typiskt killar..eller?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
?za

typiskt killar..eller?

Inlägg av ?za »

Hej! Jag behöver råd och tips hur jag ska hantera detta "problem". Min äldsta son 4.5 år drar sig i snoppen hela tiden. Och jag menar verkligen hela tiden. Vissa dagar har han ena handen i ett järngrepp om snoppen och utför resten av sina sysslor, lek osv., med andra handen. Det ser ut som att han är konstant jättekissnödig. Jag fattar själva grejen med varför han gör det. Det är ju mysigt såklart. Men det känns som att det har gått överstyr. Han gör det överallt och t.o.m. okända människor frågar om han är kissnödig. Jag vill inte sätta någon form av skam på det här för det är ju helt naturligt. Men det måste bli någon hejd på det. Hur gör jag? Hittills har allt jag provat gått åt fanders. Förklarat, pratat, sagt att han får jättegärna göra det men inne på sitt rum-ifred, blivit arg, varit bestämd, påminnt honom, Kollat om det faktiskt finns någon fysisk förklaring tex att det kliar för att tvålen inte är bortduschad ordentligt. Men jag går bet varje gång. Jag ser på honom att han blir både besvärad och lite skamsen när folk hela tiden frågar om han är kissnödig. Han vet ju att han inte är det. Jag tror att det har blivit som en "ful ovana" som han gör utan att tänka. Som att peta näsan för någon annan.
Hur ska jag hjälpa honom?
Mamma till två fina killar
blomman

Inlägg av blomman »

Ja, vad svårt det är med ovanor (det vet man ju själv..)!

Om han blir besvärad av att andra frågar så blir det ju extra jobbigt för honom!
Pakta gärna, och berätta om dina ovanor (nån har du väl? :wink: )

Sen ÄR det svårt att bryta, fråga honom om han har nåt förslag på hur ni kan göra. Han kanske själv har nån idé om hur han kan lösa det.

Egentligen känner jag att en man borde svara på det här, faktiskt!
Det är svårt för mig som tjej att förstå nåt som inte finns på min kropp. :wink:

Har vi nån pappa som vill svara?
Eller nån annan med goda råd?

/Blomman
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Kom till att tänka pa den här korta Nakenfis traden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17923
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Du har ju redan tidigare varit inne på, och visat, att precis som man inte pillar näsan eller öronen, eller pruttar högljutt, eller rapar eller kliar rumpan eller spottar eller... mitt framför ögonen på folk sådär till vardags, så pillar man inte på snoppen heller, utan man går man iväg någonstans där man får vara ifred. Jag skulle förstås fortsätta med den ramsan, för det är ju DET sociala beteendet som gäller. Så därom får man fortsätta att vara tydlig.

Samtidigt så kanske man skulle fundera på om man kan erbjuda något annat för just pillbehovet. Det kan mycket väl vara så att det inte just bara är för att det är skönt i snoppen, i sig, som gör att man pillar just där. Min lilltufsa pillar med en snuttefilt, min stora med sina sälar, en kompis pillar sig i håret så tufsar trillar av... ja - det är ett allmänt pillbehov det handlar om, kanske. Så fundera över, och tillsammans med honom - för så pass stor är han ju nu, om han har någon bra idé själv. Kan man ha med sig något som man kan pilla på, när behovet uppstår. I fickan eller så. Har han något bra förslag.

Det här är bara en tanke, vet inte om du känner att det är där det ligger. Min stora kliar sig på tårna något förfärligt ibland. Särskilt när vi sitter och läser saga. Funderade själv lite i de här banorna då, och gick och hämtade gosedjuret. Och jaha, då kliade han inte fötterna längre, utan nöp i sälen, och allt var frid och fröjd. I huvusak ett pillbehov där alltså. Så kanske också för er.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"