Är kuren något för oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
göteborgstjej

Är kuren något för oss?

Inlägg av göteborgstjej »

Hej...Helt ny på forumet och skulle vilja ha råd från er som vet mer om kuren...
Jag har en 6månaders underbar son som gärna skulle få sova lite bättre/äta lite mindre på natten...
Han somnar utan problem - somnar av sig själv i sängen har gjort så från dag 1. Somnar i princip aldrig av att amma. Somnar mellan 1930-20 sover sedan till någon gång mellan 23-2. någon enstaka gång går det att få han att somna om genom att ge honom napp, annars är det amma som gäller. Under en normal natt vaknar/äter han mellan 1-5 gånger, man vet aldrig hur det kommer att bli och minst ett pass varje natt ligger han vaken kanske 1 timme innan han somnar om. ( i alla fall nästan varje natt) Aldrig ledsen då iofs, men ligger och jollrar HÖGLJUTT så sova kan man ju inte.
Är oerhört sugen på att sluta amma nattetid. Kan tänka mig att fortsätta amma morgon och eftermiddag ett tag till, men helst inte mer.
Just nu ammar jag på natten X antal gånger, ammar ca kl 7, ammar ca kl10, ger lunch typ pure kl 13, ammar en gång på em, ger gröt vid 1630 och välling vid 1930.

Är så osäker på hur jag ska gå tillväga och gillar inte riktigt tanken med att han ska sova på mage. Nu sover han iofs på sidan nästan jämt och kuren kanske funkar så också?
Oerhört tacksam för lite råd/tips/pepping!

/Marie
My Precious

Inlägg av My Precious »

Vad roligt att du hittade till detta forum! Själv är jag ingen diplomerad SHN-kurare men lyckats genomför kuren helt själv för min dotter då hon var 5 månader. Din son har ungefär samma nattbeteende som min lilla tjej hade. Det var svårt för mig att tro att hon skulle kunna sova 12 h i sträck tills en dag... då fick det räcka! Och hon är numera en säker sovare.

Min första fråga är om du har "Internationella Sova Hela natten"? För jag vet nu att man måste verkligen veta vad man gör. För de frågor som barnet kommer att ställa, du måste kunna veta precis vad du ska svara. En sak som gjorde att jag lyckades var framförallt den attityd som beskrivs i boken. Samt att jag tog hjälp av detta forum. Alla här är helt underbara!

Så mitt tips: läs boken några gånger. Så du vet hur, när, varför du ska ingripa. Använd forumet som stöd. :P

Själv har jag ännu inte sett någon göteborgare här, ja förutom mig själv då ;)
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
göteborgstjej

Inlägg av göteborgstjej »

Tack för svaret!
Nä jag har inte boken men tänkte låna den på biblioteket så får jag se hur det känns när man läst!
Nu ska jag sova (hoppas jag)
My Precious

Inlägg av My Precious »

Måste bara tillägga att du behöver inte alls ha din son liggandes på mage, det går utmärkt på sida och rygg med. Min lilla har alltid föredragit sidan, tills för några veckor sedan då hon vände sig och nu ligger hon på magen ibland.

Lycka till och tveka inte att fråga!
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"