Teknikfrågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
heltor

Teknikfrågor

Inlägg av heltor »

Hej,
jag tycker att det är lite knepigt att urskilja vad som gäller för verktygen för riktigt små barn. Menar då barn yngre än 5 månader, där ju gränsen för SHN-kuren går enligt lathunden, i mitt fall en bebis på 2 månader.

Vad gäller t.ex för tillrättaläggande inför vagning? I Barnaboken står det att man nattetid ska vagna barnet utan att röra vid det. Vad gäller dagtid, tillrättalägger man inför första vagningen och sedan inte vid "påminnelserna"?

Vad jag förstår ska ramsan inte användas på barn under 3 månader? Är det något man ska tänka på när man introducerar den om någon månad?

När jag har uppnått 8 timmars nattsömn (det närmar sig!) skulle jag vilja flytta över lilla damen till spjälsängen och slippa ha vagnen inne. Hur gör jag vid eventuella återfall när hon vaknar upp på natten? Buffar?

Tack på förhand!
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
1. Du tillrättalägger när barnet placeras i vagnen, inte vid påminnelserna som jag har förstått. På en sån liten behövs det ju sällan, det är ju små krånglare som kanske reser sig/sätter sig som man kan tillrättalägga igen. :D
Någon enstaka gång om lillen hade knölat ihop örngottet så att man var orolig för lufttillförseln kunde vi lägga till rätta på nytt.

2. Så här skriver Anna om ramsan här på sidan:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande. Mycket små barn, under tre månader, söker bara ansiktet till rösten, blir förvirrade och ska inte ramsas! De ska i stället vänjas vid omväxlande ”icke-personliga” ljud och tystnad.
Du kan alltså säga den ramsa ni tänker ha vid varje läggning (men inte som svar på några frågor då är det vagning eller buffning som gäller så länge). På så sätt "planterar" du ju den lite redan nu. :D

3. Buffningen är en förlängning av vagningen, ja. Jag skulle dock ha vagnen så länge som möjligt - det är så himla praktiskt! :D Vår kille sov i vagnen till dess att han var 4,5 månad och då är han en rätt stor krabat. Flytten till spjälsängen gick alldeles utmärkt och så även buffningen vid de enstaka tillfällen det behövts!Annars ramsar vi bara (nuförtiden).

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mindy :D Läs och begrunda, heltor :D

Och låt de andra sjutton bebisarna flytta in i rummet bredvid. Och låt de arton korna råma i lagårn. Jag vill tipsa dig att lyssna lite lugnare till ditt eget sunda förnuft och träna dig i att vara lätt på handen :idea: Vargarna Oro och Överkoncentration ska köras på porten. Ut med dem i lagårn :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"