Nu har vi börjat försöka ta oss "ut i samhället" .

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frk Carlsson

Nu har vi börjat försöka ta oss "ut i samhället" .

Inlägg av frk Carlsson »

...men vi behöver nog lite tips och råd och tänk.

Vilda (9 mån och 2 v) kurades 9-12 jan och det var inga problem och nu sover hon gott om nätterna och dagarna funkar också utan problem både avseende mat och sömn. Nu har vi börjat höja blicken och vill ut från hemmet.

Vi har testat henne ngr ggr ; vid ngr tillfällensenaste 2 v har hon har sovit sin 20-minutersstund på fm (9.30-9.50) i pulkan på väg från fsk när storasyster lämnats, och det har gått bra. Hon har oxå kunnat sova samma stund i bilen utan problem.

Men nu är det lunchvilan som vi ska ta itu med. Hon sover 12-13.30 och så länge hon ligger inomhus i sin säng så funkar det bra. Hon har även sövts hos sina farföräldrar 3 ggr senaste veckan (och de har ramsat henne också, gick hur bra som helst). MEN! Idag skulle jag pröva vagnen eftersom vi tänker att det ju är perfa om man kan dra en promanad alt uträtta ärenden på stan just den där tiden. Hon somnade ganska Ok efter ca 10 min men sov bara 55 min och sedan var det "omöjligt" att få henne att somna om. Jag ramsade i ca 10 min medan jag drog vagnen och fick tillslut gå in med henne, snabbt av med kläderna, och lägga ner henne i sängen och fortsätta ramsa. Hon somnade om efter ca 10 min, men kunde bara sova 5 min så vaknade hon ånyo, men fick ligga kvar ytterligare 5 min tills dess att kl var 13.30 och sovstunden enl schemat var över.

Hur ska vi tänka när det gäller den här lunchvilan och ta henne i vagnen? Tilläggas ska att jag inte hade henne på magen idag,varför vet jag inte egentligen...tänkte väl som att hon kunde klara sig att ligga i 45 grader på rygg som hon brukar. Var det fel av mig att tänka så?

Hon har alltid haft svårt att sova i vagn ända sen hon var nyfödd, har som max sovit en timme, jag har svårt att se att hon helt plötsligt skulle kunna börja sova 1,5 timme i vagn och dessutom i stökiga miljöer. Eller tänker jag fel där med?

Annars har jag funderat på om man skulle kunna korta lunchvilan till bara 1 timme (12-13) och istället förlänga hennes eftermiddagsvila -vilken inträffar 16-16.45- så att man startar den 30 min tidigare och då vilar hon 15.30-16.45 ist. Om man gör detta då antar jag att man måste ha det schemat varje dag ? Eller kan man använda sig av det tänket de ggr (vilket i vår värld inte är mer än 1-2 ggr/v) bara de ggr man t ex är på stan på lunchen? Eller riskerar man att förvirra henne då?

Så - tips och tankar emottages alltså dels avseende detta med att vänja in henne i vagnen SAMT om att ev göra en "rockad" avseende lunch - och em-vilan.

Tack på förhand.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej frk carlsson och varmt välkommen till Forumet!

Bra jobbat med kuren! Om jag vore er så skulle jag låta juvelen ha sin långa lunchlur hemma i sängen om det är det som fungerar bäst. Sedan skulle jag styra ärenden etc till hennes vakentid alt då hon ska sova sina korta lurar och då låta henne sova i vagnen. Många behöver hjälp med att stänga ute synintrycken så ett tips kan vara att hänga en luftgenomsläpplig filt över sufletten. Men om man behöver ge långluren i vagnen någon enstaka gång så får man ställa in sig på att luren kanske inte blir så lång som hemma i sängen och tänka "en gång är ingen gång".

Om ni definitivt vill att hon ska sova sina lurar i vagnen så ställ in er på att det tar 3 dagar att sätta en ny vana och sedan 1 vecka innan det är stabilt.

Var rädd om den goda sömnen! Det var lite tankar från mig :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen hit! Och grattis till en lyckad kur.

Du har drabbats av ett vanligt problem, och har samma som jag hade. Edvard sov INTE längre än 45 minuter i vagn från det att han växte ur magläget. Punkt. Jag vet att det finns de som vant sina barn att sova längre pass, men jag lyckades inte. :?

Du ska inte korta middagsvilan. De behöver ett längre avbrott på dagen, allt mer eftersom det i sinom tid bara blir en vila. Och du ska inte stöka med tiderna heller. Dessutom är en-timmespass jättestökiga eftersom det inte är ett naturligt sömnpass.

Så här gjorde jag:
:arrow: I första hand valde jag att förlägga mina aktiviteter "på stan"till innan eller efter vilan. Det funkar för det mesta. (inga lite större barn sover bra under shopping tex, hur stensäkra sovare de än är)
:arrow: Var jag hemma hos någon så hade jag alltid resesängen. Jag umgicks rätt mycket "hemma hos" så det var vanligt förekommande, men jag har smällt upp den på café nån gång också, med filt över... :wink:
:arrow: I undantagsfall lät jag luren bli vad den blev. Och nattade 30 minuter tidigare för kvällen, vilket man alltid kan göra.

På så sätt tycker jag faktiskt att jag har varit mindre låst än många av mina vänner, speciellt sen han har blivit lite större. När de sover bara en gång per dag så kommer du att märka att många aktiviteter förändras eftersom de flesta förlägger middagsluren hemma. Påtagligt, tyckte jag.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för svaren hörni :D

Jo, vi anpassar oss också, såklart, efter hennes sömntider...det är väl bara det att min sambo som är hemma på dagarna känner sig låst eftersom han dels ska passa Vildas sömtider och dels storasysters lämning och hämtning på fsk. Det finns inte utrymme för ngn direkt spontanitet där inte, men det är nog bara att gilla läget och prioritera - göra sånt som är absolut nödvändigt och då ta ett "undantag" ngn gång ibland ist för att mixtra med schemat, som ju funkar så himla bra annars. Vi kommer ju dessutom att dra in på 20-minvilan på fm så snart hon blir 10 mån och då har man ju faktiskt på sig från 10-11.30 om man måste göra nåt.

Dessutom har hon ju visat att hon kan somna borta, så han kan ju faktiskt åka iväg och hälsa på hemma hos folk om han vill. Vi har tur som har farföräldrar hemma på dagtid, så de kan alltid vara med henne på lunchvilan om det behövs... Allt är ju värt den goda sömnen.

Tackar som sagt för svaren, tar gärna emot fler synpunkter om det finns :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

jag har alltid haft mina barn sovandes i vagnen ute alla lurar. Det som jag tycker är AochO är att det får sovap å mage med ett skynke över suffleten. Då kan man vara precis vart som helst när det är dags att sova.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"