Sent återfall eller vad?
Sent återfall eller vad?
Den här natten var mycket märklig. Lillen somnade 19.15 och vaknade första gången 22.15. Vad tusan nu då, undrade hans pappa men jag sa: Det spelar ingen roll varför han vaknade, nu är det så och han kommer att somna om och sova bra. Jag har förtroende för skrutten nu och det känns bra.
Visst. Han somnade om efter några ramsor men nu kommer nåt märkligt. kl 1.30 vaknar han igen! Och grymtar och gormar och har sig. Aldrig riktigt ledsen men arg. Hans pappa ramsar. Ramsar igen. Lillen somnar om efter 30 minuter.
Nu tror vi att allt är lugnt. Men 3.30 börjar Adrian småprata. Gnolar på: varken arg eller ledsen. Låt honom hålla på, säger jag. Till slut verkar han ha tröttnat och börjar gasta. Hans pappa ramsar från sängen (hör Adrian ens det? Han sover i ett rum en bit ifrån oss.). Efter ett antal ramsor hit och dit, solfjäder en gång, och protester och nya ramsor somnar lillsprallisen om igen strax efter 4 och sover till 6.30 som han ska.
Lite fundersam blir jag allt eftersom vi haft det lite knöligt under vargtimmen två nätter innan denna natt. Den här natten var han inte vaken under vargtimmen men knasade på en hel del ändå.
Vad är det här för nåt? Ett återfall? Eller ska vi inte ens fundera på det utan att strunta i det lilla dramat och tänka "en gång är ingen gång?".
Visst. Han somnade om efter några ramsor men nu kommer nåt märkligt. kl 1.30 vaknar han igen! Och grymtar och gormar och har sig. Aldrig riktigt ledsen men arg. Hans pappa ramsar. Ramsar igen. Lillen somnar om efter 30 minuter.
Nu tror vi att allt är lugnt. Men 3.30 börjar Adrian småprata. Gnolar på: varken arg eller ledsen. Låt honom hålla på, säger jag. Till slut verkar han ha tröttnat och börjar gasta. Hans pappa ramsar från sängen (hör Adrian ens det? Han sover i ett rum en bit ifrån oss.). Efter ett antal ramsor hit och dit, solfjäder en gång, och protester och nya ramsor somnar lillsprallisen om igen strax efter 4 och sover till 6.30 som han ska.
Lite fundersam blir jag allt eftersom vi haft det lite knöligt under vargtimmen två nätter innan denna natt. Den här natten var han inte vaken under vargtimmen men knasade på en hel del ändå.
Vad är det här för nåt? Ett återfall? Eller ska vi inte ens fundera på det utan att strunta i det lilla dramat och tänka "en gång är ingen gång?".
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
lilltjejen
Det är ganska vanligt att barn, precis som vi vuxna, ibland vaknar på nätterna. Ni gör helt rätt som ger besked. Nu är det natt, nu ska du sova vidare.
Men en gång är ingen gång... Händer det flera gånger så ska ni däremot tänka efter lite. Inte göra trafiken in till barnet till en vana. Tilltro till barnet! Det kanske kan somna om själv bara man ger det chansen.
Vår lilltjej vaknar ibland på natten. Kan skrika till, prata med sig själv (vem annars i det mörka rummet), eller bara ligga och suga på tummen ett tag innan hon somnar om. Vi gör inget så länge hon inte ber om hjälp (=blir ledsen). Hon somnar om av sig själv. Men första gångerna det hände så tänkte vi, precis som du, att vad nu??? Det gick över!
Du har helt rätt ATTITYD. Fortsätt med det så kommer det gå bara bra!
Men en gång är ingen gång... Händer det flera gånger så ska ni däremot tänka efter lite. Inte göra trafiken in till barnet till en vana. Tilltro till barnet! Det kanske kan somna om själv bara man ger det chansen.
Vår lilltjej vaknar ibland på natten. Kan skrika till, prata med sig själv (vem annars i det mörka rummet), eller bara ligga och suga på tummen ett tag innan hon somnar om. Vi gör inget så länge hon inte ber om hjälp (=blir ledsen). Hon somnar om av sig själv. Men första gångerna det hände så tänkte vi, precis som du, att vad nu??? Det gick över!
Du har helt rätt ATTITYD. Fortsätt med det så kommer det gå bara bra!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Hej!
Håller med lilltjejen ovan!
En gång är ingen gång. Spar på trafiken o.s.v.
Han kan det här nu.
Det kan vara ett återfall, men ni vet ju vad ni ska göra åt det!
Det kan också vara en tand på gång kanske? (Fy sjutton i så fall, med dina stackars bröst i bakhuvudet...
)
Attityd: "Det var bara inatt - det händer inte mer"
kram anna
Håller med lilltjejen ovan!
En gång är ingen gång. Spar på trafiken o.s.v.
Han kan det här nu.
Det kan vara ett återfall, men ni vet ju vad ni ska göra åt det!
Det kan också vara en tand på gång kanske? (Fy sjutton i så fall, med dina stackars bröst i bakhuvudet...
Attityd: "Det var bara inatt - det händer inte mer"
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Neeej inga mer tänder tack! Han har redan fått två så nu får resten vänta tycker jag.
Jag känner mig ändå ganska lugn inför natten. I natt blir det ingen trafik. Möjligtvis en pangramsa
Jag känner mig ändå ganska lugn inför natten. I natt blir det ingen trafik. Möjligtvis en pangramsa
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hmmm. Det hände igen tyvärr. Nästan exakt som igår med skillnaden att han denna gång inte somnade om under vargtimmen. Vaknade 22.30, 1.30, 3.30, 4.15 (var då vaken till 6.05)... Det var "min" natt i natt. Nu höll jag in på trafiken men han protesterade och klagade minst 30 minuter varje gång han vaknade
. Gick in i rummet en gång vid 5.15 och bytte blöja och gav lite vatten. Testade glada ramsor, pangramsa, utdragna ramsor. Tänkte hela tiden på att jag skulle ge vargen en omgång.
Vid 6 var han riktigt ledsen, så då gick hans pappa in och solfjädrade och ramsade ut (för jag kände mig ledsen och ville inte riskera att ta upp honom) varpå han somnade till slut. Den lilla godingen var i alla fall gladare än någonsin nu på morgonen så han verkar inte ha fått några bestående men
Det här har känts som en lååång natt. Har jag sovit någonting alls frågar jag mig? Och hur trött är inte lillen? Har vi gjort rätt som bara ramsat
och låtit bli det värsta springet trots att han gastat och gormat som han har gjort?
Min lilla oro är att detta är precis de tider som vi hade innan kuren: amningstiderna.
Var har han hittat dessa tider igen som jag trodde att han glömt? Håller han på och testar om det finns en chans att få snutta igen?
Hungrig kan han bara inte vara för han äter jättebra på dagarna.
Tänder skulle det kunna vara: varför inte ett par huggtänder uppe också?
Han är lite snorig, kanske därför han vaknar...
Hur som helst: peppa mig nu inför natten! Hur bryter jag det här mönstret? Känns som att man har tappat stinget lite eftersom det varit så bra ett tag så man blir helt förvirrad när detta händer.
Det här har känts som en lååång natt. Har jag sovit någonting alls frågar jag mig? Och hur trött är inte lillen? Har vi gjort rätt som bara ramsat
Min lilla oro är att detta är precis de tider som vi hade innan kuren: amningstiderna.
Hungrig kan han bara inte vara för han äter jättebra på dagarna.
Tänder skulle det kunna vara: varför inte ett par huggtänder uppe också?
Han är lite snorig, kanske därför han vaknar...
Hur som helst: peppa mig nu inför natten! Hur bryter jag det här mönstret? Känns som att man har tappat stinget lite eftersom det varit så bra ett tag så man blir helt förvirrad när detta händer.
Hej kokos!
Har kommer lite pepp:
Det later ju onekligen som om Adrian har lite aterfall for sig... Har han fatt det forut sen ni kurade eller ar detta forsta gangen? Mina tips ar bara att fortsatta svara pa hans fragor och forsakra honom om att ingenting har andrats sen i forra veckan...
Var Hanna vaknade i vargtimmarna i ett par natter helt plotsligt, nagot hon inte gjort pa jattelange...
jag vet fortfarande inte riktigt vad hon hade for sig, det enda jag kan komma pa ar hon kanske fros -- vi fick plotsligt mycket kallare natter och hon kanske hade behovt ett varmare tacke framat morgonkulan. Vi stoppar om dem ordenligt nu med fleecePJs och allt och det har varit lugnt pa natterna sen dess, sa det kanske var det... eller sa bara kollade hon laget...?
Har kommer lite pepp:
Var Hanna vaknade i vargtimmarna i ett par natter helt plotsligt, nagot hon inte gjort pa jattelange...
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Tack för pepp!
Måste berätta om nåt härligt. Ikväll när vi la killen för natten var han vaken och knorrade lite en stund. Sen hörde vi hur han började skratta och toka sig i sängen. Och där somnade han: med ett helt egenframkallat skratt. Så gulligt så man bara vill gråta!
Hoppas att detta lilla skratt gör susen för nattsömnen.
I natt ska vargen hållas borta - inte bara utanför hans rum utan någonstans i skogen där den hör hemma
Måste berätta om nåt härligt. Ikväll när vi la killen för natten var han vaken och knorrade lite en stund. Sen hörde vi hur han började skratta och toka sig i sängen. Och där somnade han: med ett helt egenframkallat skratt. Så gulligt så man bara vill gråta!
Hoppas att detta lilla skratt gör susen för nattsömnen.
I natt ska vargen hållas borta - inte bara utanför hans rum utan någonstans i skogen där den hör hemma
Ååh va sött. Det är väl underbart att höra
De där gurglande barnskratten är alltid härliga men de är om möjligt ännu härligare när de tar fram dem själva så där.
En liten skratthistoria från oss:
Jonas låg på mage direkt på golvet här hemma en dag. Jag rörde mig in och ut ur rummet där han var, pysslade med annat. Rätt som det var hörde jag också ett sånt där skratt, följt av ett bubblande. Då låg han på mage, hade dreglat en stor pöl på golvet som han sen låg och blåste bubblor i. Emellanåt tittade han upp och skrattade för sig själv. 
En liten skratthistoria från oss:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Det lilla skrattet måste ha hjälpt. Lillen bökade lite vid 22.30 men somnade om själv utan hjälp. Vaknade 01.30 och då fick han en pangramsa av pappa och gjorde inte ett pip efter det förrän både jag och lillkillen vaknade av explosionen på Surbrunnsgatan och alla utryckningsfordon som drog förbi. Men vi somnade om båda två (hans pappa hörde inget alls!). 5.30 började lillen prata, bubbla och domdera. Ramsa gjorde bara att han tystnade för stunden men han somnade aldrig om, solfjäder vid 6 hjälpte inte heller. 6.20 tog vi upp honom på marginalkvarten. Då hade han lyckats dra av sig pyjamasbyxorna och var rätt kall om benen, kanske därför han inte somnade om sista gången.
Hur som helst var detta en klar framgång mot tidigare två nätterna. Trafiken har definitivt minskat.
Hur som helst var detta en klar framgång mot tidigare två nätterna. Trafiken har definitivt minskat.