ute och flyger med händer och fötter

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Sköldis

ute och flyger med händer och fötter

Inlägg av Sköldis »

Vad spännande läsning, här inne har jag inte varit tidigare.
Blev nyfiken på hur vi kan stimulera vår dotter till att åla. :D
Majken ligger mycket på mage och hon kämpar mycket, det vill säga hon drar upp fötterna till krypställning sedan jobbar hon med amarna och lägger tyngden på underarmarna. Sedan står hon så och undrar vad som ska hända. Det är lite som hon vill hoppa över ålandet och börja krypa. Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska trycka ner tårna i golvet men jag är inte säker på att det blir rätt. :oops: :? Hon vill framåt, jag har smyggluttat på henne. Jag lägger någonting lite för långt fram en plastspegel är kul, men hon kämpar och kämpar till slut blir hon arg och vänder runt efter nya saker. Hon ligger mest och viftar med händerna högt upp och fötterna lika så. Jag fattar inte hur hon orkar ligga så, all tyngd hamnar ju på ryggen.

Tacksam för tips
/Ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Det här är ju riktigt intressant. Jag kanske kan bli hjälpt här :oops: :oops: :wink: Själv har jag dyslexi, hm, var det inte så att man hade någon teori om ögonrörelse och dyslexi. Jag kanske behöver åla.... :idea:
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Hege

Inlägg av Hege »

Hej Sköldis

Ja, du behöver åla... :wink:

Men inte så mycket för egen del, mest för att du ska få känna hur det känns, hur tårna ska vara för att komma någon vart, vad som underlättar, vad som hindrar...

När du vet och har kännt det, DÅ kan du ge bästa hjälpen till din dotter.

Prova, och kom sen tillbaks med frågor.

Kram, Hege

PS. Sen säger IAHP att det är aldrig för sent att backa bandet. Dyslexi kan ofta botas med korsmönsterrörelser. Men då talar vi, för vuxna, om många kilometer med ålning och krypning. Det är mycket lättare att uppmana våra bebisar till ålning och krypning när de är bebisar, med andra ord. De behöver inte SÅ mycket.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Okej då vet jag vad jag ska göra med min semester, åla. :lol: 8) Jag återkommer när jag provat och studerat hur min dotter egentligen gör för att ta sig framåt.
/Ida
Hm, boken ni nämnde till Alice föräldrar finns den fortfarande "bara" på engelska, och är det den första boken man tillgår för att få lite introduktion.
/Ida
Hege

Inlägg av Hege »

Menar du "How Smart is Your Baby?" så finns den bara på engelska, men det är inte alls svår engelska. Det är meningen att föräldrar från alla land och sociala lag ska kunna läsa och förstå.

Boken är mer än utmärkt, och alla föräldrar borde ha en.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Kanon du får jag öva på att läsa lite engelska.
Jo idag har jag ålat för att förstå hur jag och sambon kan hjälpa henne. Jag upplevde att när sambon tryckte ner mina fötter :roll: i golvet, stortån och insidan av foten så blev det enklare. Har försökt med Majken idag och ibland lyckas vi med timingen. Vi fick inspiration och la böcker under ett långsmalt bord för att underlätta. Sedan satt vi storebror på kortsidan för att locka henne dit plus en rolig leksak. Hon sträcker sig och drar upp ena benet och försöker. När hon försökt ett tag blir hon lite arg, bra för andningen har jag förståt. Efter det drar hon in båda sina långa ben under sig och kommer upp i krypställning, står och vinglar ett tag. Lägger sig sedan platt och börjar "snurra" runt.
Hm, hennes bror funderade jag inte över för han bara ålade på. Men Majken "nöjer" sig med att ligga och sprattla. Förmodligen är det så att vi behöver hjälpa henne på traven.
Majkens pappa satt idag och uppmuntrade med hejjarop och då ålade hon lite, men vi talar inte om många meter.

Det är väldigt spännande det här, men varför ligger man alltid efter i utvecklingen som förälder.

kram
/ida
Hege

Inlägg av Hege »

Vad påläst du är!! Och vad bra det här går!

Det kommer ju att ta lite tid innan man får drejs på det här med ålningen, men som på alla områden så är det arbete som gäller. Som i ordboken, så kommer arbete före success.

Nyckeln här är:
Många möjligeheter genom dagen att få ligga på mage.
Ivrigt påhejande föräldrar och storebror som hejar och vi se mer.
Hjälp med att sätta tårna i golvet. OBS: inga strumpor här!
Kläder utan tryck, det ska vara så halt som möjligt att "glida fram".

Om du har läst lite om krypbrädan, så har du fått med dig att den har kantar på siderna. Det är inte bara för att hindra att barnet trillar ut när den står skråstillt, det är också för att hindra andra ålningsriktningar än rakt fram.
Ni behöver inta göra en bräda, men kanske kan ni komma på sätt att gära så att cirkelålning blir omöjligt? Åla langs en vägg? "Styra upp lite", så hon ålar dit det är bestämd att hon ska åla?

Arg är inte farligt. Arg är, som du har forstått, jättebra för att andningen ska komma igång. Och det kan vara en jättebra motivationsfaktor. Bara det inte övergår i maktlöshet. Här får ni vara lydhöra, känna av stämningen.

Bara några meter när pappa hejjade?? Det är ju jättebra!! Några meter första dagen, sen några meter till andra dagen, blir fort tio meter den tredje dagen... Tänk på hur man murar en vägg: Sten, sen murbruk, sen en sten till, sen mer bruk... Bygg upp ålningen, sten för sten!

Återkom med rapport om hur det går!
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Hege

Boken beställdes igår, How smart is your baby. Majken har inte strumpor på sig, hon ligger på mage nästan jämt förutom när det är socaldelaktighet, vi har inte ett så bra kök så vi vågar inte ha henne på köksbänken, alldeles för lätt att trilla. Hon sitter i stolen med smörkniven när det är dags att laga mat. Hon kan vända sig från mage till rygg och sedan från rygg till mage.
Det har gått super med hennes ensamlek på morgonen tills nu, damen är mäkta irriterad eftersom hon vill komma framåt. :wink:

Hon ligger på golvet utan strumpor, leksaken ligger lite för långt fram för att nå, eller så ligger jag med handen och viftar spännande. Då drar hon upp benen som jag tidigare berättat, hon kommer upp i krypställning och "hoppar" sedan framåt. :?
Sambon och jag har funderat :-k och vi har kommit på att vi måste trycka ner skuldrorna, det är svårt att förklar, och stjärten för hon ålar inte utan skuttar fram. Jag blir nog lite extra peppad till att få damen att åla eftersom jag själv har dyslexi och vill hjälpa mina barn till god utveckling. Jag läste i någon tråd om när man byter blöja så kan man träna dom små. Fungerar det så att man tar tag i dom små händerna och så drar man tillsammans med barnets kraft upp dom till sittande och sedan ner igen. Precis så gjorde min sambo när sonen var liten.
Men Hege varför är det bra :oops: :oops: Lite pinsamt....att inte veta varför.

kram Ida
Hege

Inlägg av Hege »

Har ni suttit bak henne och gett stöd med era hender till fotsulorna, så hon kan sparka från?

Visa henne att om hun sparkar/skyver sig med benen framåt när ni sitter och ger stöd, så kommer hon någonstans!

Hon måste själv fatta att om jag gör si, så händer .

Hon ligger väl inte på någon matta?? Halt golv ska det vara.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej sköldis,

Här kommer instruktioner om hur man bygger en ålbana också. Har du en händig man eller är händig själv så kan ni med FÖRDEL bygga denna. :D
Hege skrev:Här hittade jag lite om ål-brädan/kryp-brädan:

Brädan tillverkas i plywood och har storleken 1,5 m x ca 45 cm. Den skall ha kanter på långsidorna som bör vara ca 15 cm höga. Brädan kläs invändigt och över kanterna med skumgummi (tunn) och "skai" (konstläder).

Brädan placeras på golvet med ena änden förhöjd med ex telefonkataloger under. Barnet placeras på mage med fötterna där brädan är som högst. Det skall inte vara lika högt som en rutchkana utan bara tillräckligt för att barnet skall glida ned då det rör sig.

Framför barnet, på golvet, placerar sig föräldrarna och lockar med något trevligt föremål (vi använde mobiler och fjärrkontroller ).

Då barnet sprattlar och rör sig kommer det allt närmre målet och lyckas slutligen få tag i föremålet. Föremålet får inte flyttas längre bak utan barnet skall känna att ansträngningen är mödan värt.

Barnet blir efterhand medvetet att "om jag rör foten så händer si och om jag tar i med handen händer så".

Upprepa detta flera ggr/dag och i takt med att barnet tar sig snabbare ned för brädan sänker man den upphöjda delen för att så småningom ha brädan i plant läge

Skriven av Nancy.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Hege

Precis hon måste få chans att fatta galoppen själv. Igår var jag hos TorsMamma och hon visade greppen. Jag har hållit för mycket om hela lilla foten :? Nu förstod jag hur man håller i mot med tummarna mot hennes stortår, mycket bättre. Nu hajjar jag också varför man övar gripreflexen. Vi ska inhandla ett litet halt tyg som jag kan lägga under henne så glider hon bättre samt en spegel att åla mot. Nu inväntar jag med spänning boken :D

Tack för hjälpen så här långt. Skriver snart igen och rapporterar eller frågar mer :wink:
kram
Hege

Inlägg av Hege »

Men vad bra! Jag hade ingen aning om att Tors Mamma konsulterar föräldrar i sitt eget hem! :wink: Det är ju strålande!

Rapportera gärna när du läst i boken, jag är nu så IAHP-marinerad att jag tycker allt verkar lätt och logiskt. Vilket det ju inte är för alla...

Kram, Hege
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

hahahah :lol:
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej Hege :D

Här hemma händer det saker. Majken började krypa lite och försökte klämma in sitt ben på någe vis :roll: Resultatet blev att hon hasade sig fram sittandes. Men vi var framme och la henne i ål position och lockade och pockade med olika roliga saker. Det fungerade, nu ålar hon :lol: Det händer att hon krånglar till det men då är vi framme och lägger i ål position.

Jag har pratat med några av mina skolkompisar om hjärnans utveckling och varför det är så viktigt att åla. Kamraterna jobbar på skolor med barn med speciella behov och dom blev intresserade. Var hittar jag mer info, praktiseras metoden i sverige? Själv har jag tittat på youtube och beställt boken.
Gud vad jobbigt det var att stava idag, min fiskleverolja har tagit slut sedan fyra veckor och det märks...Nej jag orkar inte skriva mer. Återkommer.
Men frågan är; Om jag vill delge mina vänner mer kunskap, var hittat jag den då?

Hej för nu :x :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sköldis, vad härligt! GRATTIS, BRA JOBBAT!!! =D> \:D/

Jag vet inte om du kan hitta någon "svensk" dokumentation. Jag minns att jag såg på nyheterna att sjukgymnaster uppmuntrar till krypning och ålning mera och magläget då alla "latte mammor" satt med dem i knät och man insåg att något missades med detta.

Men den största infon den får man genom att resa till USA och IAHP där, näst bäst är att köpa boken som du nu gjort. Dela med dig av den till andra. Den är kanon!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "