Vi har kurat vår prinsessa i fyra dygn (hon är drygt 5 mån). Vi tycker att det gått rätt bra, hon sov 11 h 50 min av sina 12 i natt
Vi har dock stött på patrull med dagsovningarna och har ett par frågor vi hoppas kunna få svar på....(har läst boken flera ggr, både framlänges och baklänges men hittar riktigt svar...
1. När hon sovit i vagnen har hon två kvällar i rad (ska sova 17.00-17.45) vaknat 17.35 (somnat på ca 5 min), vi har ramsat men hon har inte tystnat, hon är arg, väldigt olycklig, frusterad och ledsen i en salig blandning.....I kväll fick vi ta till "marginalkvarten" eftersom hon inte somnade om innan 17.45. Dessvärre somnade hon inte på den kvarten heller....vad borde vi ha gjort? två dar i rad har vi nämligen "passat på" att gå in när hon legat och snörvlat, innan hon fått chans att börja om sitt skrikande och tagit upp henne...DÅ har hon börjat gallskrika och det har tagit oss närmare tio min att lugna henne igen, fast hon är i famen och vi båda är nära.....Har vi lockat in vargen i hennes vagn igen? (det går dock VÄLDIGT bra på kl 10.00 sovningen och på 12.15, när hon ligger i vagnen, vi har väckt henne enligt alla konstens regler).
2. Tyvärr så tvingas vi resa bort (en 6 tim biltur) på lördag (7e dygnet) och kommer sova borta flera nätter (önskar vi kunde skippa denna resa, men MÅSTE dock åka). Hur hanterar vi "denna miss" bäst? Vi tänkte åka straxt innan hennes första dagsovning så att hon kan sova den i bilen. Mattiderna blir inget problem att hålla, vi stannar när det behövs. Vi ser dock en stor risk i att hon kommer somna på "fel tider" i bilen, just därför att hon åker bil.... När vi ska åka hem funderar vi på att åka så hon får sin nattsovning i bilen, men det kanske egentligen inte är så bra eftersom hon inte kan sitta hela 6 timmar i sträck i sin bilstol....bättre att åka på dagen då oxå?
3. Sista frågan, om det tar henne 10 min av en 45 min sovning, att somna, ska vi ändå väcka henne när det enligt schemat är tänkt att hon ska väckas (det har vi nämligen gjort) eller ska hon få sova "klart" om det är möjligt inom marginal kvarten?
Vi tar tacksamt emot tips, vill såååå gärna göra rätt och göra det bästa vi kan för vår lilla älskling!
Med vänlig hälsning
Emma & Fredrik
Ps. vi följer vårt schema verkligen på minuten när det gäller mat, läggning och väckning, det är just nu bara Wilma som inte riktigt håller tiden vad gäller insomning och sovning