Hej
Vi har följande schema till David, 11 mån:
10:30-12 lur
15:45-16:45 lur
20-07 natt
Sammanlagt 13,5 timmar
Det har sedan ett par veckor tillbaka blivit ett mönster att han sover 1-2 marginalkvartar första luren och en marginalkvart andra luren varje dag för att han är så trött (måste dessutom väckas efter varje lur) men vaknar för tidigt med ca 45 minuter varje morgon. På grund av marginalkvartarna har han ju faktiskt uppnått sina 13,5 timmar/dygn så det är en superpigg liten kille som står och vill börja sin dag vid 06-tiden! Jag undrar om lösningen helt enkelt är att låta honom sova exakt schemalagd tid på dagarna (utan marginalkvartar) och köra Attityd och ramsa på morgonkvisten?
Tack!
Lillith
Har marginalkvartarna förstört schemat?
Har marginalkvartarna förstört schemat?
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Japp, jag tror du ska hålla tiderna på dagen på pricken så kommer morgnarna att gå fint. Med lite stöd från er sida kanske i form av EN enda ramsa för att tala om att det fortfarande är natt. Precis som du skriver själv så får han ju den sömn han behöver med hjälpa v marginalkvartarna nu och då behöver han inte sova hela natten. Fixa kommande natt med lurarna dagen innan, "laga" inte föregående natt med marginalkvartar, om det inte är halvkris förståss.
Jag har precis upplevt att lille E, som efter förkylning vaknat ca 1 timme tidigt varje dag i flera veckor, men fått ligga och rota på på egen hand till väckning, började strula med sin eftermiddagslur och vaknade mitt i den (1,5 timme). Bestämde då att han bara får 45 minuter då istället och voila´, så sov han fram till morgon och tom över marginalkvarten!
Lycka till och kom ihåg att inte ingripa för mycket på morgonen, det är ju natt och ni sover som alla andra!
Jag har precis upplevt att lille E, som efter förkylning vaknat ca 1 timme tidigt varje dag i flera veckor, men fått ligga och rota på på egen hand till väckning, började strula med sin eftermiddagslur och vaknade mitt i den (1,5 timme). Bestämde då att han bara får 45 minuter då istället och voila´, så sov han fram till morgon och tom över marginalkvarten!
Lycka till och kom ihåg att inte ingripa för mycket på morgonen, det är ju natt och ni sover som alla andra!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!