Dagsömn för 10,5 månaders "okurat"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Helene

Dagsömn för 10,5 månaders "okurat"

Inlägg av Helene »

Jag funderar på om det kan vara rimligt att bara ha ett sovpass per dag? Sonen sover vanligtvis två pass, ett från ca 1015 och ett från ca 16-17. Passen varierar mellan 30 min till 1,5 tim ca. Natt infaller vid 20-2030 och håller på till ca 07. Under natten vaknas det mellan tre till fem ggr nu, lite sämre då han haft öroninfl mm.

Frågan är: kan det räcka med ett pass?

Anledningen är att det är svårt att få sonen att sova tillräckligt sent andra passet för att vara "trött" på kvällen. Sover han vid 1630 eller senare så snurrar han och håller igång som bare den... Men han somnar heller inte gärna tidigare då han sover sent på fm.
:?:

Kommer inte att köra någon kur som det ser ut nu utan vill ha svar på ovanstående.

Mvh Helene
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Helene

Inlägg av Helene »

Förtydligande:
Det är alltså läggningen till kvällen som krånglar om han sover em passet för sent på em.
Men det är svårt att få till sovpasset tidigare på em då han sover fm passet så nära inpå.

Hoppas att det blir lite klarare nu :wink: .
br

Inlägg av br »

Generellt så sover han kanske lite för lite, ca 14 timmar /dygn är lagom. När min plutt var i denåldern sov han 11,5 timme/ natt och 2,5 tim /dag uppdelat i två pass.

Ofta föder somn ännu mer sömn!

Jag tror att det kan bli svårt att få en sån liten att sova en gång bara! Bättre att ha dagsömen uppdelad på två omgångar.

Oavsett om du vill kura eller inte så finns det mycket under verktygslådan mm här påsidan som kan vara till hjälp !
:D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.

Det finns ingen anledning att kura om han sover bra.
Däremot rekommenderas fasta tider starkt. Då vet sonen vad som gäller och rättar sig efter det.

Som BR skriver så är ca 14 timmar per dygn vad han behöver. 11 - 12 timmar på natten och resten fördelat på en, två eller tre lurar per dag.

Sover han 12 timmar på natten skulle han alltså kunna ha en 2-timmarslur mitt på dagen. Men då behöver han verkligen sova 2 timmar varje dag.

Min Vera är 14 månader och klarar än idag inte en lur (det händer någon gång i veckan att hon inte sover på eftermiddagen, men inte ofta.)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

Min erfarenhet är att han bör kunna klara ett sovpass om dagen.
Det som är lite trixigt är att få till det med maten, åtminstone i början. Ska han äta innan så måste det ske innan han blir för trött-alternativt måste han kunna klara sig 2,5 timme till utan mat. Det kan vara lättare att få i gröt vid lunchtid och lägga den lagade maten till kvällsmat.
Jag skulle inte heller bli förvånad om den sammalagda middagssömnen blir längre än tidigare.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Helene

Inlägg av Helene »

Blivit upp och nerpåvänt de här dagarna så vi får nog gå tillbaka till två ggr. Sonen somnade som ex i går kl 1730 och sov till 2000...

Nej, vi får försöka vara strikta med läggning vid 15-16 annars får han för lite sömn helt enkelt.

Anledningen till hela saken har varit att han de senaste veckorna inte alls visat trötthet och inte sovit i vagnen vid vanliga emprommenaden som han brukar utan hållt sig vaken.
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Hej,
Även om du inte vill kura (varför inte?) så håller jag med en annan forumist att regelbundna vanor är AoO. Tänk på att det är OK att väcka barnet om sovtiden är över, då undviker du att nattsömnen blir lidande. Men då ska du väcka efter 5, 20 eller 45 minuter, dvs vid tillfällen då han sover litet mer ytligt.
Lycka till!
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"