Mina söner är 4 och 3 år gamla och har gått på dagis i snart ett år. Jag är hemma med lillasyster så dom går bara kl 9 - 15 två eller tre dagar i veckan. Problemet är att dom är helt ifrån sig från det att vi hämtar och hela kvällen fram till läggdags. Det är bråk, skrik och utbrott och jag ser ju hur trötta dom är, frågan är bara vad vi ska göra.
Finns det andra här som upplever samma sak? Hur har ni gjort för att underlätta för barnen?
Utbrott efter dagis.
Tack Stilla!
Jo vi har varit inne på att hämta tidigare på dagen. Personalen är dock inte så glada för det eftersom killarna är femtontimmarsbarn och alltså bara är där två dagar ena veckan och tre dagar den andra. Dom menar att det då behövs lite längd på dagarna för att kunna vara en del i gruppen, men vi får nog tänka över det igen.
För övrigt är det jättebra personal och pojkarna trivs bra medan dom väl är där. Ändå verkar det ju bli lite för mycket - och framför allt orkar dom inte med vare sig varandra eller lillasyster efter hemkomsten.
Jo vi har varit inne på att hämta tidigare på dagen. Personalen är dock inte så glada för det eftersom killarna är femtontimmarsbarn och alltså bara är där två dagar ena veckan och tre dagar den andra. Dom menar att det då behövs lite längd på dagarna för att kunna vara en del i gruppen, men vi får nog tänka över det igen.
För övrigt är det jättebra personal och pojkarna trivs bra medan dom väl är där. Ändå verkar det ju bli lite för mycket - och framför allt orkar dom inte med vare sig varandra eller lillasyster efter hemkomsten.
Hej malvamed3 och välkommen till forumet!
Första fragan: Har du Barnaboken
? Den är ett maste i vart hem, utan den vet jag inte hur jag hade gjort... I
När ni kommer hem fran dagis, ta pojkarna med i arbetet i hemmet. De behöver känna sig behövda, att ni klarar er sämre utan dom. De kan hjälpa till med att sköta lillasyster,tvätta kläder, laga mat, duka bordet och diska tex. Inte bara blir de lugnare, men du far riktig hjälp samtidigt. I början kan det vara lite fragor om de maste göra dittan och dattan, men sedan när vanan och rutinen satt sig blir det bra.
Vi hade slappat till lite här hemma med social delaktighet, men nu är vi tillbaka med uppdaterad lista över uppgifter pluss att de lagar mat, dukar pa och av varje dag. De tar ocksa hand om lillebror när jag gör i ordning lunch.
Ang utbrotten sa har du kanske en (eller tva...) trotskillar hemma. Barnaboken är det trotskapitlet super läsning till hjälp.
Här är en trad du kan läsa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10602
Här är lite läsning om social delaktighet om du inte har Barnaboken.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... barnaboken
Vad tror du om detta?
Kram
Maria
Första fragan: Har du Barnaboken
När ni kommer hem fran dagis, ta pojkarna med i arbetet i hemmet. De behöver känna sig behövda, att ni klarar er sämre utan dom. De kan hjälpa till med att sköta lillasyster,tvätta kläder, laga mat, duka bordet och diska tex. Inte bara blir de lugnare, men du far riktig hjälp samtidigt. I början kan det vara lite fragor om de maste göra dittan och dattan, men sedan när vanan och rutinen satt sig blir det bra.
Vi hade slappat till lite här hemma med social delaktighet, men nu är vi tillbaka med uppdaterad lista över uppgifter pluss att de lagar mat, dukar pa och av varje dag. De tar ocksa hand om lillebror när jag gör i ordning lunch.
Ang utbrotten sa har du kanske en (eller tva...) trotskillar hemma. Barnaboken är det trotskapitlet super läsning till hjälp.
Här är en trad du kan läsa.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10602
Här är lite läsning om social delaktighet om du inte har Barnaboken.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... barnaboken
Vad tror du om detta?
Kram
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hejsan har en 5-åring här hemma och när killarna var små hade jag oxå bort henne 2 dar i veckan.
Hon var oxå väldigt trött först och nu när vi är vecka vecka i jobb och dagis kan det bli samma sak.Så här har vi försökt.
- Försökt hitta 1 timme att hinna vara ute och både få busa av oss och få frisk luft.Man anar inte vad lite uteliv verkligen kan göra för underverk med de små.
- Lite mer social delaktighet.Hjälpa till med på och avdukning vid mat.
- Tidigare isäng.Kan vara en period när de behöver mer sömn än förut,speciellt när de är ut i svarvet med andra barn och det händer saker hela tiden.
Ja det var ett litet tips från mej
.
Och som miniz skrev så kan det ju vara trots lite med oxå.
Hon var oxå väldigt trött först och nu när vi är vecka vecka i jobb och dagis kan det bli samma sak.Så här har vi försökt.
- Försökt hitta 1 timme att hinna vara ute och både få busa av oss och få frisk luft.Man anar inte vad lite uteliv verkligen kan göra för underverk med de små.
- Lite mer social delaktighet.Hjälpa till med på och avdukning vid mat.
- Tidigare isäng.Kan vara en period när de behöver mer sömn än förut,speciellt när de är ut i svarvet med andra barn och det händer saker hela tiden.
Ja det var ett litet tips från mej
Och som miniz skrev så kan det ju vara trots lite med oxå.
stolt mamma till en dotter
född mars -03 och 2 pojkar 
födda juli -07
Jag tycker det fungerar jättebra för oss att sonen får en chans att "landa" och bearbeta allt som hänt under dagen, därför får han lov att titta på tv (ofta playhouse disney som har bra och pedagogiska och stillsamma program för åldersgruppen typ Små Einsteins och Handy Mandy) under tiden jag och pappan lagar mat. Ofta får han också några majskrokar att tugga på.
Om detta är helt fel ur barnabokstänk så får ni rätta mig - men det är min erfarenhet att barn ibland behöver lite stillsamhet när de kommer hem från dagis där allt är jätteaktivtet och många människor. Att få en chans att liksom vara med bara sig själv en stund.
Detta är ofta 30-45 minuter och sedan är han redo att sitta med och äta och sedan också leka en stund innan nattning.
Om detta är helt fel ur barnabokstänk så får ni rätta mig - men det är min erfarenhet att barn ibland behöver lite stillsamhet när de kommer hem från dagis där allt är jätteaktivtet och många människor. Att få en chans att liksom vara med bara sig själv en stund.
Detta är ofta 30-45 minuter och sedan är han redo att sitta med och äta och sedan också leka en stund innan nattning.
-
Fröken Spektakel
- Kontakt:
Vi kör också med ca 30 min tv mellan dagis och kvällsmat. Inte varje dag men ibland. Jag har funderat och provat med både mindre och mer tv vid den här tiden, och kommit fram till att en stunds "vila" i soffan ofta behövs efter en dagisdag.
Bäst är när vi hinna vila lite i soffan tillsammans och läsa en bok för att sedan laga middag tillsammans.
Bäst är när vi hinna vila lite i soffan tillsammans och läsa en bok för att sedan laga middag tillsammans.
Mamma till till två döttrar födda 2003 och 2004.
Bloggar om vardagslivet på http://www.frokenspektakel.blogspot.com/
Bloggar om vardagslivet på http://www.frokenspektakel.blogspot.com/
Hej Malva och ett varmt välkommen från mig med.
Gällande längden på dagarna så tror jag egentligen inte att det är avgörande för humöret hemma. Dylika saker skulle kunna hända ändå med små raringar.
Men du kan prova att hämta före mellanmål så ni äter det tillsammans hemma kanske
Du har fått massa fina råd
Som jag ser det så gäller det att varva ner, men samtidigt svetsa ihop familjen och ha roligt/mysigt tillsammans. Det kan ske genom utevistelse, läsa saga eller liknande. Att ge barnen uppgifter och att ta dem i bruk, som Miniz skriver, är ofta välgörande. Här hemma kör vi ofta fruktstund och sedan är det matlagning tillsammans som gäller. Det är för oss ett fantastiskt tillfälle att umgås och skapa en vardag tillsammans. Vad det egentligen handlar om är ju att lära barnen HUR man gör när man kommer hem - trött, stressad eller vad som helst. För mig är det då viktigt att ge dem verktyg för det så de sedan kan klara sig som ungdomar och vuxna. TV på dagen är inget verktyg jag vill ge dem, men där för man ju ta ställning till vad som passar en själv.
Glöm bara inte humorn för den är ofta det avgörande.
Rapportera gärna om vilken väg du väljer.
Varm kram
Susanne
Gällande längden på dagarna så tror jag egentligen inte att det är avgörande för humöret hemma. Dylika saker skulle kunna hända ändå med små raringar.
Du har fått massa fina råd
Glöm bara inte humorn för den är ofta det avgörande.
Rapportera gärna om vilken väg du väljer.
Varm kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tack snälla ni för goda råd!
Jag kände att jag i den här frågan inte riktigt nådde kärnan i det som egentligen var problemet, så jag tog mig friheten att starta en ny på Klagoforum. Med fokus på den besvärliga mamman istället
Det kanske är OT här men jag ville bara berätta vart jag blivit av...
Jag kände att jag i den här frågan inte riktigt nådde kärnan i det som egentligen var problemet, så jag tog mig friheten att starta en ny på Klagoforum. Med fokus på den besvärliga mamman istället
Det kanske är OT här men jag ville bara berätta vart jag blivit av...
Malva