hur får ni era 3åringar att lyda?
idag hade vi gäster. innan de skulle åka hem skulle vi städa upp leksakerna tillsammans. min son springer och gömmer sig. hur skulle ni göra i den här situationen?
om att lyda
-
HannaMaria
om att lyda
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Jag gillar inte riktigt uttrycket lyda... det vi ska göra är att visa hur man gör, guida barnen till världen, lära dem sociala koder. Inte få dem att lyda.
Men, det jag hade gjort är att jag hade tagit barnets hand i min (ja, först letat upp honom såklart) och plockat upp leksakerna och lagt dem på plats. Detta görs under glada utrop om hur bra BARNET plockar upp. Vi låtsas alltså att det är han som gör det! Med barnets hand i våran.
"Åh, vad bra, den ska ligga där ja, sådär nu blev det fint"
Och sen släpper vi iväg barnet och låtsas som ingenting.
Ingen kamp (för det finns ingen) inget bråk, bara VISA hur man gör!
/Blomman
Men, det jag hade gjort är att jag hade tagit barnets hand i min (ja, först letat upp honom såklart) och plockat upp leksakerna och lagt dem på plats. Detta görs under glada utrop om hur bra BARNET plockar upp. Vi låtsas alltså att det är han som gör det! Med barnets hand i våran.
"Åh, vad bra, den ska ligga där ja, sådär nu blev det fint"
Och sen släpper vi iväg barnet och låtsas som ingenting.
Ingen kamp (för det finns ingen) inget bråk, bara VISA hur man gör!
/Blomman
-
joannasmamma
Jag kör också handen om handen - eller kroppen om kroppen som det kan bli med en envis 3-åring
Det brukar förvandla det jobbiga till ngt roligt man gör tillsammans.
Sen finns det ett annat knep: "VEM kan plocka upp legot fortast??!! Skynda dig, skynda dig". Jag brukar spela lite halvt hysterisk, det brukar uppskattas. Och fort som attans blir allt undanplockat.
Sen finns det ett annat knep: "VEM kan plocka upp legot fortast??!! Skynda dig, skynda dig". Jag brukar spela lite halvt hysterisk, det brukar uppskattas. Och fort som attans blir allt undanplockat.
/Katarina
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början