Hon fick feber mitt i kuren, hur gör jag????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beccisen

Hon fick feber mitt i kuren, hur gör jag????

Inlägg av beccisen »

Hej!

Kuren börjades i måndags och det har hittills gått bra med tanke på den tröga starten. Natten tills idag vaknade hon däremot flera gånger och jag antog att det "ingick" i kuren och körde på som vanligt. I morse var hon inte den vanliga solstrålen utan en förkyld liten tjej med 39-40 gaders feber, lös mage och jättegnällig.

Jag har slopat maten och kör bara med ersättning och välling nu för att få i så mycket vätska som möjligt och hon äter bra. Skönt det ialla fall.

Dagslurarna har hållits ganska så bra idag + ett par små extra. Jag har däremot fått buffa ett par gånger under lurarna. Inte för att hon skrikit hysteriskt, men gnällt under en lång tid (40-60 min) och verkligen inte kommit till ro. Hon behöver ju sin sömn mer än någonsin nu och dessutom stiger febern när hon gnäller och skriker.

Hur gör jag bäst i fortsättningen????? Ska jag köra på som vanligt eller blir det till att starta om med en ny kur igen, eller blir denna "bara" förlängd ett antal dagar???

Är det någon som har erfarenhet av detta???

Skit också detta som gick så bra :evil:

/Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte ovanligt alls med sjukelände mitt i kuren. Det tycks som om sömnen, den äntliga, ger marginaler som tillåter allsköns "latenta" åkommor att blossa upp och komma i dagen, kulminera och försvinna - varefter motståndskraften kan byggas upp i lugn och ro :!:

:D Det betyder inte att det är kul att vara sjuk. För lilla ungen betyder det att vargen härjar, inne i själva kroppen, i huvudet, i allt. Små barn förstår inte vad som händer och vet inte, med vårt vuxna förnuft, att de blir friska snart igen och att allt kommer att bli som vanligt igen. De känner bara att hemska saker händer. Därför är det extra viktigt att man kan lugna, skona dem från sin egen oro och uppträda tveklöst betryggande. Bara ens egen icke-oroliga säkerhet kan förmedla till barnet att detta som händer inte är farligt, även om det inte är roligt för någon :cry:

Så ta det väldigt lugnt. Använd marginalkvartarna åt alla möjliga håll och hjälp barnet att sova sig friskt! Odla Attityden och se inte kuren som det minsta "körd"; detta "ingår" faktiskt alltsomoftast och det går förbi :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag körde på som vanligt och hon somnade efter 20min gnölande, men det var inget ledset utan mest prat. Jag lade henne tillrätta en gång och sen var det bra med den saken :wink:

Vaknade en gång i natt, men somnade med ramsan.

Vi tar det lugnt och får hoppas att febern ger med sig.

Tack för svaret :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"