Arg och ledsen när jag inte fungerar

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Arg och ledsen när jag inte fungerar

Inlägg av /LO »

Hej.
Egentligen vill jag inte skriva om det. Det känns då som att jag erkänner att jag mår skit. Och erkänner man så känner man - mer.

När jag var 20 år jobbade jag på ett bygge. Flera månader hade jag jobbat när helt plötsligt mitt ena knä svullnade som en fotboll. Helt groteskt stort blev det. Gubbarna skickade mig till läkare, för sådär kunde jag ju inte gå. Lite märkligt tyckte jag det var för det gjorde inte det minsta ont. Det kändes mest som att det var hårt lindat och inte gick att röra så bra.

För att göra en lång historia kort så hamnade jag så småning om hos reumatologen. Totalt på mindre än ett år så hade armbågar och höfter också blivit inflammerade och svullna. Totalt fick jag 10 kortisonsprutor på lite olika ställen. I armarna höll det kanske i tre-fyra veckor och i knäna faktiskt rätt länge.

Jag var väl dålig i ett år eller drygt det. Sedan försvann det så småningom. Märkligt, men så var det.

Sedan har det kommit och gott med otroligt ojämna mellanrum. Eftersom jag är dålig på att skriva om det så har jag dålig koll på när jag var dålig sist.

Men nu, för ett par dagar sedan, svullnade vänster armbåge. Nu har jag ont i knä och höft på vänster sida också. Höger armbåge är inte bra, men inte lika illa som vänster.
På morgonen är det stelt och gör ont. Det lirkas upp och blir bättre på dagen.

Jag känner att all ork och entusiasm bara rinner av. Golfsäsongen ska precis dra igång och eftersom jag inte spelade alls pga. foglossningar och nyfödd bebis förra sommaren så känner jag mig sugen att dra igång.
Trädgårdsarbete har vi också framför oss och hela vårvintern har det känns så kul att få dra igång. Nu vill jag bara krypa ner i sängen och grina.

Så, nu har jag sagt det i alla fall.
Nu ska jag fika i en stökig trädgård.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

:heart: :heart: :heart:

kram
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:heart: En stor supervarm kram till dig vackra! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

FY vilket skit! Klart du vill mest grina. :heart:

Tror du inte att det är nån eftersläng av graviditet och förlossning med efterföljande ibland lite slitiga tid? Att du kanske bara behöver dutta om dig lite mer och göda njutningsmänniskan i dig tills hon storknar? Massage, mulliga kläder, god mat, musik, träffa vänner och annat som gör livet roligt!

Mer kärlek. :heart:

Här kommer lite.... :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Kram Jannika
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Blä, låter ju som skov. Har du fått konstaterat VAD det är. Alltid lättare att hantera elände när man vet VAD det är, och vad man ev kan göra åt det.

Varma innerliga kramar - och håller alla tummar för att du ska få njuta våren i trädgård och på golfbana ändå, på något sätt :heart: [/b]
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Du vet vars jag finns

:heart:

Kram!

/Fjällmor
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack för alla :heart:
Ewa, det har jag också funderat över. Eller i alla fall snuddat tanken. Jag har inte varit i kontakt med läkarvården på ett tag, för jag tycker inte jag får någon hjälp. Men nu har jag faktiskt tänk ringa till vårdcentralen för att se om de kan börja någon form av utredning.
Jag har inte några stora förhoppningar, men jag får väl grunna lite och skriva ner hur jag mått och mår, så de har något att gå på.

Tänkte kanske ha denna tråd som lite dagbok nu, så får vi se.

IDag har jag varit stel och haft ont i vänster arm. Knät är svullet. Höger tumme ger sig till känna, men inte så speciellt farligt. Känner mig aningen kraftlös.
Dock fick jag sopat altanen och mådde bra. Fysisk aktivitet ger inte akut sämre tillstånd. Däremot brukar jag få mer ont dagen efter om jag känner att jag ansträngt mig för mycket.
Gissar att jag bär IVar på vänster arm och att det är därför den är värst nu. Annars brukar det vara höger.

Nu ska jag snart sova! Gonatt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh :(

Vad bra att du skriver ner och dokumenterar, det är verkligen guld värt! Se också till att få hjälp via sjukgymnast med t ex varmbad och hjälp med träning, det är jätteviktigt om man har dåliga leder.
Det gör mig så ont.
Jag vet precis hur du känner det.

:heart: Varmaste kramen

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Skickar massa av Becka-kramar till dig, varma och goa!! :heart: :heart:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

LO, inget vidare att höra att du får sådär ont. Håller med de andra som röstar för att du får hjälp. Värk blir man galen av. Bokstavligen talat.
Här kommer en en krya på dig kram!

Kram! :heart:

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej LO!

Vad ledsen jag blir över att läsa att du inte får må bra. I mina öron låter det precis som Ewa skriver som skov. Jag skulle be om en remiss till rematologen och få en utredning. Stå på dig så att du får hjälp. För det finns hjälp att få.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vill du ha alternativ

Inlägg av inger »

Vill du ha alternativ hjälp tex homeopati pma mig.
Jag kan via vår homeopat lotsa dig vidare.

Ha det gott och hoppas att det reder ut sig.
sjukgymnastik tror jag mycket på också. :heart:

Bra att du dokumenterar, användbart vilken vård du än söker
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu är jag nog inne i vanans spår igen - det går fort. Jag har ont och är stel när jag vaknar, men så fort jag börjar röra lite på mig, så försvinner smärtan.
Fortfarande har jag svårt att ta ut rörelser i armar och knä.
Något som jag glömde skriva sist var att förra och denna gången gör det också rejält ont i käken på vänster sida.
Det känns som att bettet blir helt konstigt och så smärtar det om jag tuggar på något hårt.

Jag är jätteintresserad av homeopati. Har aldrig varit hos någon som jag fått förtroende för, så därför har det inte blivit att jag fortsatt. Du får gärna PMa mig Inger.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Fy vad tråkigt att höra att du inte mår bra! Det är verkligen inte lätt att tackla vardagen när man har ont!! StyrkeKRamar!! :heart:

Jag vill bara dela med mig av min mans erfarenheter - otursgubben som bl a åker på penicillinkur pga sticka i fingret och ledbesvär pga inmundigande av dålig kyckling... Det sistnämnda kom mig att tänka på dina besvär...

Heter de streptokocker eller stafylokocker??? I a f, nån av dessa "kocker" fick han i sig med tillhörande magbesvär, sen dröjer det månader och helt plötsligt svullnar stortån upp och gör hemskt ont. Sen knät, sen axeln...
Kortison fick han nog då tror jag (det var 15år sedan)
Sen är allt bra ett tag innan svullander poppar upp i händerna, i ögat :shock: Aj... Lite varstans och då och då.

Han har psoriasis vilket "underlättar" för ledbesvär...

Det finns alltså sådana här "kocker" som man har latent i kroppen och som, om man har otur, kan orsaka kroniska ledbesvär...

Hoppas du får reda på orsaken till din värk och att den försvinner, snart! [-o<

Kram :heart:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Liten uppdatering.
Just nu mår jag inte alls bra. Det värsta är magen. Det är helt ur slag. Brukar vara bra i magen, så jag vet inte vad det är.
Det svider i magen och jag har ingen matlust. Rätt lös, även om jag nog inte vill klassa det som diarré.
Jag fick tips om att äta gurkmeja. Det gjorde jag ett tag. Och jag undrar om det kan vara det som satte igång detta elände.
FÖrst blev jag hård i magen, sedan kom detta. Men nu har jag inte ätit det alls på några dagar, så jag tycker ju att det borde stabilisera sig.

I övrigt så är jag nog rätt dålig också. Trött trött trött av att vara orörlig. Idag har jag ont i båda knäna och vänster arm. Men värst är käken. Att inte kunna gapa och tugga ordentligt för att det gör för ont, det tar hårt på orken.

Jag har fått tid hos en homeopat i Huskvarna nästa torsdag. Ska bli spännande. Hoppas att det ska kännas bra, för för mig är det viktigt att få förtroende för den som ska ta hand om en.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"