Ett nödrop från Gästboken

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Ett nödrop från Gästboken

Inlägg av annawahlgren »

Ur Gästboken i dag. Mitt svar följer nedan. Här behövs hjälp :cry: :heart: [-o<

:arrow: "Hej! Jag ber dig vänligen läsa detta mail och hoppas att du har möjligheten att svara på några frågor.

Jag är en desperat och orolig mamma till en helt underbar liten pojke på 16 månader som heter Viggo. Jag har lusläst din bok, din hemsida angående råd & tips och när jag kom över brevet om Tom började jag nästan gråta, dels av uppgivenhet eller glädje över att det finns fler föräldrar i vår situation. Vissa delar var som att läsa om Viggo. Viggo har så länge jag kan minnas sovit dåligt och vissa nätter känns det som inte alls. Det var i perioden runt 3 mån - 8 mån som vi hade det som värst, i en logg som jag skrev så vaknade han mellan 13-15 gånger per natt. Oftast 1 gång i timman ibland 2-3 gånger. I dag
förstår jag knappt hur vi orkade min man & jag.

Viggo har aldrig lyckats sova mer än en timmes middag. När han blev över året kunde han sova 1-2 timmar enstaka gånger vilket vi såg som ett framsteg men nu har det börjat bli sämre igen. Han har aldrig kunnat koppla av och sova i bilen, våra bilresor är oftast en mardröm vilket gör att vi knappt åker längre sträcker. Han har alltid varit väldigt lätt väckt.

Jag drömmer inte om att Viggo ska sova hela natten utan om att han kanske endast skulle vakna en till två gånger per natt. Jag vet inte vad som är värst, att han vaknar relativt ofta eller den spänningen/väntan/handlingsförlamning det skapar när vi vet att han snart vaknar igen. Vi har försökt få hjälp genom BVC, genom att prata med en barnläkare. Dels menade de att Viggo kanske var ett väldigt aktivt barn och rekommenderade oss 5 min- metoden som jag personligen är mycket skeptisk till att prova. Jag vill pröva allt jag kan innan jag tar denna utväg. Eller hjälp genom medicinering. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över detta svar.

Idag sover Viggo i sin egen säng i sitt eget rum, vi lägger honom på fasta tider kl 18 och väcker honom kl 06. Vid läggning efter bad, sagor och skratt så säger vi vår godnatt och lämnar dörren på glänt. Ibland får vi gå in en gång och ibland fem men somnar sedan själv. Sedan vaknar han mellan 5 gånger till 7 gånger per natt. Då får han tyvärr direkt välling och somnar oftast om genom att vi gett honom välling. Jag är medveten om att vi gör helt fel! Får han inte välling vet han inte hur han ska somna om och skriker i vanvett oberoende vad vi gör. Till slut ger vi upp och ger honom välling för att få några timmars sömn. Vi vet att vi inte hjälper honom men det känns som vi har gett upp. Detta resulterar i att vi har en pojke med ingen aptit på dagarna.

Det har gått så långt att min man och jag förmodligen inte vågar skaffa fler barn och att vi sover i pass på en madrass i rummet bredvid vår son för att den andra ska få några timmars ostörd sömn. Men framförallt är vi oroliga över Viggo och förstår inte hur vi ska orka då vi inte ser något slut på detta. Det känns som vi har stannat upp. Men jag ska tillägga att vi är en lycklig liten familj inte långt ifrån ett skratt som mitt i detta kan titta på denna lilla människa i förundran.

Vår fråga är följande, hur kan vi applicerar metoden på en 16 månaders pojke? Vi har läst många exempel på situationer beskrivet i boken men oftast har barnen varit mindre.Hur hanterar på bästa sätt matningen på natten, slutar vi rakt av och vad kan man göra i dess ställe.

Evigt tacksam Sofia, Viggos mamma."

Anna i Gästboken:

:arrow: "Kära Sofia - det finns hjälp, och du / ni skulle nog behöva hjälp av den handfasta sorten, personligen; du har en kontaktlista på forumet över diplomerade (av mig utbildade) SHN-kurare. Ta kontakt!

Och om du inte har den, rekvirera Internationella Sova hela natten. (Där kan du också läsa om hur det gick för lille Tom - Hans i boken.) Ta till dig teorierna bakom det hela, inte bara metodiken.

Lille Viggo behöver sin sömn och är inget omöjligt fall - tro mig! Små barn gör som vi lär dem. Äter han flera gånger per natt tror han naturligtvis att det ska vara så, och att allt annat vore både farligt och fel. Det är det ju inte - och det kan han enkelt förmås inse, till sin stora lättnad (efter den första förvirringen).Ni går ett nytt och underbart liv till mötes! Tills vidare tar jag mig friheten att citera ditt inlägg på Kurbarnens hjälpforum för äldre barn. Stor kram!"

:sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Då hälsar jag Sofia välkommen hit till forumet!

Jag hoppas du hittar hit så kan vi hjälpas åt att få ordning på lille Viggos sömn!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Viggosmamma

Då var det dax!

Inlägg av Viggosmamma »

Hej!

I morgon natt är det äntligen dax att sätta igång med den första natten. Är riktigt peppad & laddad. Ska försöka få bort det lilla tvivlet som gnager längst in att det fungerar med alla andra barn men Viggo kommer att vara annorlunda. Vet att det är livsfarliga tankar & läser detta forum och peppar.

Har läst boken och olika trådar på forumet i flera dagar nu och äntligen i kväll känns det som om jag börjar förstå hur jag ska gå tillväga mer och mer. Efter i natts :D läsning kommer det kännas ännu bättre.

Jag koncentrerar mig nu på de två första nätterna (+dagarna) i kuren först och har två frågor;
Under den första natten, vid första uppvaket har jag förstått det som om jag genast ska gå in och ge beskedet i form av tillrätta läggning, solfjädern (viggo är 16 månader) och ramsa ut. Sedan avvakta och vänta på reaktion, beroende på reaktionen så antingen bekräftelse ramsa eller ifall viggo blir väldigt upprörd så kan/ska jag ge en påminnelse i form av tillrätta läggning, solfjäder och ramsa igen. Nu till min igentliga fråga, ifall det blir en mycket orolig natt kan jag ge 'besked' i form av tillrätta läggning + solfjäder + ramsa flera flera gånger på rad, (givetvis vänta på viggos reaktion emellan) och kan jag göra det vid varje uppvak?

Hur gör vi bäst med dagsluren på dag 1; är det bäst att sova i vagnen eller inne i spjälsängen. Ska vi även här köra med ramsa och tillrätta läggning?

Tack så länge och fler frågor kommer nog tyvärr komma allteftersom kuren fortgår.

Mv Sofia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Då är det i natt du ska begå det stora Äventyret :?:

Det är lätt att tvivla, om man inte är alldeles övertygad om att det man gör verkligen ligger i lilla barnets intresse. (Och det gör ju onekligen en god nattsömn, för livet :idea: )

När du begår Sova hela natten-kuren måste du alltså hela tiden veta exakt vad du gör - och varför.

Du får inte hemfalla åt (det tyvärr rätt vanliga :cry: ) misstaget att tro att kuren ska sköta sig själv, eller än värre att lilla barnet ska göra det åt dig, dvs bekräfta att du gör rätt hela tiden. Du måste VETA INNAN att du gör rätt - dvs exakt vad du gör och varför. Ingen annan än du själv kan tro och veta det åt dig.

Så stirra dig inte blind på vad du "ska" göra och inte göra - det är långt ifrån enbart verktyg vi talar om här. SHN-kuren är till hjälp, inte till order :roll: Din uppgift är att LUGNA ditt lilla barn, så att det verkligen blir möjligt för honom att sova och sova lugnt, gott och allt längre. Till detta lugnande har du diverse verktyg - där ramsan, den i ordets sanna mening betryggande ramsan, är det som ska ta över så absolut snart som möjligt. Men inte heller ramsan jobbar av sig själv. Det är din djupa förståelse av teorierna, din attityd av självklarhet, din absoluta övertygelse om att det du gör, gör du för ditt barn - som är avgörande.

Minns att det är barnets ensamrätt att ställa frågor! Det är du som ska ge svaren, inte tvärtom. Och de svaren, i ord och handling, ska vara övertygande för BARNET, dvs tillfredsställande för honom. Då reagerar han med lättnad och du kan arbeta vidare, lugnt och fint, tills ni nått målet - njutningen :lol: :sleep: :lol:

Kanske ska du läsa boken några gånger till innan du börjar? Inte minst frågorna och svaren på slutet :idea: Men framför allt kapitlen Lugnet och Säkerheten.

LYCKA TILL!

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tänker på er idag och håller alla mina tummar och tår för er ikväll!

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Här är en till som tänker på er! Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Viggosmamma

Resans början & lite problem.

Inlägg av Viggosmamma »

Hej!
Jag blir rörd över detta engagemang i vår situation & tack för att ni tar er tid och besvarar mina funderingar.

Jag började kura natten emot lördag trots Annas funderingar ifall jag kanske inte riktigt har förstått iden & processen bakom kuren men jag tog emot den positiva feedbacken/kritiken & har läst boken dessa nätter om & om igen. Fokuserade enbart på tänket bakom. I fredags kände jag mig redo. :-({|=

Första natten;

0700-0725 Lade sig,tillrättaläggning (TL), solfjäder (SF) 20 min, ramsa * 4, BR.

2100-2105 TL, SF, Ramsa * 4, BR * 4
2107-2110 TL, SF , Ramsa *4, BR * 4

2410-0230 Omgångar med TL, SF, Ramsa '4, BR * 4
0530-0532 TL, SF, Ramsa *4, B*4
0645 Väckning med väckarklocka, tjo & stim med både pappa & mamma.

Upplevde det som om väckning gick bättre, var inte lika ledsen som vanligt på uppvaket mer förvånad, ingen vällingen på natten jippi, inga nappar. Viggo har under dessa två dygn frågat en gång efter napp & det var första natten. :D Han är aldrig ledsen när jag ramsar ut eller vid b.ramsan men efter lite tystnad så blir han ledsen under första natten.

Pappa & viggo har en rolig men trött dag med tydligt schema. :lol:

Andra natten;

0700-0750 Tl,SL, Ramsa * 4, BR * 4 i omgångar. Provade även att enbart ramsa vid dörren & till min häpnad så lägger han sig ner två gånger men snabbt upp igen. Tillslut lite längre solfjäder + ramsa.

Sedan stöter vi på lite patrull resten av natten, har svårt att få Viggo att svara på ramsan, vid nästa två uppvak ramsar jag först men han blir väldigt uppjagd och gå då in med TL, SL, Ramsa * 4, BR * 4 se följande;
1100-1110 Ramsa * 4, Paus, Ramsa * 4, SL, Ramsa * 4, BR* 4
0145-0150 R* 4, TL, Ramsa * 4 (snabbt Ut), B *3
0245-0250 R*20, ´Paus, R*10, Väldigt ledsen, TL, Ramsa * 4, B * 3
0330-0340 Tl, ramsa * 4, B * 3
0645 Väcks av morgonklocka, tjo & stim. Gnäller lite så snabbt in & väcker någon minut tidigare än tänkt.

Nu till lite funderingar;

* Nattningen är lite bökig, ska jag ikväll prova att TL, Ramsa och sedan helt enkelt gå ner i köket & damsuga. Har inte provat detta tidigare. Tror mitt problem tidigare har varit att jag snabbt gått in till V & att han vant sig vid det när han vill komma till ro. Eller helt enkelt solfjädra en längre stund för att sedan ramsa som han brukar svara på.

* Mitt stora problem, upplever att jag inte riktigt fått kontakten med V på ramsa vid dörren, han tror inte riktigt att jag är klock och blir väldigt uppjagad. Han svarar bra på endast en TL, snabbt ut, Ramsa * 4, BR * 4. Är tyst vid utramsningen & somnar sedan. Är det viktigt att bryta trafiken in till honom nu, går in på tredje natten eller kan jag fortsätta med tl, r , B lite till då nätterna har blivit mycket lugnare? Skulle vi ramsa så blir han galen vid varje uppvak annars så somnar han snällt om på 5 min.
Har läst de andra två trådarna på när ramsan inte fungerar & tycker att det står klart & tydligt men behöver ändå lite feedback i vårt fall :?: När man ramsar är det endast utanför dörren & 'osynlig' eller kan man gå in fast utan tillrätta läggning, ramsa snabbt ut. Eller blir detta heltfel för fortsatt arbete. De fall jag ramsat vid dörren så har han aldrig blivit tyst trots många många verser. Han blir mer & mer uppjagad, förstår inte hur jag kan bryta detta & sedan nå fram till honom med ramsan :( Tillslut efter kanske för kort paus har jag gått in tl, ramsat ut och då har han somnat. Har heller inte provat med stök ljud på natten.

Detta blev mycket längre än jag tänkt mig, :sleep: Ledsen ifall det är lite rörigt då jag är en trött mamma idag.
Tack på förhand,
Kramar Sofia :heart: :heart:
Kontakt:

Re: Resans början & lite problem.

Inlägg av miar70 »

Hej Sofia!

Vad BRA det går för er :!: Härligt att läsa om att det gått så bra att ta bort både välling och napp, det är något som många föräldrar oroar sig massor för.
Nu till dina funderingar:
Viggosmamma skrev: * Nattningen är lite bökig, ska jag ikväll prova att TL, Ramsa och sedan helt enkelt gå ner i köket & damsuga. Har inte provat detta tidigare. Tror mitt problem tidigare har varit att jag snabbt gått in till V & att han vant sig vid det när han vill komma till ro. Eller helt enkelt solfjädra en längre stund för att sedan ramsa som han brukar svara på.
:idea: Jag tycker du ska ta det lite lugnt, och erbjuda gossen en lång solfjäder och gå ut med ramsan när han är tung i kroppen. Lite äldre barn får man ofta skynda lite långsammare med, inte alltid, men ofta. Så därför tycker jag du ska ta det som natt två igen.

Mitt stora problem, upplever att jag inte riktigt fått kontakten med V på ramsa vid dörren, han tror inte riktigt att jag är klock och blir väldigt uppjagad.
:idea: Jag tycker du ska gå in innan du ramsar inatt också. Så gå in, lägg tillrätta och ramsa ut. Och var SUPERNOGA med bekräftelsen!
Så istället för att du ramsar, ramsar och sen går in, så går du in direkt, och ramsar dig ut.
Grejen är att om du ramsar och sen går in, så är det just det han lär sig - det är därför han skriker efter dig när du ramsar!
Så som sagt, skynda lite långsamt och lugna fysiskt först för att sen gå med ramsan. Och bekräfta en extra gång.

Jag hoppas du förstår hur jag menar, annars får du hojta till igen :!:

Kram Mia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått så perfekta och fina svar av Mia att det är inte så mycket jag kan tillägga mer än lite pepping och målmedvetenhet. Ha målet i sikte så skall du se.

SEN...
0700-0750 Tl,SL, Ramsa * 4, BR * 4 i omgångar. Provade även att enbart ramsa vid dörren & till min häpnad så lägger han sig ner två gånger men snabbt upp igen.
Detta tycker jag är tydligt att ramsan håller på att ta! Han lägger sig ju ner, så disaremera den inte genom att gå in i det läget. Han KAN! Det har han visat. Så gör som Mia säger inatt och låt ramsan ta över och göra jobbet i morgon natt. Han kan den, bara du ser till ATT den tar, precis som ovan. Så här är moroten!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Viggosmamma

Tack

Inlägg av Viggosmamma »

Tack för era snabba svar, det är så skönt iom detta forum så känns det som om man inte är ensam om detta längre.

I natten är den första natten som jag riktigt känner att detta klarar vi Viggo & jag. :D

Tack för era kloka svar, måste medge att jag hoppades på dessa svar då det kändes rätt att ta det lite lugn i natt oxå & befästa det vi hitills jobbat fram.

Viggo fick vid läggning en längre solfjäder som han svarar ganska snabbt på genom att bli avslappnad i kroppen men protesterar hela tiden. Stod någon minut extra & ramsade sedan ut & en tydliga, lugn bekräftelse ramsa när han fortfarande var vaken. Efter totallt 8 minuter så är det lugnt i hans rum.

Blir spännande att se natten.
Trevlig Kväll / Kramar

Inlägg av Ummusab »

Hej Sofia!
Jag har läst din tråd och måste bara säga att jag tycker ni verkar klara det här jättebra!!
Man vill gärna att det ska gå på en gång, men det kan ta tid. Oroa dig inte!
Jätteviktigt i alla fall är att du har rätt attidyd (den av självklarhet)
I natten är den första natten som jag riktigt känner att detta klarar vi Viggo & jag.
Det låter ju helt rätt det här!! Och du ser själv: han somnade på bara 8 min!! Toppen.
Lycka till i fortsättningen!!

Kram Umm Musab.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
miar70
Kontakt:

Re: Tack

Inlägg av miar70 »

Viggosmamma skrev: I natten är den första natten som jag riktigt känner att detta klarar vi Viggo & jag. :D

://:

Efter totallt 8 minuter så är det lugnt i hans rum.
:D Så väldigt, väldigt glad jag blir :-({|=
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hejja Viggo och Sofia! Bra jobbat. :thumbsup: :thumbsup:

Ska bli spännande att läsa hur gott ni sovit inatt. :D

/Mellansyrran som smygläst tråden ett tag...
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Viggosmamma

Godmorgon!

Inlägg av Viggosmamma »

Godmorgon alla ni underbara! :heart: :heart:

Tack igen för alla de peppande orden och svar jag får!

Natten som varit har varit den bästa hitills sedan V föddes !!!

1900-1908 TL, Solfjädrar, Ramsa *4, BR *4
2230 vaknar till och somnar om av sig själv, för första gången
2430 TL, Ramsa *4, B * 4
0300 vaknar till och slumrar om av sig själv
0330 TL, Ramsa * 4, BR * 4
0600 Vaknar tror förmodligen att han är utsövd :D , ger mig inte utan visar genom 4 * TL, Ramsa * 4, BR * 4 att det är fortfarande natt och till min förvåning efter höga protester så blir det tyst 0620 och vi väcker med tjo & stim 0645. Även denna morgon är det en mycket trött men ej ledsen V som vaknar.

Nu går mina funderingar hur jag ska lägga upp det inför nästa natt? Först ska jag njuta lite till av resultatet då jag inser att vi har en bit på väg.
Ska försöka blunda en timme innan maken måste jobba för då även om V sovit litte bättre så kunde hans mamma inte det :lol: .

Ha en underbar dag!!!
Kramar

Inlägg av kvacke »

Vilken underbar läsning detta är! Vilket bra jobb ni gör...

Lyllos V som har en sån klok mamma :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "