"frågor in i det sista"....vad gör vi?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma Tisell

"frågor in i det sista"....vad gör vi?

Inlägg av Emma Tisell »

Hej!
Vi har kurat vår prinsessa i fyra dygn (hon är drygt 5 mån). Vi tycker att det gått rätt bra, hon sov 11 h 50 min av sina 12 i natt :D (tog nästan 10 att natta).
Vi har dock stött på patrull med dagsovningarna och har ett par frågor vi hoppas kunna få svar på....(har läst boken flera ggr, både framlänges och baklänges men hittar riktigt svar... :? )

1. När hon sovit i vagnen har hon två kvällar i rad (ska sova 17.00-17.45) vaknat 17.35 (somnat på ca 5 min), vi har ramsat men hon har inte tystnat, hon är arg, väldigt olycklig, frusterad och ledsen i en salig blandning.....I kväll fick vi ta till "marginalkvarten" eftersom hon inte somnade om innan 17.45. Dessvärre somnade hon inte på den kvarten heller....vad borde vi ha gjort? två dar i rad har vi nämligen "passat på" att gå in när hon legat och snörvlat, innan hon fått chans att börja om sitt skrikande och tagit upp henne...DÅ har hon börjat gallskrika och det har tagit oss närmare tio min att lugna henne igen, fast hon är i famen och vi båda är nära.....Har vi lockat in vargen i hennes vagn igen? (det går dock VÄLDIGT bra på kl 10.00 sovningen och på 12.15, när hon ligger i vagnen, vi har väckt henne enligt alla konstens regler).

2. Tyvärr så tvingas vi resa bort (en 6 tim biltur) på lördag (7e dygnet) och kommer sova borta flera nätter (önskar vi kunde skippa denna resa, men MÅSTE dock åka). Hur hanterar vi "denna miss" bäst? Vi tänkte åka straxt innan hennes första dagsovning så att hon kan sova den i bilen. Mattiderna blir inget problem att hålla, vi stannar när det behövs. Vi ser dock en stor risk i att hon kommer somna på "fel tider" i bilen, just därför att hon åker bil.... När vi ska åka hem funderar vi på att åka så hon får sin nattsovning i bilen, men det kanske egentligen inte är så bra eftersom hon inte kan sitta hela 6 timmar i sträck i sin bilstol....bättre att åka på dagen då oxå?

3. Sista frågan, om det tar henne 10 min av en 45 min sovning, att somna, ska vi ändå väcka henne när det enligt schemat är tänkt att hon ska väckas (det har vi nämligen gjort) eller ska hon få sova "klart" om det är möjligt inom marginal kvarten?

Vi tar tacksamt emot tips, vill såååå gärna göra rätt och göra det bästa vi kan för vår lilla älskling!

Med vänlig hälsning
Emma & Fredrik
Ps. vi följer vårt schema verkligen på minuten när det gäller mat, läggning och väckning, det är just nu bara Wilma som inte riktigt håller tiden vad gäller insomning och sovning :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Emma och välkommen till forumet :D

Grattis till beslutet att få ordning på dotterns sömn.

Jag skulle vilja se hur ert schema ser ut. Lättare att "tycka" då :wink:

1. Min första tanke är att hon kanske hinner bli övertrött :?: De gånger jag missat min yngsta dotter Lanis sömntåg på em har hon reagerat ungeär som du beskriver.

2. Kan man inte luta bilstolen/babyskyddet bakåt lite :?: Jag tycker det verkar vettigast att åka till kvällen men å andra sidan kanske det inte är bra för lilla bebisen. Går det att ta reda på om det gäller även enstaka längre stunder :?: Skulle ni välja dagen få ni helt enkelt lägga alla oro åt sidan och tänka "en gång ingen gång" och ta nya tag dagen därpå.

3. I exemplet du beskriver skulle jag använda marginalkvarten och väcka efter 45 min, sk naturligt sömnrytmpass. Känner man sig osäker på när det är kan man smyga lite försiktigt och se när barnet börjar röra på sig. Eller också strunta i om det blir perfekt och väcka ändå när man tror att 45 min gått.

Hälsningar från Nancy
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Hej Nancy,

Stort TACK för snabbt svar! :D
Vårt schema ser ut så här
Natt 20.30-8.30
Äta 8.40 (byter blöjan och gosar lite just när hon väcks)
Sova 10.00-10.45
Äta 11.30
Sova 12.15-13.45
Äta 15.00
Sova 17.00-17.45
Äta 18.30
Nattslurk
Sova 20.30

Om vi ska ändra ngt i schemat, när är det läge? Inte för tidigt har vi läst.... Vi ska på babysim varje tisdag kl 14.00 om en vecka, därför ligger lunchsovningen som den gör....
Skulle verkligen behöva tips för hur vi hanterar det som hänt oss två ggr vid 17.00 sovningen, vill ju inte lyft upp henne när hon skriker.....

En annan kort fråga, om pappa lägger henne, är det han som måste påminna/bekräfta om det skulle behövas mitt i sovningen? (både dag och natt) Måste den väcka som har lagt henne?

Tack för hjälpen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: Det är väldigt långt mellan långluren och em-luren. Jag tror att tösen är övertrött. Sen kommer de första två lurarna ganska tätt och från 13.45 till 20.30 skall er lilla femmånaders klara sig på bara 45 min sömn... Som en jämförelse har min 4,5-månaders långluren 12-14.30, em-lur 16.15-17.00 och sen är det natt 19.30.

:arrow: När min äldsta dotter var liten lade jag ett schema efter babysim. Med facit i hand hade jag struntat i sådana aktiviteter medans barnet är så litet. Lite tillspetsat tycker jag att sånt är till för föräldrarna och inte barnet. Men jag förstår så väl att man tycker det är roligt och så länge man känner att det passar in i ens rutiner är det ju ok. Kanske måste man ha ett alternativt schema just denna dag :?:

:arrow: Om pappa är den som lägger kvittar det om det är mamma, hans majestät Konungen eller hela Bolibomparedaktionen som påminner eller väcker. Så länge de är begåvade med självklar attityd :wink: 8) :lol:

Vänliga hälsningar från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy skrev: :arrow: Om pappa är den som lägger kvittar det om det är mamma, hans majestät Konungen eller hela Bolibomparedaktionen som påminner eller väcker. Så länge de är begåvade med självklar attityd :wink: 8) :lol:
Haha! :lol:
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Hej å tack igen :)
När tycker du vi ska ändra schemat? Direkt i dag?
Problemet har dock inte varit vid insomningen kl 17.00, utan att hon vaknat efter 35-40 min med skrik....har alltså varit omöjligt, två kvällar i rad att få henne lugn och somna om. Vi har tvingats plocka upp henne straxt efter 18.00 bara hon varit tyst och "snörvlat" (inte skrikit). Ska vi tidigarelägga den en kvart redan idag för smidig ändring i schemat (marginalkvarten)
Har du ngt förslag på hur vi lämpligt ändrar om lite i schemat? När och hur börjar vi i så fall med de nya tiderna?

/Emma
Ps.ska ringa och försöka avboka simmet :-) du har rätt!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Emma Tisell skrev: Problemet har dock inte varit vid insomningen kl 17.00, utan att hon vaknat efter 35-40 min med skrik....har alltså varit omöjligt, två kvällar i rad att få henne lugn och somna om. Vi har tvingats plocka upp henne straxt efter 18.00 bara hon varit tyst och "snörvlat" (inte skrikit).
:? Nu begriper jag inte riktigt hur du menar. Varför skall ni ha henne att somna om ifall hon sover 40 min av 45 min :?:
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Hon skriker ju när hon vaknar....?
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Funderat lite över hur vi ska justera schemat....vad tror du om:
20.30-8.30 SOVA NATT (samma som innan)
8.40 ÄTA (samma)
10.15-11.00 SOVA (justerad/senarelagd 15 min)
11.30 ÄTA (samma)
13.00-14.30 SOVA (justerad/senarelagd 45 min)
15.00 ÄTA (samma)
17.00-17.45 SOVA (samma)
18.15 ÄTA (tidigarelagd 15 min)
19.45-20.30 Bad/dusch (varannan dag),nattslurk å skoj!
20.30 SOVA NATT
Detta skulle betyda 3 justeringar....tar vi alla samtidigt? när?
Nu blir det;
Sova 12h (hoppas vi)
vaken 1h 45 min
sova 45 min
vaken 2h
sova 1h 30 min
vaken 2h 30 min
sova 45 min
vaken 2h 45 min
sova 12 h igen....

Tacksamma hälsningar Emma
Ps. hon somnade kl 10.00 på mindre än 2 min och vid 12.15 på 2 min, vi e lyckliga för allas vår skull. Nu e hon vaken och väldigt glad över att hjälpa mamma klicka på datorn :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Emma, jag vill bara flika in med ett försiktigt: Lita till dig själv lite mer! Det hänger inte på enskilda kvartar! Det vi pratar om när vi avråder schemaändringar mitt i kuren är att stora omstruktureringar. Så kör du på det DU känner blir bra. SHN-kuren handlar om övertygande ledning av dig som förälder, så hotta upp din tillit lite nu! :wink: :heart:

Hur det än är vid uppvak kan man förstås inte söva om en unge som har 5 min kvar på sitt pass. Då försöker man i bästa möjliga mån få till en lugn paus, kanske med lite musik eller husljud och så är man snabb att rycka in. Det är verkligen inte hela världen om man skulle ta upp ett ledset barn heller på en dagslur.

Se dom stora dragen och NJUT av vad ni åstadkommit! Jättebra jobbat!

Kram!
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Tack!
Blir glad så jag gråter en skvätt :? :D :oops:
Har läst för mkt nu kanske?! :)

Tack för snabba svar! Nu ska vi njuta lite av framgångarna!
Emma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara göra ett instick ang. babysim.

Jag hade också bokat in babysim mitt i en sömnlur. Och försökte att först ändra schemat efter luren, funkade inte. Sen försökte jag göra "undantags dag" och fick en faslig massa skäll av AW, att små barn kan inte klockan så bra att de förstår undantagsdagar "regelbundet". Så jag fick snällt boka om vår tid för babysim och sen dess bokar vi bara babysimkurser som passar schemat. Vi hade länge fm luren på 45 min på vägen till babysim i bilen, vi körde en liten omväg för att få till hela luren, men det funkade bra.

Så kan ni inte byta plats på babysimet så det passar schemat föresllår jag att ni ändrar schemat från grunden, typ natt 19-07 och på så sätt ha långluren 11.30-13.30. Då borde ni hinna och klara det ganska bra. Mattider kan man marginalkvarta på osv... men lurar är svårt när man får sin egen lilla "skalman" kan jag lova. Det passar dem inte alls.

Ledsen om jag kommer in och pajar hela tänket, men hoppas det löser sig för er framöver. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag ska göra ett litet instick om sova i bilbarnstol/babyskydd. Sex timmar klaras galant i babyskydd. Ett barn som tröttnar på det hör av sig. Det är inte skadligt på något vis. Åk på kvällen både dit och hem är mitt tips.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilket fint inlägg från Tinis :thumbsup:

Tack TorsMamma och TorpSara för klargörande inlägg om schema och bilbarnsstol :D Mitt förslag på alternativt schema är nog bäst att spara till enstaka tillfällen, inte veckovisa evenemang.

Emma, hoppas att du berättar hur ni väljer att göra.

Nanvy
Emma Tisell

Inlägg av Emma Tisell »

Super tack för alla bra tips!

Vi har avbokat babysimmet :) bestämt oss för att for´tsätta bada oregelbundet på Vattenpalatset i Lerum, de har härliga varmbassänger och vi bestämmer själva tiderna :D dessutom kommer pappa med VARJE gång på så vi :P (de har babysim ´drop in oxå)

Vi har justerat i schemat ngt å det verkar fungera fint nu :D

Åker på dagen dit, ska hålla tiderna ändå är det tänkt..... :? Hem drar vi nog på natten och låter, denna enstaka gång, henne sova länge i bilstolen (hon älskar den & att åka bil för övrigt). Hur gör vi när vi kommer hem? Bara flyttar över henne till hennes säng och hoppas att hon snabbt somnar om?

Igen; tack för att ni finns och är så gulliga och hjälpsamma!
//Emma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"