vila på dagis

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Sofias mamma

vila på dagis

Inlägg av Sofias mamma »

Min dotter går på dagis 4 dagar/v sedan 6 mån tillbaka.
Det funkar ok, men jag försöker hålla dagarna så korta som möjligt, då jag egentligen är emot att lämna bort henne.

Nu till problemet, Sofia sover inte på dagen sedan några månader tillbaka, utan brukar hemma vila antingen till saga eller framför en film. På dagis går hon på småbarnsavdelningen och alla barn utom 1 till sover. Personalen vill ha sin rast och anser inte att de kan ha 2 vilor, dvs en där barnen somnar och en med ex saga och mys :? :cry: .

De har den sista tiden börjat gnälla om att Sofia ligger och pratar och sjunger på vilan (och stör de andra barnen..). Idag sa en ur personalen att "det enda vi kräver är att barnen ska ligga ned och vara tysta i 30 min". Hon uttryckte sig negativt och jag misstänker att Sofia kanske märker av det vid vilan.

När jag kom hem och tänkte igenom vad hon sagt känns det inte rätt och jag funderar om det verkligen är realistiskt att kräva av en 2,5 åring att ligga knäpptyst? :?
Här hemma ligger hon ju ofta och sjunger och pratar efter läggdags kvällstid, det är hennes personlighet och inget fel med det :D .

Vad tycker ni andra, är det något som en 2,5 åring "ska" klara av eller? Funderar på att fråga om Sofia kan gå över till en annan avdelningen under vilan och vara med på deras vila med saga istället. Hon har sin 1 år äldre kompis där..
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Känner rent spontant bara att det finns vissa som inte ska jobba med barn!! Hur kan man bara "kräva" sånt..??
Hoppas du hittar någon bra lösning för er!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
norna

Inlägg av norna »

Vi har lite problem med vilan också på dagis, men av annan art. Jag tänker som så att man har rätt att ställa krav på hur man vill att det ska vara på dagis. Så jag framför mina önskemål. Och jag härdar ut i det om samma frågeställning fortsätter att dyka upp, för det gör den. Min åsikt är att barnen inte är på personalens arbetsplats utan personalen är där för barnen och till viss del oss föräldrar genom att vi känner våra barn bäst och iaf tycker oss veta vad de behöver.

På vårt dagis vill de att barnen ska ha med sig böcker i vagnarna och för vår dotter är det världens underhållning. Sen klagar personalen på att hon tar så lång tid på sig att somna och att hon pratar och sjunger. (Ja, hon läser ju, tänker jag. :roll: ) Hon har ju inget sömnunderskott direkt, så hon somnar inte av utmattning med boken över ansiktet. Personalen vill att hon ska sova mindre. Vi har redan minskat hennes nattsömn.

Jag tycker inte att din dotter ska behöva gå över till en annan avdelning. Nu har personalen en dotter som vilar men inte sover, då får de försöka lösa det. De kanske inte måste ha paus samtidigt?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
smurffröken

Inlägg av smurffröken »

norna skrev:Vi har lite problem med vilan också på dagis, men av annan art. Jag tänker som så att man har rätt att ställa krav på hur man vill att det ska vara på dagis. Så jag framför mina önskemål. Och jag härdar ut i det om samma frågeställning fortsätter att dyka upp, för det gör den. Min åsikt är att barnen inte är på personalens arbetsplats utan personalen är där för barnen och till viss del oss föräldrar genom att vi känner våra barn bäst och iaf tycker oss veta vad de behöver.

På vårt dagis vill de att barnen ska ha med sig böcker i vagnarna och för vår dotter är det världens underhållning. Sen klagar personalen på att hon tar så lång tid på sig att somna och att hon pratar och sjunger. (Ja, hon läser ju, tänker jag. :roll: ) Hon har ju inget sömnunderskott direkt, så hon somnar inte av utmattning med boken över ansiktet. Personalen vill att hon ska sova mindre. Vi har redan minskat hennes nattsömn.

Jag tycker inte att din dotter ska behöva gå över till en annan avdelning. Nu har personalen en dotter som vilar men inte sover, då får de försöka lösa det. De kanske inte måste ha paus samtidigt?
Jag har jobbat i förskola, och förstår ditt problem till hundra procent. Du har helt rätt givetvis borde förskolorna vara individuellt anpassade till barnen som faktiskt går där. Många barn vistas ju faktiskt större delen av sin barndom i dessa institutioner. Men nu är det faktiskt så, att oavsett hur mycket pedagogerna, önskar att individ anpassa omsorgen så funkar det inte (till trots för att även läroplanen föreskriver detta.) Förskolegrupperna är så stora och så överfulla att man som pedagog har mycket svårt att se barnen som individer. För att verksamheten skall fungera måste man se till att barnen smältes in till att passa samma standardmall...skrämmande....vad är det för samhälle vi lever i ?

Jag tror inte att pedagogerna vid ditt barns förskola tar rast samtidig. Om de är tre heltider (vilket är vanligt) så tar nog en rast under vilan, en håller i vilan och en dukar av och fixar disk o.s.v...sedan löser de av varandra.

Pedagogernas arbetsvillkor är under all kritik. De har oftast endast 30 min rast under hela arbetsdagen, obetalt rast dessutom. Inte många yrkesgrupper som går med på att ha så lite rast. Men barnen stackar har i regel inga raster alls och ofta ännu längre arbetsdag :(

Vilket samhälle lever vi i som värderar barnen, jordens framtid så lågt... :(
Mamma till 3
födda: November 1999, Juli 2002 och Januari 2005...
....och önskar mig flera....
my love

Inlägg av my love »

Klart att hon kan lära sig att vara tyst under vialn.Min son e 3år o har sedan länge vetat att han ska vara tyst under vilan på dagis.
Att låta henne vara på en annan avdelning under vilan låter ju spontant bra,men sen kommer undran,tror du inte hon kommer att känna sig bortkörd?
Att hon inte får vara med på sin avdelnings vila bara för att hon inte vill/kan vara tyst?

Går all personal på avdelningen på rast samtidigt?Så gör de inte på sonens dagis.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"