mörkrädd mulskelbyggare, vill inte sova själv längre

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pepparkakan

mörkrädd mulskelbyggare, vill inte sova själv längre

Inlägg av Pepparkakan »

hej hej

Storebror får nu en egen tråd.

Sovit gott i egen säng sedan 2 mån ålder. Nu plötsligt extremt mörkrädd. Drömmer mycket, skriker i panik ( ser paniken lysa i ögonen) vaknar och bara fortsätter skrika. Jätteängslig även dagitid, rädd för utrymmen där ingen är, skall helst sitta PÅ en, vågar inte gå själv.
Rädd för TROLL. Vill sova invid väggen, med förälder brevid. gillar inte stort tomt utrymme på ena sidan.

Delvis mitt fel som sjöng "ett stort och gammalt fult....troll" härom veckan och då kunde han inte få nog av denna sång.

JAG känner igen mig precis, var extremt mörkrädd på precis samma sätt när jag var lite och kom in till mina föräldrar i stort varje natt i säkert 3 år. (mamma la sig i min säg när jag somnat :roll:

Fick en lillebror för snart 5 månader sedan och jag tyckte att det stabiliserades här hemma under semestern. Dagis igen sedan3 v .Är ju såklart URtrotsig emellanåt.

Jag fattar ju att detta är utvecklingssteg och att han måste lösa detta mest själv. MEN HUR HJÄLPA HONOM.
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
något som funkat väldigt bra hos oss när mörkrädslan kommit krypande eller spökrädslan eller trollrädslan är att att spraya sovrummet med anti-spray innan läggdags. Funkar fint med en vattensprayflaska eller så "sprayar" vi rummet medans barnen borstar tänderna.

Emil slutade drömma läskiga drömmar när vi "sprayade" sovrummet med anti-drömspray som vi köpt i en "specialaffär. Hm, det gäller att ha lite fantasi och mycket inlevelse så kan det funka.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

hej igen

mörkrädslar lungnat sig. SKÖNT! men nu tille tt bekymmer som nog mera hör hemma på fnurr på sömntråden.....Min stora kille 3 år och 3 mån vaknar som regel 05.00. VI HAR VERkligen provat allt=konsekvent uder längre perioder dvs veckor! Och VI HAR ATTITYD vill jag lova.

Som det är nu blir varje morgon så tråkig med sur mor och far och ilsk pojke! Vin kan ju inte tvinga honom att sova men vi önskar ju att han iallafall inte väcker alla andra! Han SKRIKER nämligen mest både glatt och argt...från sitt rum till vårt !

Mycket påfrestande faktiskt. Väckarklockan har vi kört med ....sket han i.

VI ÄR TRÖTTA!

Förstår att många dras med detta spec under trotsen.

Skall bi bara stå ut? Men det är ju inte OK att väcka alla andra!Eller hur. Det gör man bara inte.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Luktar både maktkamp och irritation. Ingetdera gör någon människa glad.

Ge honom en glad, vänlig men bestämd men nästan också hurtig, ramsa x4 när han vaknar och härjar. Tjo och tjim. Vad han än sedan gafflar om / skriker om, upprepa denna glada trevliga hurtiga bestämda ramsa x4. LIka många gånger som han gapar - och en gång till.

Ge det tre dagar!

Och försumma aldrig skrattet-till-go'nattet - inte heller det vansinnigt trevliga återseendet på morgonen, som ska vara näsan överraskat glatt, jätteförtjust och strålande underbart :wink:

Ni är långt ifrån det nu. Väldigt tråkigt långt ifrån. Bryt mönstret - det kan bara ni, inte barnet.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Kontakt:

Re: mörkrädd mulskelbyggare, vill inte sova själv längre

Inlägg av inger »

Pepparkakan skrev: Dagis igen sedan3 v ..
Du har redan fått bra svar. Men jag funderar kring detta med dagis igen. Där kan hända mycket som påverkar honom.
Får han den vila han behöver mitt på dagen. För tidig indragen dagsvila påverkar sömnen på natten negativt, har jag egna erfarenheter av.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hej igen. Ovanstående löste sig galant med er eminenta hjälp! Tackar och bugar.

NU: storakillen är 4 år och ett par månader och det känns som att han NU helt plötsligt fattat att han har en lillebror som "konkurrerar" med uppmärksamheten, vi tror det är detta som ligger bakom:

-tjuvnyp var helst och när som, mot lillebror
-slag och sparkar, samt skallningar :shock: , mot lillebror och oss så fort det inte passar eller bara liksom helt appropå. Känns iof aldrig planerat utan kommer helt plötsligt. Detta känns oerhört hemskt och otäckt. Var har han lärt sig det?
-oerhört massa tjat om att vi skall leka med honom.....HEEEELA dagen.
-attityd problem som hos denna 7 åring http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22702 känns nästan exakt igen hos min 4:a åring!
vi har:

massa social delaktighet, GEMENSAMT med lillebror, du gör det så gör lillebror detta, som det protesteras vilt emot.
massor med utelek
GOD SÖMN
vi gör:

alltid kramas och göra bra, syskon slåss inte, behöver varandra osv
förvisning om det går för hett till
sedan prata om vad som hände

Annars är storebror en mycket glad, social, framåt kille med myror i brallan. Han älskar sin lillebror och tycker han är sååå gosig med goset övergår alltid i smånyp eller knuff eller andra hårda tag.

Alltså det snutiga tonårsbeteendet är ju påfrestande men det är eg den obefintliga impulskontrollen(slag mm) som känns förfärlig för tillfället. Vi brukar ha mycket roligt och skratta men nu känns det som det är betydligt mindre av den varan.

andra tips och trix ? Något vi glömt
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Pepparkakan.

Har lite ont om tid, men skickar lite tràdar sà kan du läsa iallafall.
Om 4.5 àringar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15652
Social delaktighet är bra, men det màste vara utmanande.
Din pojke har blivit STOR!

Syskonbràk.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8432

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Storebror snart 5 år. Har läst alla tips och länkade trådar jag kan hitta och känner igen mycket och har lärt mig mycket.

MEN jag får inte riktigt kläm på det. Humöret är bättre iallafall överlag inte lika dramatiskt men han är så osjälvständig och, krävande och tjatig min älskade pojke. Både hemma och nu med kompisar märker vi. Han kan tjata ihjäl oss om att hoppa på studsmattan...jag menar verkligen tjata tjata tjata tjata.
När vi gör saker ihop är det aldrig tillräckligt länge eller mycket eller ....ja ni förstår.

Testar gränser till förbannelse och det ska han väl, men efter 10 upprepningar börjar jag ju undra vad jag gör för fel. Ex: lillebror 2 år 8 de älskar varandra verkligen ). Leker gör det faktiskt ibland tillsammans. Idag ver det 30 grader och vattenlek ute. Stora sprutar vatten på lille -rakt huvudet x flera...när han själv få vatten i ansiktet blir det stor dramatik.

VI har pratat mycket om hur men gör mot andra och hur han själv vil att andra skall vara mot honom osv, men från tanke till handlig ;)

Hjälp mig ,med lite tips.

Känner att jag blir lite rörig....och trött efter ännu en dag full av tjat. Får jättedåligt samvete.......han mår inte bra av det och inte vi heller.

Har ju förstått för länge sedan att social delaktighet är melodin och vi försöker verkligen men når väl inte ända fram
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

När han tjatar om studsmattan, funkar det?
Fàr han nàgon gàng hoppa efter tjatjatjatjatjat?
För om han fàr det, sà fortsätter han nog.

Om ni sagt nej sà är det nej. Istället för att säga nej, kan ni börja meningen mede ett ja, det var en god idé, men det passar inte riktigt nu. Men efter vi har varit till affâren, Dà. Typ.
Börja meningen med JA-tràd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057

Och ja social delaktighet är hyperviktigt. Ha ett familjemöte, gör en lista eller ett schema för pojkarna för vad de ska göra varje dag. Genomför med stor entusiasm. Det ska vara riktiga uppgifter, läs gärna om tràden jag länkade till förra gàngen. Han kan planera och göra middag, med lite hjälp, det brukar vara riktigt motiverande för stora smà barn.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"