Oj, oj -Jag tog upp AW föräldrargruppen....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Oj, oj -Jag tog upp AW föräldrargruppen....

Inlägg av Kristin »

Hej!

Egentligen skulle jag ha skrivit detta inlägg igår när jag hade mina eldiga känslor, men kylskåpet var tomt så det var bara att åka iväg och handla och därefter stupade jag trött i säng.

Jag och min sambo var på ett möte i BVC-föräldrargruppen igår och samtliga föräldrars bebisar är nu i 2,5-4 månaders åldern och då börjar man ju smått diskutera SÖMNEN (bebisens och föräldrarnas..) mera frekvent. Jag kände hur min puls slog alltmer häftigare och häftigare. Jag bara VISSTE att jag INTE skulle kunna hålla tyst om SHN-kuren och AW. Då jag har mött en hel del reaktioner kring AW och att vi körde/kör SHN-kuren på vår son, har jag bestämt mig för att vara MYCKET ödmjuk och diplomatisk när jag för det på tal för jag har märkt att det här med hur man tar hand om sitt barn är MYCKET, MYCKET känsligt!

Det var när BVC-sköterskan började prata om att det inte är lämpligt att börja styra barns mat o sömnbeteende förrän vid 5, 6-månaders ålder som jag långsamt kände att "jag KAN inte vara tyst!". Hon ansåg dessutom att man inte KAN styra en bebis............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil: :shock:. Vad var det mer hon sa....JO, att hon trodde att AW hade någonting med 5-minuters metoden att göra. Men DÄR sa jag ifrån (dock ödmjukt..) att det har hon inte alls!

Det känns så svårt att idag återge vad som hände igår....jag var i alla fall i upplösningstillstånd när jag kom hem. Det var så frustrerande att höra på alla dessa föräldrar som upplever att de har problem, men som av BVC får höra mer eller mindre att "så här ÄR det och kom igen när ungen är 6 månader för DÅ först kan man göra något åt det" :evil: ...

Jag berättade för hela gruppen att vi hade kört SHN-kuren på vår plutt och att det fungerade. Jag hänvisade till detta forum och att jag tyckte att de skulle gå in och läsa om vad kuren innebär och även vad AWs filosofi går ut på. Jag rekommenderade även "Barnaboken". BVC-sköterskan tyckte det var ok att informera sig om olika metoder och uppfattningar och att man därefter får bilda sig en egen uppfattning.

Många av föräldrarna berättade om ständiga turer upp på nätterna, nattmatning, inga dagslurar, mycket oregelbundna matvanor mm mm mm mm. "Han VILL äta 2 ggr per natt", "Vi försöker lägga honom, men han VILL inte", "somnar vid bröstet, då går det bra att lägga honom", "VA? Sover din son 2,5 h i ett streck på dagen???" "Och hela natten???" "Kan ni bara lägga honom????" typ, var sådana kommentarer som kom upp i går. "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" var mitt STOLTA svar. Och det är tack vare MIG och min käre sambo som detta har varit möjligt :D :D ! (och er på forumet förstås och AW).

Jag är så FULLSTÄNDIGT ÖVERTYGAD att vi gör rätt och att vi har hittat en barnfilosofi som stämmer överens med våra egna värderingar. Jag känner mig så trygg.

Som sagt, jag är jätteförsiktig när jag tar upp AW och att vår son har schema, tas upp på morgonen vid samma tid och läggs vid samma tid, inte nattmatas osv, men jag får verkligen behärska mig när föräldrar upplever att de har problem med sina barn. För samtidigt som de "ropar" efter hjälp så tittar de så konstigt på mig när jag berättar hur vi har gjort/gör. De blir väldigt skeptiska.

En mamma trodde att hennes son inte fick i sig tillräckligt med mat och hade sedan en tid tillbaka börjat sova sämre på nätterna. Jag tog henne lite avsides och berättade om "mat, mat, mat, mera mat" a la AW..... Min sambo upplevde att en kollega till honom hade samma problem med sin dotter (för lite mat=sover sämre), så det verkar vara vanligt..

Vår BVC-sköterska sa att BVC informerar om 5-minutersmetoden vid ca 5,6-månaders ålder (dessförinnan är ju bebisarna "för små" enl BVC...)huga, jag rös i hela kroppen av att få höra om den skräckmetoden.

Jag har insett under de här snart 4 månaderna som jag har varit förälder att det är JÄTTEKÄNSLIGT att diskutera barnuppfostran. Jag är inte den som vill ligga i konflikt med halva världen, men jag tänkte inte hålla käft för den sakens skull, bara vara lite försiktigt och ge råd när människor är mottagliga för det.

Inna vi fick barn trodde jag att jag skulle bli en superblödig förälder, men det har visat sig att det blev precis tvärtom!! Jag känner mig supercooool 8) ! Och, vi har världens coolaste plutt!

:?: Vad har ni för erfarenhet av att diskutera AW i grupp? Vad möter ni för reaktioner från omgivningen?

Må så gott alla AW-anhängare!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Isobel
Kontakt:

Re: Oj, oj -Jag tog upp AW föräldrargruppen....

Inlägg av Isobel »

Kristin skrev: jag får verkligen behärska mig när föräldrar upplever att de har problem med sina barn. För samtidigt som de "ropar" efter hjälp så tittar de så konstigt på mig när jag berättar hur vi har gjort/gör. De blir väldigt skeptiska.
Åh vad jag känner igen mig!! Sedan vi uppmärksammat och gjort något åt Izas sömnproblem så har det kommit fram att många av mina vänner har barn med grava sömnproblem. 8-månaders som behöver få nappen instoppad 4-5 ggr/natt, 2-åringar med jättesängar som är uppe och härjar till kl. 23. då de får somna framför en film i mammas och pappas säng. 9-månaders som hänger vid mammas bröst hela nätter.
Åh vad jag är glad att jag slipper sånt!!! Iza med skulle jag tro :)

Precis som du skriver så ropar de efter hjälp, men blir samtidigt skeptiska och nästan slår ifrån sig. Det jag upplever att de flesta har problem med är tiderna. Att de måste hålla tider. Det är många som stör sig på att vi har fasta tider till Iza, tom nästan försökt göra sig lustiga över det! :shock: Men jösses, allt blir ju så mycket enklare!!

Tex, om Iza blir gnällig 14.45 så vet jag att det är för att hon börjar bli hungrig eftersom hon äter kl 15. Jag behöver inte gissa och köra uteslutningsmetoden som så många andra gör. Naturligtvis kollar man ju blöja och så, men i 99.9% av fallen så har jag rätt.

Följande utspelade sig på BVC igår:
Kl 14.50 Iza ligger på undersökningsbordet och ska bli påklädd. Hon är grinig och vill inte låta sig uppmuntras av varken mig eller BVC-sköterskan.
-Ja det är bäst ni skyndar er ut och går lite med vagnen så blir det nog bra, säger sköterskan.
-Nej, det är bäst vi skyndar oss hem och gör välling, för hon är hungrig, sa jag.
-Ja en promenad gör henne säkert på bättre humör. fortsätter sköterskan.
-Nej det tror jag inte, men däremot en flaska välling, för hon är HUNGRIG! Hon äter alltid kl. 15. får jag förtydliga...

Som sagt, allt blir så mycket enklare!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Hej Kristin och alla andra!

Ja. det är konstigt hur det kan väcka såå mycket känslor när man berättar om Barnaboken och jag har själv upplevt det då jag sagt att vi kör standardmodellen med vår lille pojke. Det vi ofta får höra är att vi har en snäll pojke (finns det elaka bebisar eller vad är motsatsen??) som låter föräldrarna sova på natten och som är glad och nyfiken och länge höll vi bara med om det, men nu känner jag att jag kommer börja berätta hur vi gjort för att komma dit.

Jag tror att man som förstagångsförälder är så osäker och sårbar och vi har kanske inte tillräckligt med stöd omkring oss för att bli starka i vår föräldraroll. Sen är ju tyvärr omgivningen snabba att "plocka ner" oss från vår uppbyggda självsäkerhet genom kommentarer som "ja,ja det ändrar sig med tiden", "det får ni igen senare...", "då hade ni tur med den första - vänta bara till andra barnet, hehe" o s v. Och där är det ju svårt många gånger med 4-månaders föräldraerfarenhet att svara emot om den som sagt kommentaren är typ 3-barnsmor... :( :( :( Sen att trenden idag är att man ska låta barnen bestämma mat- och sovtider gör det inte direkt lättare.

Men jag är så glad att det här forumet finns av många anledningar, men en är definitivt för att stärka upp självförtroendet i föräldrarollen när man fått ett antal dysterkvistkommentarer i ansiktet. :)

Men, för att följa barnabokens filosofi, det är inte förbjudet för andra att reagera med ilska, men det är först när de är ledsna som vi kan komma in med våra verktyg :wink: Så vi Barnaboksfan får vänta in att andra föräldrar är ledsna över sin situation och DÅ kan vi berätta om SHN! :) :) :) Eller vad tycker ni andra?? :?:

Mycket svammel...
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ja vad har man som förstagångsmamma att säga till om? Inte ett skit tydligen. :(

Uttrycket "snällt barn" mår jag illa över. Det finns väl f*n inga elaka barn heller! Barnen gråter och skriker av en anledning, inte för att jävlas med sina föräldrar. Fler borde inse det!

Detta forumet har definitivt hjälp mig med mitt självförtroende i föräldrarollen! Jag skiter numera fullständigt i att folk tycker att vi är underliga med våra fasta tider och de får gärna skratta om de vill. Jag är trygg i min övertygelse och Izabelle mår bra.
Det jag tycker är lite märkligt är att folk som gjort sig lustiga över vårt agerande inte kopplar ihop min dotters strålande humör och aptit på livet med den goda sömn hon får.

Hihi, bra skrivet det sista!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej!! håller helt med er och kunde inte ha skrivit det bättre själv!!! :D
att ens barn glada och positiva humör och vakenhet beror på den goda sömn de får verkar folk inte förstå.... tråkigt tycker jag... :cry: och att de sedan kan komma med tråkiga kommentarer som att det nog kommer att ändra sig med tiden eller att det kommer bli annorlunda med barn två skiter jag numera fullständigt i ! vill de inte förstå så kan jag inte göra så mycket åt det än att försöka förklara och förklara igen, men hur mycket som går in kan ju inte jag styra över tyvärr... synd bara att så många barn och föräldrar lider i onödan...
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
br

vilken tuur

Inlägg av br »

Hej
vi har fått höra att vi har sån tur :shock: med våra barn. speciellt om vårt första barn har vi fått kommentarer som " ja, ni vet ju inte hur det egentilgen är att ha barn" eller när dotterns kompis mamma såg lillebnrorsans säng i hans egna rum frågade "sovar han verkligen där" och var häpen över svaret "Ja, hela natten"

de flesta brukar le lite överseende när man nämner AW...

För en tid sedan var jag i en lekpark med två andra mmaor (inga närmare väner, men våra barn leker) den ena mamma sa då att hon hade läst att AW är jättestor i Tyskland, och visst är det konstig? Och den andra mamman hängde på och kund inte heller förstå dena popularitet. När jag då frågade vad de visste om AW, Barnaboken och den filosofi och de teorier som AW står för, så vsiade det sig att de hade inte läst en endaste rad i Barnaboken. Så det råder en massa konstiga förufattade meningar om AW.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
När jag var påväg till BVC för att prata om sömn kände jag mig spänd och lite olustig eftersom min BVC-tant reagerade med stort ogillande när hon fick höra att vår kille sov på mage "Vad är bäst, att han sover eller att han.....". Men även om hon inte direkt lovordade AW så var det faktiskt helt okej och hon pratade mycket om vikten av rutiner och lära barnet sova själv. Jag blev glatt överraskad och berättade lite försikigt om hur vi brukar göra. Annars brukar jag också gå väldigt varligt fram och mest berätta när andra frågar. Jag känner mycketväl igen mig i vad ni har skrivit :D
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jo, visst känner man igen sig...

Det verkar som att många VILL beklaga sig över att dom inte får sova på nätterna o.s.v. Nämner man då att det faktiskt GÅR att få ordning på tillvaron genom AW:s metoder, får man höra att det skulle inte gå på HENNE, det skulle hon aldrig acceptera.
Jag har försökt - MÅNGA gånger, och på MÅNGA människor, men dom vill inte lyssna! Och vill dom inte går det ju inte...
Det är synd om dom alla som inte vet hur härligt och lätt livet kan bli med schema på dagen och sovande barn på natten!

Och det är SYND om alla som får sig rekommenderat via BVC att 5-minuters-metoden är den rätta! För att inte tala om hur synd det är om bebbarna!! :shock: Och alla dessa "kolik-barn" som får tunga mediciner för att sova, och 5-minutersmetoden utanpå det, när det enda dom behöver är mer mat!!! Och HJÄLP att sova!!!

Usch, ja...På BVC får man inga råd, alla är olika, barn tar sig den sömn dom behöver, man kan inte leda dom o.s.v... :twisted:

Det enda BRA BVC sagt till mig, är när jag tveksamt sa att Ida sov bäst på mage (för att kolla vad hon sa :wink: ) och hon då sa "Då tycker jag du ska lägga henne på mage, det har man gjort i alla tider"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Kul att så många delar med sig av sina erfarenheter... :) .

Jag håller med föregående "talare" att det är så många föräldrar som beklagar sig över sina barn bara för att man SKA. Inte undra på att jag var skraj inför att få barn. Min bild var väldigt negativ av "barnaskapet" innan vi fick barn. Det är ju så många föräldrar som beklagar sig. Har de ingenting att diskutera på fikarasten eller?? Men så lever vi ju i Sverige också.. Ve dig om du skulle säga något positivt om ditt barn, att ni får sova på nätterna, att ni håller benhårt på rutinerna.

När min sambo kom tillbaka efter 7 v frånvaro i samband med vår sons födelse var den första frågan han fick (och under en period framöver), "hur går det med sömnen då?" och sedan ett skratt. Min sambo svarade "inga problem alls" och skrattet tystnade.........

Jag vågar knappt säga idag att junior sover så bra. Då tillhör man ju liksom inte gänget.....

Varför är det så svårt i detta land att säga att man är lycklig och nöjd med tillvaron? Varför klagar vi så jä-la mycket?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag brukar vara inne på andra forum och prata med andra mammor, vissa är positiva till AW och andra negativa.
Men det som förra veckan gjorde mig riktigt arg och fundersam är att på babyboom.nu har de spärrat annawahlgren, det går inte att skriva i inläggen! :twisted:
Jag har vid flera tillfällen rekomenderat andra att gå till annas hemsida men nu går det inte att skriva www adressen i inläggen. Jag har löst det genom att använda några mellanslag, då kommer det fram. :roll:

Är det tillåtet att göra som de har gjort och spärra ett namn så? :?: :evil:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:shock: Vaa??? Har de gjort så? Får man göra på det viset? Men herregud, yttrandefriheten då :?: :shock:

Som om AW var livsfarlig... :roll:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Skumt! De gör väl som de vill på sitt forum iofs. De kanske inte vill ha reklam för andra www-adresser där och då var ju det där ett effektivt sätt. Men ytterst tveksamt tycker jag. Håller med Sagomamma, Yttrandefriheten då??? Skulle skriva till admin på sidan och ifrågasätta det...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mia75

Inlägg av mia75 »

Ja, jag ska skriva och ifrågasätta det. Det går att skriva andra www-adresser, det är bara anna wahlgrens som inte går. Så det är inte för att hindra reklam... :roll: :evil:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Isolde

Inlägg av Isolde »

Vi var på första föräldragrupp förra veckan och fick frågan om hur det funkar med sömnen. När man jämför med vad de andra sa verkar vårt hittills ganska taffliga AW:ande :wink: verkligen göra susen för Fridas sovande – och jag som tyckte det gick dåligt här hemma! :shock:

Måste tillstå att jag inte riktigt vågade säga att det går rätt bra och att jag siktar på bättre med Anna Wahlgrens idéer. Har fått ganska mycket höjda ögonbryn i andra sammanhang, nämligen.

Men jag blev glatt överraskad av bvc-sköterskan (har tyvärr låga förväntningar på dem när det gäller just sömn), som sa att man inte ska rycka upp barnen i tid och otid när de skriker, utan försöka lugna dem i sängen. Ofta, sa hon, stör vi dem bara med vår närvaro och klappande, när det enda de vill är att vara ifred och sova. :) Jag kanske "vågar" säga något om AW vid nästa träff?
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jamen hallå alla, varför är ni såna muppar!?!!!!
(Sorry, kan inte låta bli! :oops: )
Vi tror ju alla här på den här metoden och våra barn är levande, pigga, glada och välsovande bevis på att den fungerar. Sluta hymla och stå för att vi tycker detta är bra. Alla de som inte har läst nåt om vad Anna Wahlgrens metoder går ut på har faktiskt ingen rätt att ha en åsikt.
Min son sov som en kratta förr och nu sover han bra och det är enbart vår egen förtjänst, han har inte plötsligt blivit en snäll bebis från att inte ha varit det tidigare! Jag och min man har hjälpt gossen att lära sig sova med AW:s verktyg helt enkelt.
Jag tror att vi som föräldrar är den bästa, effektivaste och mest positiva reklamen för AW:s önskan att hjälpa barnen så sträck på er mina vänner och börja tala ur skägget!!! :D :twisted:
Åh åh åh tjejer, vi måste höja våra röster för att höras!!! (feministisk kampsång från 70-talet, alla killar förväntas också tala högt förståss :D)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"