Ny här!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Veronica

Ny här!

Inlägg av Veronica »

Hej.
Jag behöver lite hjälp (sömnen såklart!). Min son är snart 3 månader. Han vaknar med 2 timmars mellanrum, men sover i egen säng. Att klappa honom i sängen eller ge nappen funkar inte. Han blir argare o argare tills han gallskriker.
Snabbaste sättet att somna om är att amma honom.

Inatt ville han inte somna alls i sin säng, fast han var proppmätt. Jag var supertrött o satte honom i hans automatiska gunga, och då sov han hela natten utan att vakna. Han vaknar alltså inte för att han verkligen är hungrig, utan för att han vill inte vara ensam, men i gungan känner han sig inte ensam.

Hur ska jag få honom att sova lika bra i sin säng? Jag vet inte om jag skulle klara att låta honom skrika sig tills sömns, och han är väl dessutom för liten för det?

Hoppas ngn kan svara!
mia75

Inlägg av mia75 »

Hej!
Läs alla lathundarna som finns om sova hela natten kuren så får du veta allt du behöver. :D
Sen finns alla vi här som stöd och hjälp med frågor.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det handlar INTE om att låta honom skrika sig till sömns, utan att lära honom att somna tryggt -själv! Grundprincipen för SHN-kuren är: Man lugnar barnet där det ligger :!:

Att det funkar bäst att amma till sömns är ju för att du lärt honom att det är så det ska vara :wink:

Läs på här på sidan under basbegrepp och förutsättningar, du skulle nog kunna införa ramsan... :?:
kokos

Inlägg av kokos »

Din lille kille är rädd för vargen som alla andra. Som du säger vill han inte amma för att bli mätt utan för att få tröst och trygghet. Du behöver coacha honom att våga sova och somna om på egen hand utan bröstet. Jag lovar att du kommer att tröttna på nattamningen till slut, jag blev paniktrött runt 4 månader. Dessutom behöver han sova längre än 2 timmar i sträck! Det är klart att han vaknar varannan timme om han är van att göra det: han vet inte om nåt annat.

Automatisk gunga vet jag faktiskt inte ens vad det är men jag antar att det inte är nåt han kan ligga i för alltid eftersom du vill hjälpa honom att sova längre utan den?

Han är helt klart stor nog att sova fler timmar i sträck än han gör nu. Och du är rädd för att han ska skrika: men tanken här är inte att han ska skrika sig till sömns utan att lära sig somna och sova gott utan skrik. Under vägen dit ställer barnen en hel del frågor och protesterar och funderar och det är skrik som innehåller ilska, tårar och allmän förvirring men det går snabbt över när barnen känner sig trygga och vi föräldrar svarar på frågorna och inte överger barnen.

Som sagt: läs lite mer här på forumet så får du en massa tips.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Välkommen!

Inlägg av JH »

Hej Veronica! Välkommen till sidan! :D

Precis som mia sa så LÄS PÅ! Jag var inte heller säker på om jag skulle klara att genomföra shn-kuren, men jag läste, läste och läste mer i säkert 1 månad. Sen kände jag att "vad fan! Nu kör vi". Då kände jag att jag visste vad det innebar, samt att jag var så säker på att jag skulle orka och ha den rätta andan. Vi är nu mitt i kuren med Elsa, drygt 4 månader och i natt sov hon för första gången 10 timmar i streck, utan ramsa, vagning eller nåt! En häääärlig känsla!

Det här forumet har hjälpt mig jättemycket på vägen och det kan säkert hjälpa dig också om du bestämmer dig för att genomför kuren.

Lycka till!
Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"