Vill inte ammas -10 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamaSandra

Vill inte ammas -10 månader

Inlägg av mamaSandra »

Hej. Skulle behöva råd från nån här... Det gäller min 10 månaders pojke. Jag har ammat honom morgon-mellis-kväll, funkat jättebra. Men nu helt plötsligt så bara vägrar han!Vi har varit bortresta över Julen och han har sovit oroligt -kan det ha nåt med saken att göra, tro?
Jag har medvetet fortsatt amma honom därför vi ska resa till thailand om 2 veckor coh stanna där i tre månader...Amingen hade ju varit kanon på den långa flygresan, om han blir sjuk därnere -you name it. Men så faller man på målsnöret :!:
Kan man göra nåt :?: Ge honom mindre mat så han blir hungrig och då amma :?: Eller är det taskigt kanske :?:
Hjälp och råd, någon :? :(

Frågar
Sandra
Flicka född 0407
Pojke född 0802
twins

Inlägg av twins »

En av mina små tjejer slutade oxå tvärt. Jag ammade morgon och nattslurk, och så en kväll så vägrade hon plötsligt :shock:. Provade igen dagen efter men icke [-( . Fick börja ge välling isf och det var inga problem.

Förstår att du vill fortsätta amma under resan, superpraktiskt. Men ibland är de väldigt bestämda de små liven, och att tvinga går ju inte. Jag antar att du försöker amma innan du ger någon annan mat? Jag tror inte att det hjälper att ge mindre mat faktiskt. Det du kan prova är ju att pumpa ur och ge i flaska och sedan prova att amma igen efter någon dag. Någon annan kanske har bättre tips här...

Önskar er en jättehärlig semester, Thailand är underbart!

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Och min äldsta slutade tvärt amma från en dag till en annan, hon spottade och fräste när hon fick min mjölk på tungan.
Smaken var annorlunda, jag var gravid!! :shock: :lol:
Sannamamma

Inlägg av Sannamamma »

hej, det du berättar låter som att det nog är dags att övergå till stadigare mat för gott. Han behöver säkert mera energi än vad bröstmjölken kan ge, han är ju redan en stor pojke! Dessutom är bröstmjölkens hälsoeffekt (ökad motståndskraft etc) för ett så stort barn rent marginell nu. På basis av det du skriver har han nu redan fått annan mat också, så varför skulle delammandet skydda honom från eventuellt insjuknande på resan? Du kan ju skydda honom från magsjuka genom att vara noga med hygienen och maten du ger honom. Att flyga ner och värma välling på flyget ska inte vara nåt problem, det är ju därför flygvärdinnorna finns där. ☺
Många barn som plötsligt börjat sova mer oroligt än förr, vakna ofta osv, behöver mer mättande mat på dagen, verkar det som. Vår dotter vaknade hela tiden i ett skede men när hon började få välling och pyré så lugnade nätterna ner sig. Att ge mindre mat är nog aldrig ett bra alternativ, tror jag, utom om man matar för ofta och ungen aldrig hinner bli hungrig mellan varven.
Mamma till flickebarn född 020908. Föddes i v 37+, 4050 g/52 cm.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"