Sovtrubbel vid 9,5 månader - hjälp..!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eliren

Sovtrubbel vid 9,5 månader - hjälp..!

Inlägg av eliren »

Kurade min son vid 6 månaders ålder, fungerade utmärkt. Både han och jag har skött oss utomordentligt, om jag får säga det själv. Han har sovit och ätit på fasta tider, och det har fungerat till punkt och pricka. Vaknar 6.45, välling kl. 7, sover fm 9 - 10.30, lunch 10.45, välling / mellanmål 13, sover 13.15 - 14, äter 16.30, välling 18.50, somnar 19. Jag får ofta väcka honom ur middagslurarna.
Men nu har det hänt något! Han vill inte somna på sina vanliga sovtider (förutom möjligtvis kvällen, då somnar han på högst 5 - 10 minuter), det kan ta upp till 2 timmar!! (Och om jag lägger honom ner, så snurrar han raskt 18 varv , och sätter sig upp... Om och om igen.) När han väl somnar, så sover han som en absolut stock (får väcka honom). Mej veterligen (enligt boken) så behöver han fortfarande sina 14 timmars sömn, så det är väl inte aktuellt att ändra sovrutinerna, eller? Det har inte varit några avvikelser i rutinerna, så jag begriper inte riktigt vad detta beror på?

Kan någon ha någon idé om vad jag ska göra?!
Tack på förhand,
ER
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Är det sätta-sig-upp-cirkusen som är igång? :wink:

Vad har du haft för strategi?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
eliren

Inlägg av eliren »

Hej!
Tja, naa, inte direkt. Snarare ett allmänt 'jag-har-knäckt-koden-till-hur-jag-vänder-mig-och-snurrar-runt-och-min-allmänna-motorik-som-jag-var-en-aning-sen-med-att-upptäcka'. Han vände sig först vid 8,5 månader, och nu gör han det med besked. Men det är inte det så mycket som en stark känsla av ledsenhet och frustration över att bli lämnad som han påvisar, han har aldrig gjort det förut (!). Kan det kanske ha att göra med mammigheten som nu verkar infinna sig? Eller är det så att man ska låta det gå längre vakentid? (Eller både och..?)

Jag har ingen strategi alls beträffande rörelse i sängen, har ju aldrig behövt det tidigare. Har lagt honom och gått ut. Han har somnat inom 10 minuter! Förslag..?
/ER
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tänker på 8-månaders ångesten. Kan det vara den som kommer nu, lite senare? Eller har han redan haft den? Läs gärna i BB om den så kanske det stämmer. Finns massa bra tips där. Just under dessa veckor kan man behöva verktyga barnet mer nattetid och finnas tillgänglig dagtid på golvet.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
eliren

Inlägg av eliren »

Tack för tipset! Ska genast lusläsa! :shock:
/ER
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"