Fastnat i ramsan, vad göra???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaK

Fastnat i ramsan, vad göra???

Inlägg av ÅsaK »

Hej!

Har kört shn i en vecka och allt har gått jättebra fram till nu. Han har svarat på ramsan genom att somna och vissa gånger har jag inte ens behövt ramsa. Nu tror jag att jag har fastnat i ramsan. Vet någon hur tar jag mig därifrån? Behöver massor med tips! Som det är nu så blir han bara ännu argare/ledsnare när jag börjar ramsa och skriker bara ännu högre. I natt var jag tvungen att gå in två gånger när han skulle somna samt två gånger när han vaknade i natt samt en gång på morgonen. Han vaknade dock bara en gång på natten och en gång på morgonen, vilket är mycket bättre än innan.

Tacksam för svar

Mvh /Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej :evil: - du har nog inte fastnat med ramsan; du har snarare gett upp den. Och nej igen :evil: - du var inte tvungen att gå in fem gånger under en natt. Så gräl på dig, nu har du startat en trafik som bara leder till att han vaknar oftare och oftare och väntar sig motsatsen till det budskap som skulle vara övergripande: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :!:

Tillbaka på banan, alltså - det kan du :D

1. Läs Lathunden. Ta till dig. Läs igen. Läs noga. Läs om.
2. Träna ramsan, bättre, mer, högre. Läs om ramsan i Verktygslådan. Igen och igen.
3. Gå inte in, annat än när han sovit i tio minuter om du måste (inte tjugo).
4. Se till att ramsan får sista ordet (bekräftelsen) om det så ska ta dig halva natten. Det gör det aldrig mer.
5. Jaga ut vargskocken kring benen på dig :D Läs Tips på vägen också, och peppa dig :!: :!: :!:

Det här går fint - om du bara inser att du måste göra "baksteg" - först och kontinuerligt - om han ska kunna (fortsätta) göra framsteg :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaK

Inlägg av ÅsaK »

Tack för råden. Jag har läst och läst och läst igen, vilket verkligen behövs. Nu har mitt självförtroende kommit tillbaka och jag har tagit kontrollen igen. Natten gick bra. Ramsade fyrtielva gånger innan han somnade men i natt har jag bara behövt ramsa en gång! Har hört honom några gånger men inte behövt ingripa. Kommer förresten på Annas (din) föreläsning i Luleå. Ska bli jätteintressant.

Tack igen

/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lysande :D Pris och beröm :D Vi ses :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"