Hej!
Skrev i min gamla tråd igår men är fräck nog att starta ny tråd med rubrik som talar om vad det gäller och hoppas hinna få svar innan kvällen! Såhär skrev jag igår:
"Det gick ju så bra så bra men nu har något hänt!
Lillan -9 mån-började kvickt sova hela natten lång när vi började kura för ca 3 1/2 vecka sen. Nattningarna blev snart också väldigt lätta, hon la sig platt på mage och somnade när jag la ner henne. Halleluja! Ramsan använde jag bara då, på natten somnade hon snabbt om på egen hand ifall hon nu skulle vakna till.
Men nu har något hänt!
Började för några dagar sedan tror jag med att hon blev jätteförkyld (fortfarande snorig). Jobbig natt då hon väckte sig själv av hosta flera ggr och blev ledsen. Ramsan verkade inte riktigt ta. hon sov ju oroligt pga av förkylning. Fick buffa någon gång.
Sen sov hon i vart fall bättre på nätterna efter denna förkylningens första natt men nattningarna började strula. Eller det som hände var att hon började gny när vi kom in i sovrummet, allt svårare med skrattet till godnattet, och sen blev ledsen då hon las i sängen. Lugnades med några bufftag men började skrika när jag gick ut. SOmnade ändå rätt snabbt, på några minuter, och var inte jätteledsen men skillnad motför då hon bara la sig platt och somnade gott.
Natten till idag vaknar hon en gång och är ledsen som hon inte brukar vara om/när hon vaknar till. Ramsan biter inte. Buffas ett par ggr innan hon somnar om. Sover sen resten av natten.
Så idag så blir hon SÅ knäckt när hon läggs! Eller snarare redan när vi går in i sovrummet. Är ledsen en halvtimme. Ramsan blir hon än mer upprörd av. jag går in och buffar 3 ggr, då blir hon snabbt lugn men när jag går ut med ramsan blir hon tokig.
Hjälp vad är det som har hänt! Det gick ju så himla bra och nu vet jag varken ut eller in. Undrar om ramsan inte blivit nog betingad för henne. SIsta nätterna känns det som sagt inte som att den tagit. Försöker att inte smitta henne med min oro så gott jag kan. Hur gör jag för att komma på rätt spår igen! Vill ju att lillan ska sova natten lång men också att hon ska tycka att det är trevligt att gå och lägga sig!
Hoppas på kloka råd! "
Kan tillägga att hon efter denna gårdagens tuffa nattning sov hela natten. Det är alltså nu inte det som är bekymret utan just ledsenhet vid nattning. Hur ska jag bryta det? Begriper att jag måste förmedla till henne trygghet och att det visst är trevligt att gå och lägga sig. Och min oro i magen för att denna kväll ska bli som den förra är knappast till någon hjälp. Men hur gör jag? Hur tänker jag? Ska jag backa i kuren, jobba in ramsan mer? Eller...? Buffning blir hon som sagt var lugn av direkt men ramsan känns inte som jag lyckas kommunicera med henne med.
Hoppas på råd!
/Elin
9 mån. Ledsen vid läggning! Hur komma rätt igen?
-
ilindstrom