Sluta amma.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anki34

Sluta amma.

Inlägg av Anki34 »

Så var det dax att sluta amma min 9 månaders tjej och man undrar om det är rätt eller fel. Är det rätt tidpunkt just nu när hon är så mammig? Precis när hon börjat gå och mycket händer. Är det fel att tänka på att det är för min skull jag slutar? Hon har fått en tand i överkäken och kan inte gömma den med sin tunga och därför gör det så ont när hon tuttar.

Jag har trappat ner så mycket att hon bara får innan hon ska gå och sova på kvällen och en liten skvätt på morgonen.
Jag har bara liiiite kvar verkar det som eftersom hon byter bröst ganska fort efter att vi börjat.

Jag har ännu inte börjat neka henne utan i stället försökt få henne på andra tankar när det är dax. Exempelvis har vi slutat att ligga och mysa i dubbelsängen på morgonen så hon inte blir frestad att få bröstet.

Så i kväll blev det att jag bara måste neka henne. Hon hade fått bröstet.... somnat och sov i 10 minuter för att då bli väckt att sina syskon. De brukar alltid somna före henne annars men inte i kväll. (Sommarlovs vakenheten börjar träda så sakteliga in) Så hon vaknade och ville ha bröstet men jag kunde inte ge henne då. Jag förökte få henne att somna på alla vis men det gick inte. Tror att hon tyckte att hon brukar få bröstet innan hon somnar på kvällen och nu tyckte hon att hon skulle få det en gång till. Hon grät och slängde nappen så långt det bara gick. "Maammmma tuuuuuutte" skrek hon och gnuggade näsan i madrassen så tittade hon på mig med bedjande ögon och röd svullen näsa. Nu gjorde det ont...... i mammas hjärta.
Det är så svårt att sluta. Hade inte samma bekymmer när storasyster skulle sluta. Hon var runt 8 månader och det fungerade ganska smärtfritt eftersom hon alltid varit en tjej som accepterat läget och gör det fortfarande. Så det var enklare eftersom hon inte verkade lida av det, då led inte jag heller plus att man visste att jag troligen skulle få amma ett till barn senare i livet. Men det var ändå svårt med det känslomässiga eftersom jag skulle släppa henne från amningen.

Men nu är det jobbigare eftersom:
* Jag har det mest viljestarka barnet i världen. När det gäller allt! Har hon bestämt sig för tutte (bröstet) ska hon HA tutte. Jag försöker byta tutte mot nappen och tar nappen och lägger den brevid och gör ett nytt försök. Jag stoppar in nappen igen och hon tittar mig i ögonen sliter ut nappen och slänger den demonstrativt så långt att jag inte ska nå den. Hon har en vilja utöver det vanliga när det gäller det mesta.
* hon blir så ledsen blir det svårare att neka. Jag har aldrig haft problem att sätta gränser annars med något av barnen om något annat. Men just amningen är en så speciell grej. Man säger liksom nej till närhet och det som gett henne liv så länge. Man släpper taget om en stor del i livet.
* jag kommer aldrig att amma ett barn igen och det är jobbigt för mig.

Jag känner nu att sluta amma och jobbigheten kring detta ligger hos mig. Jag vet att om jag nekar henne i några dagar så fixar hon det. Men hur tar man steget? Just nu håller jag på att försöka trappa ner och trappa ner så mycket det går tills det inte finns några tillfällen kvar längre. Men det blir ändå det sista steget. Hade tänkt att byta ut amning mot välling men hon vägrar välling. Hon har aldrig ätit ersättning eller någon form av välling.
Så en kombination av en känslosam nostalgisk mamma och en viljestark tjej så får vi se hur detta går. Har någon något tips så tar jag tacksamt emot.

Men det jag undrar mest över är om det är "lämpligt" att sluta just nu i denna åldern när hon är så mammig?
Eller ska jag vänta ut mammigheten och lida med ömma bröst. Jag har ju klarat mig igenom ömma bröst vid flera tillfällen från hennes födelse fram till nu så.... men samtidig känner jag att ju längre jag ammar destå svårare blir det att sluta.

/Anki
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Sluta amma.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Om jag inte sagt det förut :oops:
Anki34 skrev:Hon grät och slängde nappen så långt det bara gick. "Maammmma tuuuuuutte" skrek hon och gnuggade näsan i madrassen så tittade hon på mig med bedjande ögon
(Jösses, PRATAR hon :?: Vid nio månaders ålder?)

Viljestark eller inte, du kan inte förvänta dig att lilla barnet ska bestämma åt dig: "Hördu mamsen, ta på dig behån och kläderna och ge mig en flaska Semper, så lovar jag att klappa händerna och ge dig pris och beröm. Avskyr att ammas."

Du vill ju inte sluta. Så varför sluta :?: För att lilla tanden ger dig ömma bröst? Då får du välja mellan att ha ont i bröstet och ont i hjärtat :!:

Oavsett allt måste du förr eller senare fatta ett beslut och det måste bottna i DIN egen inre övertygelses röst.

(Och vem skulle nöja sig med en napp som vill ha mat? Glöm nappen! Om inte en tom tallrik tröstar dig när du är hungrig.)

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här har jag funderat i flera dagar på hur jag ska svara klokt och bra och så har Anna redan varit inne! :heart:

Jag tänkte i stort sett samma sak. Sluta amma när du vill. Gör det ont så kan du lära henne att inte bitas, man måste inte sluta amma. När hon bits tar du undan bröstet. Hon kommer att bli arg, men hon lär sig fort. Edvard fick tänder när han var fem månader, och jag ammade honom fem månader till efter det, så tänder i sig spelar ingen roll. Man lär sig, från båda håll. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorpSara :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anki34

Tack för era svar!

Inlägg av Anki34 »

Jo jag vet att det är mitt beslut och det är svårt och det är det jag ville ha hjälp med eftersom det gör ont i hjärtat.... (och tutten) Hon har lärt sig att inte bita men hon ligger och skrapar tänderna och det har hon inte lärt sig att undvika.
Semper ja...???? Vet inte hur många kartonger med tillägg och välling jag köpt och tvingats slänga eftersom hon har vägrat [-( . Vi försökte med välling eftersom hon inte blev mätt på min tutte innan vi började med smakportioner och riktig mat. Följen blev ett omätt barn som inte ville sova så länge som jag ville.
Nyligen har vi kämpat med att hon inte ville ha vanlig mat...jo hon äter men man får truga ett tag... DÅ kom jag på att hon vill ha nästan kall mat !!!!! då går det att få i lilla tjejen!
Så nu när jag försökt sluta amningen och trugat med välling kväll efter kväll kom jag på..... Hon kanske vill ha vällingen kall också?! och mycket riktig den rann ner när den var kall. :D
Så nu i kväll drack hon 200 ml ( hon har druckit mellan 50-100 ml de senaste dagarna också har vi ökat på) och tvärsomnade vilket hon aldrig gjort så snabbt förrut! :sleep: Så efter 1½ timme (hade räknat med en hel natt sömn) vaknar hon och har bajsat över alla ledder och bredder. 8-[ Blev nog lite mycket i lilla magen. Tur att det finns tryckventiler på de små... Antingen där bak eller där uppe!

.....och JA Anna hon "pratar". BVC sköterskan tror mig knappt. Två ordkombinationer är "Titta Tutte" och "Mamma tutte". SÅ säger hon enstaka ord men det är kanske är vanligare för en 9 månaders?! Som nu är 9½ månad
uga = fluga
mamma
baba = pappa
Aompa= lampa
Tutte- sa hon för 3 månader sedan.
Nemne- Emelie
ovva- Vovve vilket hon förövrigt också kan på teckenspråk.

Vet ej om hon är så här tidig för att vi talar med stödtecken med storasyster. Tutte var det första tecknet jag försökte lära henne och det var det första ordet hon sa med munnen!
Lite imponerad är jag faktiskt. Är liksom inte van eftersom storasyster inte pratar med munnen än och hon är 5 år.
Så går lilltjejen också.... vilket brukar vara ovanligt när de testar snacket samtidigt.
Så nu har min sambo fyra barn som utvecklats olika.
1:an: tidig med tal. sen med att gå
2:an: tidig med att gå och sen med att prata.
3:an: sen med båda
4:an: tidig med båda.

Det känns så skönt att se att barn utvecklas så olika. Då får man upp ögonen och ger sjutton i att jämföra barn. De är ju så olika.....

Tack än en gång för ert svar och hoppas nu att vällingen däckar henne till kl 6 i morgon också. [-o< (men i morse blev hon väckt av väckarklockan så hon har säkert sovit längre om inte detta stört henne)
Mamma till 2 underbara tjejer födda i mars 04 och september 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"