptet mot nattklubb.

:arrow: Mer krubb under dagen, precis som du gissar. Du ska sikta på en liter, sett över dygnet. Det kommer ju inte att gå i på studs, men man får truga på. Läs Annas sammanfattning om Standardmodellen och översätt bröst med flaskslurk. Standardmodellen dag:

1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3. Skötning
4. Umgänge
5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7. Sova.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... anfattning

Kör hårt i tre dygn så tror jag att ni snart har vänt skutan!

:D
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack så hemskt mkt för svar!

För lite vaken dagtid: det går ju att hålla honom vaken, han somnar aldrig "av sig själv" dvs tuppar av där man lägger honom eller somnar efter matning (utom på natten då). Problemet är att det blir så förtvivlat ledset efter ca 45 minuter. Han skriker massor och blir bara lugn om man intensivt vaggar honom i famnen eller hoppar omkring med honom på axeln. Och då åker ögonen ihop till slut, vilket jag tolkat som att han behöver sova. Vill ju inte att han ska bli övertrött och skrika ännu mer. Men jag kanske har varit för snabb här. Nu på kvällen var han iaf vaken 1,5 timme och hade kanske klarat mer, även om han somnade efter några minuters vagning när vi lade honom.

Mer mat: Räknade ihop att han åt 845 ml under dygnet jag noterade, så det är ju ganska nära iaf. Men då trugade jag ju verkligen. Tror det blivit lite mindre idag (när resten av familjen är hemma är det svårare att jobba koncentrerat tycker jag). Får se hur natten blir nu då. Hur som kör jag stenhårt på mer vakentid from måndag. Återkommer med rapport! Tack igen för dina tankar.
/Katarina

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Joannasmamma :D Välkommen till SoS och GRATTIS till lilla livet :heart:
Blir man så trött så man bara gråter och varken orkar äta eller umgås så kan man lägga en liten lur på 5 min.
Väck sedan och fortsätt där ni var.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack Johanna, vi kämpar på med vakentiden. Första passet idag fick jag iaf till en klockren femminutare efter 1,5 timme som resulterade i att jättearg bebis blev glad o lugn bebis i 25 minuter till. Eftersom daglurarna har börjat strula (uppvak) inser jag att vakentid är prio ett nu.

Mera mat går sådär. Jag har en fråga om Samuels ätteknik som jag hoppas ngn har input på. Vi kör Dr Brown med 2:ans napp. Efter ett tags matande börjar bebis dra in luft så det tjuter, samt liksom "klucka". Det är svårt att beskriva hur han gör, men han beter sig som om magen är proppfull alternativt det kommer för mkt (gör likadant med ettans napp). Efter typ 30 ml. Dessutom klickar han med tungan och jag har ngt minne från när jag ammade med dottern att det betydde att bebis hade fel teknik? Han har rätt rejält med torsk på tungan som jag ej verkar få bukt med, kan det vara problemet?

Konkreta frågor:
- Ngn som har jättebra tips så att flaskbebisar äter på rätt sätt? Ngn som bytt från Dr Brown till ngt annat?
- Hur "penslar" man vichyvatten på tungan på bästa sätt (för torsken). Finns det ngn annan kur?

Tacksam för svar!
/Katarina

Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Joannasmamma, välkommen och grattis till Liten där hemma :D

:arrow: Klickandet känner jag inte igen, däremot har vi bytt flaskor (så det slår härliga till). Vi landade till slut på MAM Ultivent. Testade Avent, Dr.B's, NUK också.

:arrow: Vichyn. Vi använde aldrig Vichy däremot en blandning av 1/2 tsk bikarbonat blandat i 1 dl vatten. Använde en tops att badda tungan och munnen med samt doppade nappen i den lösningen och gav.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"