Första natten avklarad, men en fråga..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ullis1982

Första natten avklarad, men en fråga..

Inlägg av ullis1982 »

Första natten är avklarad och den gick över förväntan! Vår Eddie är 11 månader och vaknar 1-3 ggr varje natt. Vi måste alltid gunga honom till söms i famnen eller ligga bredvid honom i soffan eller vår säng tills han somnar i vanliga fall. Nu blir han snart 1 år och vi känner att han borde klara av att somna själv och somna om själv.

18.30 började vi nattningen, fick buffa o ramsa ett antal gånger men vid 19.15 sov han.

20.00 vaknade han och satte sig upp och började smågny lite, men jag behövde bara lägga ner Eddie igen och säga ramsan 4 gånger. Sov vid 20.05.

20.10 vaknade han igen, jag la ner honom och ramsade 4 gånger. Sov vid 20.13.

02.18 vaknade Eddie igen, inte arg utan satte sig upp o pratade med sig själv :) Jag väntade en stund för att se vad han skulle göra, men gick tillslut in och la ner honom igen och ramsade kanske 4 gånger. Vid 02.45 sov han.

05.20 vaknade och fick välling o blöjbyt, somnade om själv på en gång. Sov vid 05.50

08.20 vaknade Eddie och vi gick upp!

13.35 Nu sover han sin första sovstund på dagen, tog 20 min att få honom att somna själv! Så duktig han är! Bara lite protesterande i början o snurrande i sängen, men efter några gånger av att jag la ner honom o ramsade somnade han.

Nu till frågan... När jag hör att Eddie reser sig upp på en gång jag går ut ur hans rum, ska jag lägga ner honom tillrätta på en gång eller ramsa flera gånger eller låta honom vara en stund om han inte är arg? Det brukar ta 3-8 min innan han börjar protestera.

Mvh, Ulrika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ulrika :D

Välkommen till forumet och grattis till en fin första kurnatt :thumbsup:

Ett nöjt barn verktygas inte. Ramsa dig ut från rummet och sen avvaktar du tills dess att han kan behöva hjälp. Nu natt 2 är det ramsan som skall ta över.

Nancy
ullis1982

Inlägg av ullis1982 »

Tack tack! :D

Nu får vi se hur det går andra natten.. spännande! Nattningen gick superbra! Tog endast 10 min innan Eddie somnade, efter ytterst lite buffning i början o sen några tillrättalägganden o några ramsor :D Så hoppas hoppas natten flyter på lika bra!!
duggan

Inlägg av duggan »

Hur gick natten då? :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ullis1982

Inlägg av ullis1982 »

Jodå, han vaknade 2 gånger, första runt 20.00 men han somnade om snabbt bara jag la honom tillrätta, så det gick på mindre än 5 min :)

Andra gången han vaknade var vid 03 då tog det 35 min innan Eddie somnade om.. Jag la honom tillrätta 6 ggr o ramsade o ramsade, gick bra, han är inte arg så mkt utan sätter sig o pratar för sig själv ett tag innan han protesterar o vill upp, så det känns inte jobbigt på något sätt än så länge! Sen sov han till morgon.

Nattningen på kvällen är mkt lättare, även nu ikväll så tog det bara 10 minuter innan han sov, så det är himla skönt att slippa vaggandet! Får se hur det blir den här natten :D
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker det har gått jätte bra för er ju, denna natt då? :lol: :?:
ullis1982

Inlägg av ullis1982 »

Jo visst går det väl bra, det håller jag med om :D skönt det! Det är drömmen om en hel natts sömn som jag kämpar för!!

Som sagt nattningen gick på 10 minuter, sen sov Eddie till 02.29 för o vara exakt :wink: Då gick jag in o la honom tillrätta och ramsade, men han protesterade ganska mkt så efter en stund buffade jag lite mjukt på honom o höll kvar en stund o gick sen tillbaks till sängen, fick ropa ramsan några ggr men efter 10 min var det helt tyst så jag trodde han sov, men efter ytterligare 5-10 min gnällde Eddie lite, så jag ramsade några gånger o la honom till rätta en gång. Men totalt tills han verkligen hade somnat tog det ca 20 minuter.. så visst blir det lite lite bättre för varje natt iaf. Tror Eddie börjar inse att det inte tjänar så mkt till att protestera längre :D
Tack för responsen!! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Du är inne på rättspår, men kom också ihåg att backa när han gör framsteg, så du inte blir hängandes i hans rum om nätterna :wink: :lol: Men det här blir grejjt! :D
ullis1982

Inlägg av ullis1982 »

Den här natten blev ett stort bakslag... 4 ggr har han vaknat o skrikit o vägrat somna om.. Han är rätt lugn när jag lägger ner honom men när jag väl börjar med ramsan blir han arg igen.. Tog mellan 25-50 min varje gång han vaknade.. börjar bli väldigt trött på det här nu! I natt var det mkt värre än vad det var innan vi började..
När ungefär "ska" dom ha lärt sig sova hela natten?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Väldigt ofta är just natt fyra (visst var det det för er?) som det frågas lite extra av barnen. Men istället för att se det som jobbigt får du tänka om och se det som att du fått vässa verktygen lite extra - för att få dem att funka krävs det att man får använda dem :wink: Och du ska hålla dig utanför hans rum till största delen nu, in går du bara om det blir ledset gråt som inte går ner eller om han fastnar i klagan!
Annars är ramsan no 1 nu, och ge dig inte med mindre än att han tar emot den!

:idea: Jag törs nästan lova dig att natten som kommer blir lugnare!

Så lite mer tålamod, kuren är en process som tar sin lilla tid, och kräver underhåll kontinuerligt av föräldrarna! Ha målet för ögonen så är ni där när gossen känner att han blir rätt besvarad av er på sina frågor!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ullis1982

Inlägg av ullis1982 »

Det kanske stämmer att 4:e natten är värst.. För i natt vaknade Eddie endast 1 gång och somnade om direkt efter att vi lagt honom tillrätta o ramsat 1 gång :D Höll på att ge upp lite smått ett tag där annars... Men nu kör vi på igen o hoppas på att han sover HELA natten snart!! Kram kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"