Knökar av sig täcket på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Knökar av sig täcket på natten

Inlägg av Lillamolntuss »

11-månaderstjejen har inte lärt sig att hantera täcket än :shock: och vi får snällt gå och hjälpa henne komma tillbaka på mage och få täcke över sig en eller ett par gånger per natt.

Gilla läget, eller? Ramsan kan väl kanske möjligtvis få henne att förstå att hon kan vända sig själv... och kanske gör det i så fall inget att täcket ligger under henne eller som en liten boll i ett hörn? Eller fryser hon då, tro?

Förvirrad... MOI??? :roll:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Morsan

Inlägg av Morsan »

Nu är ju Leoparden bara sju och en halv månad, så han hanterar inget täcke. Men vi har en extra filt vid sidan av sängen som vi tar till om han har den andra under sig. Senare när någon behöver gå upp brukar det för det mesta ha ordnat sig så att vi kan ta bort den ena.
Fegt :?: Tja, det funkar bra för oss ialla fall.... /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag brukar gå in till Vera varje kväll innan jag går och lägger mig. Har hon inte täcket på sig då, så lägger jag på det, men aldrig någon mer gång på natten.

Mammuten skrev något om det i en annan tråd, men jag minns inte riktigt vad. Kontentan var i alla fall att barn sover lite hur som helst åt olika håll i sängen gansak länge - två, tre år sådär i alla fall. Och kan heller inte hantera täcke under den tiden.

Svalt rum, lite tjockare pyamas och tunn filt kanske är en idé?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lillamolntuss

Förtydligande; Hon vaknar och "ber om hjälp" att fixa till det. Ofta kring 4-tiden på natten. (En tanke. Kanske är det bara ryggläget, och inte täcket, som känns fel... ? )

Mycket vill ha mer... hennes mamma vill gärna sova utan ett endaste litet plutt avbrott hela långa natten - ända tills godmorgon.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är vargtimmen som spökar.
Gör så lite som möjligt. Hon kan vända sig själv, så använd ramsa som säger att "på natten händer ingenting".

På med 8)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ladyline

Inlägg av ladyline »

Eller så sätter du fast täcket med kardborrband! Det har vi gjort, det sitter numera fast på kanten i spjälskyddet (fast med gott om luft och utrymme såklart) så plutten kan snurra och sparka bäst han vill, täcker ligger där det ligger...:-)
JH

Inlägg av JH »

Smart ladyline! :lol:

även Elsa ligger ALLTID utan täcke när man går in till henne :roll: Hon är inte kall på kroppen, men de små fossingarna är ibland frusna... Hon vaknar dock inte av sin "täcklöshet" :D , så vi låter det vara.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lillamolntuss

Uppfinningsrikedomen är det inget fel på här, inte...! :lol:

Skrutt-fia torped-snurrar åt alla håll, har fötterna på huvudkudden (har iofs ingen huvudkudde, men ni förstår principen, va...?) varannan gång man går in å kollar.

Får för mig att hon skulle knöka in sig som värsta kåldolmen...
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Alla mina tre har sovit utan täcke mellan 3 månader - ca 18 månder! Vid 1,5 år så brukar de vilja ha täcke för att de på olika sätt har sett att man "ska ha det" när man sover.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Är rummet tillräckligt svalt (och då menar jag KALLT :oops: ) och barnet inte har tjock pyjamas utan fria armar och ben och tunna kläder, ligger täcket fint kvar, tro mig :D

Annars kan man gå in efter tio minuter eller senare under natten och lägga på, men så tyst och omärkligt som möjligt utan att störa :!:

Knöggligt sovande med täcket som kudde etc etc kan man verkligen bjuda på. Det är bara att lägga över en filt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"