Bakslag, hur kommer vi igen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
salvia

Bakslag, hur kommer vi igen?

Inlägg av salvia »

Hej vi kurade vår son som då var exakt sju månader juldagen och framåt. Det gick snabbt bra på nätterna, men dagarna var svårare. Sedan åkte vi under uppföljningsveckan bort till släktingar. Med en attityd av säkerhet trodde vi på oss själva, att vi skulle klara det borta. Först gick det bra. Strul med vargtimmen, men ramsan funkade. Sedan blev sonen febersjuk och min man likaså. Så jag tog upp sonen och ammade och gav alvedon. När jag satt där i mörkret så funderade jag över hur detta skulle påverka kuren? Jag bestämde hur som helst att jag skulle lägga ner honom och ramsa mig ut. Det funkade efter några minuter. Han sov fram till fem-sex då jag tog honom till min säng och ammade, vi somnade om en stund. Nästa natt blev likadan och sedan var vi liksom fast i ett trist mönster. Det nya mönster som nu var etablerat var att han somnar hur enkelt som helst och vaknar vid fyra hur arg som helst. Fick komma upp för amning och ner igen eller blev kvar. Dagarna har vi skött enligt schemat. I början av veckan bestämde vi oss för att nu ska vi hjälpa honom att sova själv hela natten igen. Efter första natten när han inte fick komma upp så har kvällarna blivit oroliga. Han somnar på ett par minuter, men vaknar redan efter någon timme. Väldigt arg och orolig. Kan ta en timme att ramsa, ev solfjädra. Flera oroliga kortare uppvakningar. Han sover ok mellan 23.30 och 6. Sedan är det vargtimme problem. men då är han inte lika upprörd.
Vårt schema
7.00 upp för dagen, ammas och får gröt på det
9-9.45 lur
10.00 fruktstund + amning
11.30 lunch
12.30-14 lur
14.10 frukt och amning
15.45-16.05 lur
16.30 gröt
18.30 välling
19.00 Godnatt

Det som har hänt sedan vi startade är att vår son har lärt sig krypa, ställa sig upp och sätta sig upp. Det innebär att han ställer sig upp i spjälsängen. Vi upplever att det innebär längre tid för honom att komma till ro.

Vi inser att det är vi som på grund av olika faktorer har fått honom ur balans och nu vill vi så hemsk gärna sova hela natten. Vår motivation är på topp, men vi är lite frågande till hur vi bäst ska gå vidare. När vi bestämde oss för att bryta mönstret så buffade jag, sedan har vi ramsat och några gånger buffat och solfjädrat på grund av att han varit alldeles otroligt upprörd. Han blir snabbt lugn av buffningen och solfjädringen (men blir snabbt arg igen.)
Tack på förhand! :heart: :heart: :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om jag räknar rätt börjar 8 månadersångesten nalkas också nu mitt uppe i allt detta, så då behöver han verkligen få veta att ni står fast som stadig klippa när stormen gungar som värst.

Det ni skulle kunna gör är att genomför en minikur, och det gör ni genom att genomför kuren från kur natt 2, och följer sedan resterande del av kuren till punkt och pricka.

Känns det ok?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
salvia

Inlägg av salvia »

Tack för svaret! Det har nu gått några nätter och vi har gjort det som du föreslog, och det funkar! I natt hade han feber och sov lite oroligt, jag gav panodil och vatten i sängen och kände mig stolt över såväl mig själv som lillkillen! Hittade också ett kapitel i SHN-boken om att kura om som gav en del inspiration. Jag följer schemat på dagarna och är noga med alla detaljer. Måste nog lägga om det snart och ge mer mat. Nu börjar jag se ljust på framtiden och känner mig inte bara fullständigt utmattad. Tack!

:D :D :D

//Sara
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att allt börjar falla på plats. Jag tycker du jobbat på superbra.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
salvia

Inlägg av salvia »

Tack! Idag väckte jag honom 7.00. Då hade han inte krävt någon som helst ramsa under hela natten. Han sov från 19-7! Jag hörde att han mumlade lite vid tre-tiden.
Jag är såååå glad! :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

salvia skrev:Tack! Idag väckte jag honom 7.00. Då hade han inte krävt någon som helst ramsa under hela natten. Han sov från 19-7! Jag hörde att han mumlade lite vid tre-tiden.
Jag är såååå glad! :heart:
Tjusigt :thumbsup: Visst är det en underbar känsla :D

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"