Hej!
Nu var det en stund sen vi var inne och frågade. Ett klart tecken på att allt går fint för oss, hurra!
Julian är nu 1,1 år och sover som en liten prins. Två sömnpass på dagen, förmiddag 45 minuter, lunch 1.5 timme. Förmiddag görs omväxlande i vagn och inne, lunch alltid inne. Sova länge i vagn har inte riktigt funkat för vår lilla kille, att vakna i en skarv och höra en kråka har ibland blivit för spännande för att kunna somna om. Till exempel.
Nu kommer vi snart till den stora stund då vi ska gå ner till ett dagsov. Vi tänkte oss ett 2-timmarspass kl11-13. För att öka vår rörelsefrihet skulle vi vilja lära Julian att sova i vagn även längre perioder, så att vi inte måste hem varje dag (som vi gjort fram till nu) för att sova lunch.
Frågan är då: Tycker ni att vi ska passa på att lära honom det långa sovet i vagn samtidigt som vi tar bort förmiddagssovet? Då hans sömnbehov kommer vara klart mycket större så är ju en teori att han kommer att ta emot sömnen med glädje, och därmed lära sig att somna om i skarvarna även ute.
Eller ska vi vänta, och först lära honom de nya tiderna och längden på sovet på ett säkert ställe, dvs inne där vi vet att han sover bra, tills det sitter?
All erfarenhet uppskattas. Och det vet vi att det finns mycket av här!
/ Simon och Helena
Gå till ett sov om dagen
Gå till ett sov om dagen
Julian, kom till jorden 080409
Påbörjad SM 080705
Påbörjad SM 080705
Hej!
Ni får nog fler svar snart. Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet:
När man går ner från 2 till 1 daglur kortar man först fm-luren till 20 min sen till 5 minuters "orka fram till sovtid"-lur.
När jag tog bort fm-luren, införde jag också 2h middagsvila och 11,5h natt.
Jag är nu tillbaka på 12h natt och 1,5h vila för det passar bättre med storebrors natt.
Vad gäller sova länge i vagn så tror jag som du säger att när överflödssovtid försvinner så kommer det gå bättre att sova länge i vagnen.
Min minste var van att sova i säng under lunchluren, men en dag var vi borta och han var tvungen att sova i vagn. Det gick jättebra. 1a gången vaknade han lite tidigt, men sen har det funkat klockrent.
Men när middagsvilan "sitter" tidsmässigt så spelar det ingen roll tror jag.
Lycka till!
/Umm Musab
Ni får nog fler svar snart. Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet:
När man går ner från 2 till 1 daglur kortar man först fm-luren till 20 min sen till 5 minuters "orka fram till sovtid"-lur.
När jag tog bort fm-luren, införde jag också 2h middagsvila och 11,5h natt.
Jag är nu tillbaka på 12h natt och 1,5h vila för det passar bättre med storebrors natt.
Vad gäller sova länge i vagn så tror jag som du säger att när överflödssovtid försvinner så kommer det gå bättre att sova länge i vagnen.
Min minste var van att sova i säng under lunchluren, men en dag var vi borta och han var tvungen att sova i vagn. Det gick jättebra. 1a gången vaknade han lite tidigt, men sen har det funkat klockrent.
Men när middagsvilan "sitter" tidsmässigt så spelar det ingen roll tror jag.
Lycka till!
/Umm Musab
Hej!
Jag är inne på Ummusabs linje - med en lur kommer han att sova längre. MEN jag har lite erfarenhet av vagnssovning, mina barn har undantagslöst sovit långlurarna i sängen. De gånger vi har varit tvungen att ha sovstunden i vagnen har luren blivit kortare, fast å andra sidan gör inte det så mycket enstaka gånger!
Mitt råd är att du först sätter nya schemat där han är van att sova och där du vet att han sover bra; i sängen. Då har han tiderna i kroppen och kommer att sova bättre i vagnen. Tror jag
.
Kram Mia
Jag är inne på Ummusabs linje - med en lur kommer han att sova längre. MEN jag har lite erfarenhet av vagnssovning, mina barn har undantagslöst sovit långlurarna i sängen. De gånger vi har varit tvungen att ha sovstunden i vagnen har luren blivit kortare, fast å andra sidan gör inte det så mycket enstaka gånger!
Mitt råd är att du först sätter nya schemat där han är van att sova och där du vet att han sover bra; i sängen. Då har han tiderna i kroppen och kommer att sova bättre i vagnen. Tror jag
Kram Mia