Rullar runt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Josa77

Rullar runt!

Inlägg av Josa77 »

Hej!
Den 3 januari började vi kura vår nu sju månader gamle son. Det har fungerat väldigt bra förutom vargtimmarna då han alltid vaknar och vägrar somna trots husljud och väckarklocka som ringer... Nu är han inne i en utvecklingsfas och vill bara "iväg" dvs krypa hela dagarna. Blir otålig då han inte kan krypa utan ligger och krälar runt runt. Läggningarna har fungerat jättebra ända tills nu. Han verkar sova som en prins på mage. Nu till mitt problem.
Men nu har han klurat ut hur han ställer sig på knä i sängen i krypställning eller rullar runt på rygg hela tiden. Eftersom han har problem med sin magmun och lätt kräks på rygg sover han dåligt på rygg. Ikväll rullade han runt DIREKT efter läggning. Jag gick in och lade tillrätta och ramsade ut men vips så var han tillbaka till ryggläge och jätteledsen. Jag gjorde ett ytterligare tillrättaläggande med solfjäder och då blev han lite lugnare men skrek upp sig igen. Så mycket har han inte skrikigt sedan första natten om ens då!
Blir helt förtvivlad för det gick ju så bra! Tillslut tystnade han efter många påminnelser men nu ligger han antagligen på rygg och kommer vakna under natten (vilket han gjorde i natt). Går jag in och lägger honom å mage då han sover vaknar han.
Vad ska jag göra tycker ni som är erfarna?? Är det vanligt att det blir så här när barnen blir mer rörliga?
Tack för hjälpen på förhand.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej! :D
Nog är det vanligt med bebisar som far runt och testar allt möjligt i sängen.
Frågan är vad man ska göra själv. :wink:
Bry sig så lite som möjligt är nog mitt hetaste tips.
Kanske skrek han upp sig för att började undra vad du gjorde inne hos honom. Var det fara och färde? :shock: :D

Eftersom han på en gång rullar tillbaka på rygg är det ju ingen idé att du går in och vänder honom alls, utan då får han antingen lära sig att somna på rygg eller att vända sig tillbaka på mage igen. :wink:
En konst som inte ligger många veckor bort nu. :!:

När jag haft små skalbaggar brukar jag inte gå in och hjälpa till jämt, bara om jag hör att dom verkligen fastnat, och BARA om jag hör att dom är mottagliga för hjälpen.
Dvs inte låter så "pigga" så att dom strax gjort om samma hyss. 8)

kram kattklo
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"