Torr tidigt men börjat bajsa och kissa på sig.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Torr tidigt men börjat bajsa och kissa på sig.

Inlägg av Annag »

Min son är 2 år och 8 månader. Han blev torr tidigt men har nu börjat att bajsa i kalsongerna. Snälla behöver råd. Hoppas någon orkar läsa.

När han var 22 månader blev han torr på natten. Ett par månader efter det torr på dagen. Den 1 augusti tog vi bort blöjan då den inte behövdes. Han kissade på pottan och inte en droppe i kalsongerna. Sedan började han bajsa i kalsongerna (har mest bajsat på pottan från 5 månaders ålder, sällan i blöjan) Han bajsar inte allt utan lite och säger sedan att han behöver bajsa. Sätter honom på pottan och ibland kommer det mer och ibland inte. Lillebror kom i slutet av augusti (medveten om att detta påverkar) Han började dagis den 28 jan. Där kissar han på sig nästan hela tiden och bajs. Jag vill inte att han ska ha blöja där då jag är rädd att han blir lat och kissar i den hela tiden. Jag byter så fort det kommer en droppe i den, men jag tror inte att de kommer att hinna det på dagis. Han har inte tid att kissa på toan där. Han började nyligen också att kissa på sig hemma inte allt med lite så att kalsongerna måste bytas. Har testat att ha blöja på honom hemma men den kissar han inte i utan säger till innan det ens blir några droppar. Fortfarande helt torr på natten. Vaknar på natten och säger att han behöver kissa även på morgonen när han vaknar.

Nu till mitt största dilemma. Bajset! Han har nu nyligen börjat att bajsa lite i kalsongerna utan att ens säga till utan förneka att han gjort det när man frågar om det kommit bajs. Vad ska jag göra? Jag vet ju att han igentligen kan detta. Jag har testat att i neutral ton bara byta på honom. Jag har blivit arg (och vet att det är såååå fel) Bett honom städa bort bajset i duschen, provat med belöning, men ingenting funkar. Känns som att det är väldigt mycket trots i det, men hur bryter jag det.

Jag vet inte hur jag ska lösa detta. Dels är det jobbig för mig men också för honom för jag tror inte att han vill detta igentligen.

Finns det någon som har några råd eller varit i denna situation själva?

Vill också tillägga att det var han som inte ville ha blöja och började dra i den och säga "inte", när han var 18 månader. Jag har inte pressat honom utan bara följt hans utveckling.

Tacksam för hjälp.
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Bra att du lyssnat på din sons egna mogenhetssignaler :thumbsup: Vad som nu händer ligger på ett annat plan. Till att börja med - återinför inte blöjan. Alls. Någonsin. Han KAN det här. Det har bara blivit lite vajsing någonstans på vägen. Och förvirra honom ytterligare genom att påstå att han skulle behöva blöja igen, nja - det är vare sig sant eller så konstruktivt. Så skippa den.

Bifogar här istället två andra trådar som hänger ihop med vad jag tror pågår här, och hoppas du hittar din lösning i dessa. Hojta om du vill bolla vidare!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8920
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Hej! tack för ditt svar! :D

Han har bara blöja på sig när de är ute på dagis. Om termobyxerna blir blöta så har han ju inga andra.

Idag på dagis hade han bajsat på pottan efter det att han nästanbajsat i kalsongerna. Jag tror inte att han håller inne det för att det gör ont när han bajsar. Det är alltid löst och han har aldrig sagt det.

Nu i kväll sa han "måste kissa" och jag såg att han "dansade". Så jag sa kom så går vi. (jag hjälper honom med byxorna) Då sa han "nej behöver inte" Sedan sa han samma igen och igen att han inte behövde. Jag sa inget. Detta är inget konstigt för det har han gjort många gånger förrut och till slut sprungit till pottan i panik, men inte kissat p åsig. Nu en kvart senare skulle jag lyft upp honom och då hade han kissat på sig. Jag sa "oj, det var blött, har kisset kommit fel?" Han fick gå in på toa och ta av byxor och kalsonger sjäkv. Det ville han inte och sa "mamma kan det" (säger han till allt han inte vill göra) Men jag gav mig inte och sa att han ska göra det och sedan lägga i maskinen. Till slut gjorde han det och vi gick upp och duschade. Det hade inte kommit på golvet så det behövdes inte städas upp.

Det känns som att han bara testar mig. Så här har han inte gjort förrut.

Vad tror du?

Vi får se ur det går i morgon.
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tror du är rätt på det :D . Vissa blir lata lite, tror jag. Eller så testar man en smula. Eller en kombination. Oavsett vilket så är det saklighet, och hur man faktiskt GÖR när det kommit tokigt, som hela proceduren handlar om. Dvs man får torka upp, man får köra tvätt, man får hänga tvätt och man får ha sig. Betydligt mindre arbetsamt att försöka avbryta lek eller vad det är i tid för att rusa dit man ska. Så kör på som du gör. Trådarna ger god vägledning hela vägen, tycker jag.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"