Krånglig dagsovare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
E L I

Krånglig dagsovare

Inlägg av E L I »

Har en son som är 6.5 månad snart och han sover ca 11-13 timmar på natten utan att vakna.
Vi kör inget schema på så sätt att vi väcker honom om han sovit till en viss tid utan han får sova hur länge han vill på morgonen och sedan anpassar vi sovstunderna efter hur han sovit på dagen. Fungerar utmärkt.
Han somnar själv, på mage i sängen på kvällen, ibland kan man buffa några ggr men oftast funkar det bra utan.

Problemet ligger på dagpassen. Förut kunde han somna i sängen, famnen och vagnen men nu går inte alls sängen på dagtid. Han totalvägrar! Famnen somnar han i direkt. Vill INTE använda vagnen inne (har en extravagn inne som jag använde när jag införde 12 timmars sömn på natten men den behöver vi ju inte använda längre) eftersom jag tror det blir svårt att få bort vagnen sen.

Han använder napp ibland men oftast inte o aldrig när han somnar för natten!
Några råd? Skulle vara skönt att slippa söva honom i famnen även om han lät går att lägga ner i sängen när han väl somnat, men jag har en 3 åring också som behöver uppmärksamhet liksom saker i hemmet som behövs göras och framför allt att han börjar bli rusktigt tung!
Son född 081216 i v 38+0, planerat kejsarsnitt.
Nancy

Re: Krånglig dagsovare

Inlägg av Nancy »

E L I skrev:Har en son som är 6.5 månad snart och han sover ca 11-13 timmar på natten utan att vakna.
Vi kör inget schema på så sätt att vi väcker honom om han sovit till en viss tid utan han får sova hur länge han vill på morgonen och sedan anpassar vi sovstunderna efter hur han sovit på dagen. Fungerar utmärkt.
Hej E L I :D

Det du skriver känns väldigt motsägelsefullt för mig som tror väldigt mycket på Barnabokens tankar om att visa, leda och ligga steget före. Jag har sett det så tydligt nu på mina tre barn och för mig är det en fantastisk förmån att få vara den som visar att dagen börjat. Har faktiskt enbart positiva erfarenheter av detta :thumbsup:

Vänliga hälsningar från Nancy
E L I

Re: Krånglig dagsovare

Inlägg av E L I »

Nancy skrev:
E L I skrev:Har en son som är 6.5 månad snart och han sover ca 11-13 timmar på natten utan att vakna.
Hej E L I :D

Det du skriver känns väldigt motsägelsefullt för mig som tror väldigt mycket på Barnabokens tankar om att visa, leda och ligga steget före. Jag har sett det så tydligt nu på mina tre barn och för mig är det en fantastisk förmån att få vara den som visar att dagen börjat. Har faktiskt enbart positiva erfarenheter av detta :thumbsup:

Så du menar att jag ska väcka honom om han inte vaknar?
Hmm det kanske men vi har ett barn sedan tidigare o han har alltid fått sova så länge han velat o han har alltid sovit bra dag som natt, så för mig så har det i alla fall funkat tidigare.
sedan så jobbar jag natt och min man kväll så vi vill helst sova så länge vi får ;-)
så du menar att det inte går att få ordning på hans dagar utan att väcka honom på morgonen?!
Nancy

Inlägg av Nancy »

E L I skrev:så du menar att det inte går att få ordning på hans dagar utan att väcka honom på morgonen?!
:wink: Det var ingen lätt fråga att svara på :lol: Jag utgår ju från egna erfarenheter och då tycker jag mig ha sett så fina effekter av att ha fasta tider. Det är ju liksom en av grundstenarna i hela BB/SHN-filosofin.

Sen tror jag att det naturligtvis finns många barn som fixar detta alldeles utmärkt ändå (som din äldsta son) men själv har jag inte velat chansa :wink:

Kan ni inte ha 12-timmarsnatt med fasta tider även dagtid och synka ihop tiderna så det blir så bra som möjligt för alla :?: Det är nog det bästa förslag jag kan komma på tror jag. Nappen skulle jag ta bort också. Låter lite förvirrande att han får ha den bara ibland.

Ja, som du ser envisas jag men jag kan bara inte rå för det :wink: :lol:

Nancy
E L I

Inlägg av E L I »

Nancy skrev:
E L I skrev:så du menar att det inte går att få ordning på hans dagar utan att väcka honom på morgonen?!
:wink: Det var ingen lätt fråga att svara på :lol: Jag utgår ju från egna erfarenheter och då tycker jag mig ha sett så fina effekter av att ha fasta tider. Det är ju liksom en av grundstenarna i hela BB/SHN-filosofin.

Sen tror jag att det naturligtvis finns många barn som fixar detta alldeles utmärkt ändå (som din äldsta son) men själv har jag inte velat chansa :wink:

Kan ni inte ha 12-timmarsnatt med fasta tider även dagtid och synka ihop tiderna så det blir så bra som möjligt för alla :?: Det är nog det bästa förslag jag kan komma på tror jag. Nappen skulle jag ta bort också. Låter lite förvirrande att han får ha den bara ibland.

Ja, som du ser envisas jag men jag kan bara inte rå för det :wink: :lol:

Nancy
haha ingen fara...

jag har testat fasta tider tidigare på son nr 2 men det har bara inte funkat!
han bara VÄGRAR att sova. enda gången han sover på dagen är när jag går med vagnen eller ibland så somnar han i famnen.
jag vill INTE ha saker som strular till det t ex att jag MÅSTE gå ut o gå med honm för att han ska sova eftersom jag vlil att det vardagliga livet ska funka också.
jag har testat att vagna o jag kan vagna i 1 timme utan att han somnar! :-o

hur många timmar "ska" en 6 månaders sova?
hur mkt vakenhet "ska" de ha mellan sovpassen?
nån som har nåt schema man kan få titta lite på?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej E L I :wink:

Nä vet du vad, inte skall väl livet med en liten 6-månadersparvel vara så trist som en massa måsten, vägrar och andra verkliga och inbillade preferenser :wink: Varken för dig eller för sonen :heart:

AW:s tankar om sömn har stämt för så otroligt många barn och då är det säkert så för din lille också. Om inte gör du bara så att du lägger till eller drar ifrån en smula.

5-6 mån: 15 tim
7-8 mån: 14,5 tim

(Har stämt på minuten för mina två äldsta men min lillaste yngsta har alltid legat på plus)

Om du har 12 tim natt och sen tre sömnpass fördelade på ex. 45 min + 1,5 tim + 45 min (eller kanske det räcker med 20 min sista passet) :?: Och jag tycker alldeles absolut att det skall gå bra att sova i sin säng. Nu drar jag in mig själv igen men om jag jämför med att jag själv skulle kånka runt på Leia, Lussi och Lani tre ggr/dag för att Lani skulle sova i vagn... Nä, det har jag ingen lust med. Inte ork heller faktiskt.

Om du tycker att det låter vettigt med schema kanske vi kan spåna ihop en minikur åt sonen din :?:

E L I

Inlägg av E L I »

Nancy skrev:Hej E L I :wink:

Nä vet du vad, inte skall väl livet med en liten 6-månadersparvel vara så trist som en massa måsten, vägrar och andra verkliga och inbillade preferenser :wink: Varken för dig eller för sonen :heart:

AW:s tankar om sömn har stämt för så otroligt många barn och då är det säkert så för din lille också. Om inte gör du bara så att du lägger till eller drar ifrån en smula.

5-6 mån: 15 tim
7-8 mån: 14,5 tim

(Har stämt på minuten för mina två äldsta men min lillaste yngsta har alltid legat på plus)

Om du har 12 tim natt och sen tre sömnpass fördelade på ex. 45 min + 1,5 tim + 45 min (eller kanske det räcker med 20 min sista passet) :?: Och jag tycker alldeles absolut att det skall gå bra att sova i sin säng. Nu drar jag in mig själv igen men om jag jämför med att jag själv skulle kånka runt på Leia, Lussi och Lani tre ggr/dag för att Lani skulle sova i vagn... Nä, det har jag ingen lust med. Inte ork heller faktiskt.

Om du tycker att det låter vettigt med schema kanske vi kan spåna ihop en minikur åt sonen din :?:

Nä det är ju just det.
Jag har alltid tyckt att barn ska kunna somna i sin säng eftersom jag inte tycker att jag ska behöva göra en viss sak bara för att barnet ska somna. Barn 1 blev tyvärr så att han bara sov i vagnen fram tills han blev 1 år då vi tog tag i det på riktigt. Det pga att han hade mjölkallergi och innan vi visste det så skrek han i timtal och enda gången han var tyst var när jag gick med vagnen så därför blev det till slut så att han bara somnade där.

son nr 2 ville jag inte göra samma misstag med så honom har jag vant vid att somna i rullande/stillastående vagn, sängen, famnen osv...
men nu helt plötsligt sedan 2-3 v så totalvägrar han sängen. han har alltid sovit lite, även sen han föddes men nu är det väldigt lite, å andra sidan har nattsömnen blivit längre än tidigare...
han har alltid behövt mer närhet än barn nr 1 men har aldrig samsovit med någon av dem utan de har fått egen säng från dag 1.

problemet med ett schema är ju att jag ofta är ute på saker så jag är sällan hemma en hel dag... vi har bl a en bit att åka för att komma till vissa affärer m m.
Nancy

Inlägg av Nancy »

E L I skrev:problemet med ett schema är ju att jag ofta är ute på saker så jag är sällan hemma en hel dag... vi har bl a en bit att åka för att komma till vissa affärer m m.
Nu kommer jag att låta pretantiös men det må så vara. Om du försöker tänka om här :?: Yngste sonen har sina tider, övriga familjen har sina. Allas tider räknas väl lika mycket :?:

Sover han gott i bil, åk när det är dags för sovlur. Ta med vagn ifall det behövs sovas på annan plats. Vänta till em om något passar bättre än fm etc. Be att få ändra tider till BVC eller annat om tiden inte passar. Går det inte att byta pusslar du ihop dagen ändå och håller koll på total sömntid.

Nu skall jag ta det lugnt med mina övertalningsförsök :wink:

Kram från Nancy
E L I

Inlägg av E L I »

Nancy skrev:
E L I skrev:problemet med ett schema är ju att jag ofta är ute på saker så jag är sällan hemma en hel dag... vi har bl a en bit att åka för att komma till vissa affärer m m.
Nu kommer jag att låta pretantiös men det må så vara. Om du försöker tänka om här :?: Yngste sonen har sina tider, övriga familjen har sina. Allas tider räknas väl lika mycket :?:

Sover han gott i bil, åk när det är dags för sovlur. Ta med vagn ifall det behövs sovas på annan plats. Vänta till em om något passar bättre än fm etc. Be att få ändra tider till BVC eller annat om tiden inte passar. Går det inte att byta pusslar du ihop dagen ändå och håller koll på total sömntid.

Nu skall jag ta det lugnt med mina övertalningsförsök :wink:

Kram från Nancy
Visst räknass alla i familjen lika mycket men sen är det ju så att saker o ting måste funka. om det är saker som bvc o så, självklart ändrar man tid då MEN när det gäller saker som påverkar hela familjen som att affären är öppen en viss tid, eller att storebror går på dagis en viss tid och jag måste skjutsa/gå med honom en viss tid osv så kan ju inte hela familjen anpassa sig efter den lille sonen.

jag vet att ett strikt schema inte skulle funka här men jag skulle vilja ha t ex att han sov en lur på fm och en på em så tiderna är ungefär samma varje dag.
problemet är ju att han VÄGRAR. om jag går med vagnen somnar han men vaknar ändå efter 30 minuter vare sig jag fortsätter går, ställer vagnen direkt när han somnat eller vad det nu är. 30 eller max 45 min är hans tid liksom. så frågan är om jag ska ta in 12 timmars natt och sedan 3x45 minuter. Det är nog det bästa jag kan få till även om det fattas 1 timmes sömn då. Men alla är väl olika så exakt 14.5 timme kan ju inte vara så viktigt? eller?
E L I

Inlägg av E L I »

NU fick jag honom att somna i vagnen på balkongen.
Ni som vagnat era barn länge hur var det att komma ifrån det sedan? Blev det vagnen som var sovplatsen jämt eller var det lätt att gå över till sängen igen? (dagsömn nu alltså)
Jag la honom jämt i vagnen på balkongen förut men sen kände jag att jag ville komma ifrån det, men då blev det oftast famnen i stället...

Ni som t ex bestämt att de ska sova 1.5 timme o de vaknar efter 30-45 minuter, hur länge håller ni på att vagna dem?
Jag kan vagna honom i 30 minuter utan att han somnar om och då ger jag upp. Är det någon idé att hålla på att vagna längre eller är det bara att acceptera då att han inte vill sova längre?
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej ELI!

Jag tror att du får svar som du ropar i skogen...

Har du ambitionsnivå flexibelt och lite-hur-som-helst får du nog också ha toleransnivå för resultat som kräver flexibelt och lite-hur-som-helst. Förstår du hur jag menar?

Jag är petnoga med mina barns tider därför att jag vet att det lönar sig även för mig. Men jag har en god vän som gör som du. Hon anser inte heller att hennes minstings tider får styra resten av familjens. Jag tänker tvärtom. Att alla tjänar på att vi gör det. Jag har en unge som sover som en klocka. Hon har det inte. Jag är nöjd med mitt och hon med sitt (antar jag, annars utgår jag från att hon gjort något åt det).

En liten sexmånaders kan inte vara flockledare, det är ditt jobb. Vill du ha förändring är det du som får ställa dig vid styråran.

Kram Jannika
malin123

Inlägg av malin123 »

E L I skrev:problemet är ju att han VÄGRAR. om jag går med vagnen somnar han men vaknar ändå efter 30 minuter vare sig jag fortsätter går, ställer vagnen direkt när han somnat eller vad det nu är. 30 eller max 45 min är hans tid liksom.
Hej Eli!

Detta kunde varit vi för ett antal veckor sedan, och om du läser i trådarna tror jag du ser att det är jättevanligt med uppvak, skarvar, ofta efter 45 minuter.

Det som hjälpt oss är:
1 Magläge
2 Strikt schema, han vet att det är sovdags
3 Sluta vagna eller på annat sätt "hjälpa till" med insomning (har gått stegvis dock)
4 Nappen bort

Jag har också hemskt gärna VELAT att han skulle sova bra när som helst och hur som helst, sova länge på morgonen och vakna utsövd och glad så att livet kunde fortgå som vanligt. Det var ju just för att det inte fungerade så som vi arbetat hårt på standardmodellen. YES :?: :wink:

Hälsning, Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej E L I,

Jag vill bara stryka under det som både Jannika och Malin skrivit till dig.

Vi jobbar med devisen

:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa
:arrow: Visa

Inget av det hittar jag i ditt första inlägg :( Kanske är det också det som ditt barn söker?

Jag föreslår att istället för att försöka söva ditt barn, ge ditt barn förutsättningar för att sova.

Allt detta kan man läsa om i Barnaboken och har du den och läst den, föreslår jag att du läser igen, och igen, och igen. För där står det om VARFÖR vi gör som vi gör, detta kan vi på forum inte lära och vet man inte varför man gör saker är det svårt att genomföra dem med övertygelse.

Visst?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
E L I

Inlägg av E L I »

Jannika skrev:Hej ELI!

Jag tror att du får svar som du ropar i skogen...

Har du ambitionsnivå flexibelt och lite-hur-som-helst får du nog också ha toleransnivå för resultat som kräver flexibelt och lite-hur-som-helst. Förstår du hur jag menar?

Jag är petnoga med mina barns tider därför att jag vet att det lönar sig även för mig. Men jag har en god vän som gör som du. Hon anser inte heller att hennes minstings tider får styra resten av familjens. Jag tänker tvärtom. Att alla tjänar på att vi gör det. Jag har en unge som sover som en klocka. Hon har det inte. Jag är nöjd med mitt och hon med sitt (antar jag, annars utgår jag från att hon gjort något åt det).

En liten sexmånaders kan inte vara flockledare, det är ditt jobb. Vill du ha förändring är det du som får ställa dig vid styråran.

Kram Jannika
Jag vill inte ha flexibelt/hur som helst på det sätt du beskriver.
Jag skulle gärna ha strikta tider OM det funkade.
Vi är HELT själva, inga som kan vara barnvakter eller liknande och vi har en bit att åka vart vi ska som jag sagt förut.
Jag vet t ex att den bästa tiden för honom att sova är den tiden jag ska hämta storebror på dagis. ibland kan mannen vara hemma medan jag åker o hämtar eller tvärtom men ibland går det inte. det betyder att han INTE kommer sova sina 1½ timmar eftersom antingen går jag med vagnen o då vaknar han när jag stannar eller åker jag bil o det tar 10 min så då väcks han varje gång bilen stannar o jagmåste ta ut honom.

Jag är inte emot att ha tider i sig utan det är mer att jag inte förstår hur jag ska få till det! :?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"