Hej!
Vår son är 9 månader. Han somar bra på kvällen, ca 19.30. Efter godnattsaga så läggs han i sin säng, stoppas om och "godnatt, godnatt". Efter några minuter brukar han sova. Sedan sover han fram till mellan 03 och 05, men då är det väldigt svårt att få honom att somna om.
Går det att "kura" bort dessa tidiga mornar? Vi har inte läst boken ännu, men jag ville ändå ställa frågan för att höra om ni tror att det är någon idé att kura.
MVH Åsa
Vaknar väldigt tidigt, går det att "kura"
Fråga!
Nu har jag läst boken (bara skummat för att få en överblick, ska läsa den flera gånger till) och jag har en fundering:
"Måste" vi ändra våra kvällsrutiner så att de stämmer med SHN? Vi har godnattsaga och lugnt innan sömn, och har haft det i flera månader. Om vi börjar stoja och skratta innan sömn kanske den fina sömn han har rubbas?
Om det skulle funka så räcker det väl att ramsa på kvällen och vänta med buffningar/ramsor tills 4-tiden då han vaknar?
"Måste" vi ändra våra kvällsrutiner så att de stämmer med SHN? Vi har godnattsaga och lugnt innan sömn, och har haft det i flera månader. Om vi börjar stoja och skratta innan sömn kanske den fina sömn han har rubbas?
Om det skulle funka så räcker det väl att ramsa på kvällen och vänta med buffningar/ramsor tills 4-tiden då han vaknar?
Hej igen! Det ska vara kul att lägga sig med magen alldeles fylld av skratt! Då är det härligt att sova och då ger man alla förutsättningar att sova gott natten lång. Ni kan väl mysa och läsa bok i soffan när ni dricker välling och sen skratta? Ni behöver inte ta bort något, bara lägga till
.
Men det finns inga måsten, menar mest att kurens alla delar är lika viktiga och tar man bort ett moment kan resultatet ockå bli lite rumphugget.
När ni lägger honom första kvällen tycker jag ni ska buffa några tag bara som markering, kort solfjäder och sen ramsa er ut.
Kram Emma
Men det finns inga måsten, menar mest att kurens alla delar är lika viktiga och tar man bort ett moment kan resultatet ockå bli lite rumphugget.
När ni lägger honom första kvällen tycker jag ni ska buffa några tag bara som markering, kort solfjäder och sen ramsa er ut.
Kram Emma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kunde inte ha sagt det bättre själv, om man sägerEmma80 skrev: Ni behöver inte ta bort något, bara lägga till![]()
Så bjud på skrattet-till-go'nattet. En glad unge sover bättre - och längre - än en "nertrappad". Men som sagt, det ena utesluter inte det anndra. Skrattet ska dock vara den härliga avslutningen på dagen!
Då blir det så mycket roligare att vakna också, på morgonen - inte mitt i natten, för på natten sover ju alla människor som grisar - och att lägga sig nästa kväll, efter nya roligheter, och se fram emot nästa roliga morgon... Och så vidare.
Vill inte vi alla ha det på det viset
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022