Hej!
Vår är 12,5 mån gammal idag och kurades när han var 4 mån. Den senaste veckan har han varit ovanligt känslig och mammig. Vi antar, som många andra, att det är en utvecklingsfas han går igenom. Han äter otroligt mycket för tillfället, antagligen en fas det med
Han schema för tillfället (Det har fungerat bra till för en vecka sedan)
7.30 God morgon och välling
9.30 Sova 1-1,5 h
11.00 Lunch
14.00 Sova 1-1,5 h
15.30 Gröt
17.30 Mat
19.30 Välling och god natt
Enda sedan kuren ar vi aldrig tagit upp honom ur sängen oavsett vad som har hänt. Det har fungerat bra och i värsta fall så har vi buffat och han har nöjt sig med det.
Vi befinner oss på semester och den senaste veckan så har han sovit oroligare. Han somnar om själv under natten men vid kl. 5-6 så vaknar han superledsen och skriker som vi aldrig har hört honom skrika förut. Eftersom vi vet att det är lyhört här så har vi inte vågat störa andras semester så vi har gjort det vi ALDRIG har gjort förut, nämligen tagit upp honom på vargtimmen och har gett honom välling. Naturligtvis slukar han i sig vällingen men han verkar inte vilja somna om direkt efter. Det tar en 45 min för att få honom att sova till det tänkta kl. 7.30
Vi förstår att han antagligen sover för mycket på dagarna men behöver tips på hur vi kan lägga om hans schema. Vi lät honom sova endast 45 på em ena dagen men det gav inget utslag på kvällen. När han endast fick sova kort på em så var han okontrollerat trött på kvällen. Vi misstänker att det kanske hade passat honom bättre att korta ner den första luren.
Vi har inte boken med oss och vet inte hur mycket han skall sova. Vi skulle vara mycket tacksamma för svar och hjälp.
Kan det hjälpa oss att korta ner lurarna och vilken i sådana fall? Hur är tanken att han schema skall se ut när han blir lite äldre?
Tusen tack!
/Monika
1-åring behöver hjälp!!
Re: 1-åring behöver hjälp!!
Hej Monika!
Vad gäller uppvaken i vargtimmen så se till att det är beckmörkt i rummet, plus schemaändringen så kanske uppvaken är förbi. Annars så tar ni tag i det när ni känner att ni har attityden till det.
Elle
Vad tror du om detta? Han behöver ca 13,5 tim sömn. Han kanske tom behöver 20 min under fm, det vet du bäst. Men så småningom kommer han orka fm utan sömn utan att bli övertrött och då tar ni bort denna lilla lur och behåller 1,5 tim efter lunch. Den kommer han behöva så lång i 1 år till ungefär.axel skrev: 7.30 God morgon och välling
5-minutare under fm för att orka till lunch
11.30 Lunch
12.30 Sova 1,5 h
14.30 Gröt
17.30 Mat
19.30 Välling och god natt
Vad gäller uppvaken i vargtimmen så se till att det är beckmörkt i rummet, plus schemaändringen så kanske uppvaken är förbi. Annars så tar ni tag i det när ni känner att ni har attityden till det.
Provar nytt schema
Tack Elle!
Vi provar med det nya schemat du har föreslagit.
Känner du igen om det brukar vara så att barnen får "fnurra på tråden" kring 1 år?
Mvh
Monika
Vi provar med det nya schemat du har föreslagit.
Känner du igen om det brukar vara så att barnen får "fnurra på tråden" kring 1 år?
Mvh
Monika
Hej Monika!
Jag tror att A och O i alla åldrar är att ha det beckmörkt, anpassa schemat efter åldern och trafikera minimalt, för på natten sover ju alla, eller hur? Sedan är det en del som händer runt året, små juvelerna börjar ofta att försöka gå. Detta kan vara lite frustrerande, man VILL men får inte riktigt kläm på det hela. Så ta det hela med ro
Elle
Jag tror att A och O i alla åldrar är att ha det beckmörkt, anpassa schemat efter åldern och trafikera minimalt, för på natten sover ju alla, eller hur? Sedan är det en del som händer runt året, små juvelerna börjar ofta att försöka gå. Detta kan vara lite frustrerande, man VILL men får inte riktigt kläm på det hela. Så ta det hela med ro
I morse vaknade han tjugo över sex. Jag ramsade tre omgångar och fick på så vis honom att sova till kl sju. I ärlighetens namn så brukar han alltid vakna vid kl. 7-7.15 hemma. Liksom igår så låter vi honom sova 20 min nu och sedan 1,5 det fungerade mycket bättre på så vis i natt.
Min lilla skatt går sedan 1,5 tillbaka så jag tror att det har blivit tydligare för honom vad det innebär när mamma eller pappa går sin väg:-)
Mvh
Monika
Min lilla skatt går sedan 1,5 tillbaka så jag tror att det har blivit tydligare för honom vad det innebär när mamma eller pappa går sin väg:-)
Mvh
Monika