Julius 8 mån försvinner!! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Ullmarks

Julius 8 mån försvinner!! Hjälp!

Inlägg av Ullmarks »

Sömnen sitter nu jätte bra men maten krånglar.

Julius tycker mycket är gott men han tycker inte om att man stoppar saker i hans mun. Han tar inte nappflaska, inte sked inte pipmugg. Han leker bara med maten om jag lägger den framför honom men han verkar inte förstå att den ska i munnen. Försöker jag mata honom blir han arg och vrider huvudet åt alla håll medan han kniper ihop munnen.

Efter 3 dagar på kuren börjar jag märka att jag har mindre mjölk i brösten. Han brukade snutta hela nätterna och det höll produktionen igång.

Jag ser att han tappar vikt varje dag. Kläderna är större och när jag jämförde med bilder från förra veckan är skillnaden stooor!

Han gillar att bita på mina fingrar i bland men bara om han själv väljer att göra det.

Jag har provat allt känns det som men inget fungerar. Ibland har jag lyckats lura in banan och då är det gott men man måste luras annars går det inte.

Jag leker och försöka göra det roligt, blir inte sur eller irriterad men nu måste det vända. Han försvinner. HJÄLP.

Sara
Sara & Daniel
Julius 080525
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Kära nån, vi vill ju inte att lilla Julius ska försvinna :shock:

Var inte så (över)ambitiös, tycker jag. Han tycker mycket är gott, skriver du - så ge honom det han tycker är gott :wink: Och lite annat att välja på och peta i sig efter behag. Mutor är inte fel. Man ska aldrig underskatta mutans betydelse :wink: :lol:

Och det kan man ju kalla för att "luras", om man vill. Men vad är det för lurendrejeri med att möjliggöra för en liten unge att njuta av livets goda :?:

De luktar lite prestationsångest här, tycker jag. Men han är bara åtta månader, vad jag förstår. Ingen vuxen människa, om man säger, som ska äta klokt med kniv och gaffel efter kostcirkeln. Han ska ha trevligt, först och främst :lol:

Så lägg fram allt möjligt uppskattat och gott på bordet och låt honom sedan vara i fred med sin upptäcktsfärd bland måltidens håvor, medan du gör annat - med en diskret koll i ögonvrån, bara!

Tycker du att det låter lättsinnigt så pröva, ändå. Tre dagar. Mer tar det inte för att vända på steken. Men det tar tre dagar.

Skär en vit (kanske lättrostad) brödskiva i småbitar och låt smöret drypa på dem. Lägg fram. Pytsa ut ett gäng gröna ärter och lite majs på en plasttallrik. En stor klick vispgrädde att sätta händerna och de mer eller mindre obefintliga tänderna i är inte heller fel. Dricka behöver han inte förrän en bra bit in i, eller rentav efter, själva måltiden. Ställ då bara fram en barnvänlig liten mugg med piplock. Vatten eller mjölk i. Han kan ta den själv.

Om du busar rejält med honom på kvällskröken (skrattet-till-go'nattet) kan du sådär lite oförhappandes bara ge honom nappflaskan med välling (att hålla i själv) precis när du går, till ditt vansinnigt viktiga ANNAT. Om inte annat så av nyfikenhet - och av att han faktiskt får vara i fred på sin upptäcktsresa - kommer han att smaka. Och glufsa i sig, efter (eller inom) de tre dagarna.

Han befinner sig förmodligen i åttamånadersångesten nu. Den kan ta sig många uttryck. (Läs gärna om den i Barnaboken så att du förstår vad han har ställts inför och ska försöka hantera.) Din oro är det sista som hjälper honom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ullmarks

Ska han inte bli ammad?

Inlägg av Ullmarks »

Tack Anna för ditt svar!

Jag har bara 3 frågor.

1. Menar du då att jag ska sluta amma honom under de 3 dagarna så att han måste äta eller ska jag fortsätta amma men ändå lägga fram mat så att han får upptäcka maten i egen takt?

2. Vi är inne på 3e dagen på SHN kuren, kan vi ändå genomföra det?

3. Sen vi började kura behöver jag bara byta hans blöja 2 ggr och då är dom ändå rätt torra. Hur vet jag att han får i sig det han behöver?

Tack Anna för all hjälp. Din Sova Hela Natten Kur är bland det häftigaste jag varit med om.
Sara & Daniel
Julius 080525
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, rara du :wink: :lol:

1. Nej, för sjutton - amma på, bestäm före eller efter och kör konsekvent. Lägg en halvtimme på måltiden i övrigt, den som han sedan (eller först) sköter själv, så han verkligen får tid på sig och INTE blir stressad eller störd av dig. Han behöver tid och lugn på sig att upptäcka att det är trevligt med mat. Kör med tre "tydliga" saker att utforska, minst. Efter tre dagar kan du säkert smyga in en sked då och då under tiden. Men nu behöver vi bryta en cirkel som av någon anledning blivit lite ond. Det är inte meningen att han ska gå ner i vikt! Tvärtom ska han som kurad få bättre aptit. Men, som sagt, han är i åttamånadersångesten och då kan precis vad som helst dyka upp. Som måste tacklas orosfritt (fastän man är orolig så det skriker).

2.Ja. Det är mattiderna som är det viktiga nu, desamma dag för dag - inte vad som står på menyn.

3. Det får han uppenbarligen inte. Det är det vi ska "lura" honom . Han behöver gödas :lol: Jag skulle inte dra mig för att ge honom en gräddglass av högsta kvalitet... till exempel. Någon gång. På bordet, för honom att begå. (Och så skulle jag filma...)
Ullmarks

Tack

Inlägg av Ullmarks »

Super bra råd Anna. Tack så jätte mycket, vi ska prova redan ikväll!
Sara & Daniel
Julius 080525
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra :wink: :lol: Och glöm aldrig det absolut vanvettigt skojsiga skrattet-till-go'nattet :!: (Och gärna inför varje lur också och vid varje "God Morgon".)

Mycket bra för aptiten. Också :idea:

O:)
tvåbarnsmamma08

Inlägg av tvåbarnsmamma08 »

Hej!
Ett tips för att hålla igång mjöklproduktionen är ju att handmjölka ur de sista dropparna efter varje måltid. Mjölkproduktionen ökar ju ju mer man behöver. När du dessutom ser att det finns mjölk kvar och vet att ditt barn får så mycket han vill, kan det i sin tur göra det mindre stressande och mer mysigt att amma.
Lycka till!
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Ett klassiskt tips är också att blanda bröstmjölk i den vanliga maten :D Värt att prova i alla fall! Det går utmärkt att blanda både gröt och välling med bröstmjölk.

Vid 8 månader klarar sig ett barn på enbart bröstmjölk - så allt han får i sig förutom det är ju ren bonus! (Vet dock inte hur det fungerar ihop med SHN-kuren eftersom barnet om det ska klara sig på bara bröstmjölk måste äta på natten också)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Humlan86 skrev: Vid 8 månader klarar sig ett barn på enbart bröstmjölk
:D Nej, tyvärr.
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"