HJÄÄÄÄLP!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
elsassa
Kontakt:

HJÄÄÄÄLP!!!!

Inlägg av elsassa »

Kurade vår son som är 11 mån för två veckor sen. Det gick bra. Men det tog ganska lång tid. Har fastnat i både buffnings och gåinochlägganer träsket.
Men sen sov han ganska bra. Han vaknar alltid till efter ca 1 h och sen efter ca 1 h till då har jag kunnat ramsa ner honom och han har sen sovit hela natten.
Men nu vaknar han efter lite mer ca 1,5-2h och då fungerar ingenting. Jag ramsar lite då och då (fick rådet av Åsa Bexelius) och ska INTE lägga ner honom. Men nu har han hållit på i 2h snart han låter helt hysterisk. Sängen är blöt av tårar, då sa Åsa att jag skulle buffa, har gjort det, men tyvärr hjälper inte det heller. Det är som sängen har blivit skräcken, hur vänder jag på det?
Nu är han helt låst.
Jag skriver här för jag är desperat efter ett svar snabbt :oops:

Hälsningar Karin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej elsassa och välkommen hit :heart: :D

Det jag skulle göra är att bryta tidgare. Inte ska han gråta hysteriskt i två timmar. Jag skulle gå in och solfjädra honom länge, andas tungt och känna lugnet genom mina armar gå ner i honom. Låter lite flummigt men du ska genom hela din närvaro utstråla säkerhet. När han låst sig såhär så måste du bryta. Första gången man solfjädrar kan man behöva stå länge innan barnet lugnar sig men den är suverän.

Hur har det gått de senaste nätterna?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej och stort tack :D

Inatt gick det inte alls. Lyckades inte få honom lugn så efter 1,5h i sängen lyfte jag tyvärr upp honom. Sen somnade han hos mig efter 2 h upp :? och då la jag tillbaka honom i sin säng sen sov han 7h där.
Jag ska försöka solfjädra honom när han vaknar brukar alltid vara runt 21.30.
Han blev rädd på julafton då det var en 6-åring som började skrika och ha sig så han vaknade och det är efter det som jag fick svårt att söva om honom. Han har alltid haft svårt att somna in för natten. Men jag har inte behövt lyfta upp honom sen jag kurade första gången i somras, men då blev jag kvar i buffningsträsket i flera månader :oops:
Missförstått Åsa hon menade inte alls att han skulle vara ledsen...
Nu somnade han iaf på enbart ramsan 1 gång låg sen lite och pratade för sig själv, glad sen somnade han.
Nu sitter jag på helspänn vad som ska hända :roll:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Och vad hände?? :D
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Han vaknade som vanligt vid 21.30 då tog inte ramsan så jag buffade honom tills han somnade. För att bryta mönstret tänkte jag, men sen vaknade han vid 23,30 och då fick jag inte honom att sova. Klarade inte att buffa så länge som skulle krävts (höll på 1 h) för sen mådde jag så illa att jag var tvungen att sluta. Då var han så ledsen och förtvivlad (låter det som) att jag lyfte upp honom så somnade han hos mig (vilket han nästan aldrig gjort förutom dom sista dagarna) sen sov han i sin säng resten av natten till 7.

Skulle behöva hjälp med det här. Det känns som jag bara förstör mer och mer för varje natt :(

Idag har han fått sova en timme mindre än vanligt och ändå varit glad. Tänkte om han sover för mycket på dagarna. Han sover 14,5 h annars.

Karin
Tim 080108
Amanda 091008
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Han är snart 1 år så jag tror att du är helt rätt ute med antalet sömntimmar!
Det låter som det är dax att skära ner.
Sömnbehovet för en ettöring är 13,5h/ dygn.
Sen finns det piggeliner och tröttmössor, men som ett riktvärde! :D

Hur ser ert schema ut?
När K var ganska precis 1 år tog vi bort förmiddagsluren så hon bara sov EN gång per dag, efter lunch.

Så vad sägs om att minska ner på sömnen på dagtid, inte låta honom sova för nära på godnatt (minst 4-5 timmar tycker jag behövs), lägga krut på massor av utevistelse, fysisk aktivitet och social delaktighet? 8) Lååångt varmt bad på kvällen...
Du ser vad jag fikar efter? En trött, sömtung, nöjd kille!
Och så ett STORT skratt före Godnatt!
Aldrig glömma. I skratt spricker troll! :lol:

En pilt som INTE vill lugnas, som är förbannad eller less...eller ja, pigg! En sån pilt svarar inte på något verktyg!
Och för senare, om det någonsin behövs igen... 8) så ska det inte ta en timme att buffa lugn, då funkar det inte. Då är mitt råd att prova ett annat verktyg som passar ER bättre.
Solfjädern, ramsan, husljud...

Kram!
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej!
Kanske dags att bara sova en gång per dag eller 2 ggr på 45 min? Spelar det nån roll? Han verkar hålla sig glad om han bara får sova 45 min. Sista nätterna när han sovit så lite har han fått sova mer, men då vid 8-10 på fm ungefär.
Jag är noga med att han inte sover efter 15, men det kanske bör vara efter 14?

Hans schema är:

06.30 morgon
07.00 Gröt och smörgås
8.45 sover (förut 1,5 h men idag 45 min)
9.45 litet mellanmål
11.30 lunch
13 sover 1.5 h
14.45 mellanmål
17.00 Middag
19.00 Gonatt

Han är alltid trött på dagen får alltid väcka honom då. Och han somnar bara jag lägger ner honom i vagnen. Behöver inte ramsa eller så.
Han brukar sova ute, fast med många filtar så det kanske inte räknas :?
Sen är jag ute minst 1h och går när han är vaken varje dag.
Ikväll tog han ett långt bad så nu hoppas jag på en trött kille :lol:

Har inte riktigt koll på solfjädern :oops: Han är helt galen ska jag bara hålla kvar händerna då?

Stort tack för dina svar :lol:

Kram
Tim 080108
Amanda 091008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Ett schema förslag skulle kunna vara:

06.30 morgon
07.00 Gröt och smörgås
8.45 - 9.05 sover 20 min
11.00 lunch
12.00 - 14.00 sova 2 h
14.15 mellanmål
17.15 Middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Gonatt
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Re: HJÄÄÄÄLP!!!!

Inlägg av Gäst »

Hej Karin :wink: !
Jag tror det ligger nåt i det där, jag med. Det kan vara därför han vaknar till efter att ha sovit runt en timme på kvällen, vaknar och tror att han är pigg helt enkelt. Men sikta på 13,5 timmar totalt, gå inte under det så att ni inte riskerar övertrötthet :wink: .
elsassa skrev:Det är som sängen har blivit skräcken, hur vänder jag på det?
Det är ju också er skräck för att lägga ner honom, eller hur... och det är där själva tvisten ska till för att ni ska få detta att funka. Stressen, olusten inför att lägga ner honom som han känner av :wink: . Lugn, säkerhet, glädje inför läggningen :D ! Om du behöver ett litet break i detta kanske din man kan ta ett par nätter? Det kan vara skönt att backa lite när man hamnar i återvändsgränd, för att få distans och komma tillbaka med friska tag.

Om han blir så där ledsen, så måste han ju ha hjälp. Men försök att inte själva bli gripna av förtvivlan, se till handling och handfasta verktyg! Det där med buffningen och solfjädern...där måste ni ju finna det sätt som passar er. Men jag ser det som så, att buffningen liksom är det kraftfulla verktyget som "tar ner" honom om han blir riktigt ledsen som han har blivit nu de sista nätterna sedan julafton. Kort och kraftfullt. Sen kan solfjädern ta vid, när du känner att du har "kapat toppen"... Lugn, fin, betryggande. Fin liknelse där med lugnet som "rinner ner" genom dina armar!
Du är den stora och han den lilla!

Lycka till nu ikväll!
kram!
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Hej!

Aha ok sova 2 h på em istället? Ska testa det. Har inget att förlora nu skriker han som värst. Har buffat 20 min utan resultat.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Kan man få hjälp med det här. Mot ersättning såklart!

Karin
Tim 080108
Amanda 091008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, lite snabbt, ärpå väg ut:

lista över diplomerade:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

Man kommer överens med respektive om hur man löserhjälpen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Som panikhjälp i detta nu:
Om du går in ska du vara där tills han blir lugn!
Och buffningen verkar ju inte ta, alltså skulle jag göra något annat. Vad som helst :wink: , men inte ta upp honom och INTE gå ut/ge upp på honom förrän han är lugn. DÅ backar du ut med ramsan!
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

Ja sängen har blivit skräcken tyvärr. Men han somnar ändå första gången relativt lätt där.
Jag ska testa att han sover mindre imorgon på dan. Jag har säkert fel attityd nu också för jag är så trött.
Hans pappa har aldrig tagit en natt så jag vet inte hur det skulle gå.
Men det är verkligen som att han har svårt att sova dom första timmarna sen är det inga problem. Från ca 23.30 tills jag väcker honom.

Tack för alla svar :lol:

Kram
Tim 080108
Amanda 091008
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det är klart att det räknas som utesov även om han har många filtar på sig! :D

När ni är ute så ha honom inte bara i vagn. Ner på marken med honom! Det är spännande. Och jobbigt. När det är askallt brukar jag ha med mig något ut,fårskinn eller stor filt, som min A kan sitta eller ligga på mage på. Men sen kryper han runt också. Käkar kottar. :D
elsassa
Kontakt:

Inlägg av elsassa »

kattklo skrev:Som panikhjälp i detta nu:
Om du går in ska du vara där tills han blir lugn!
Och buffningen verkar ju inte ta, alltså skulle jag göra något annat. Vad som helst :wink: , men inte ta upp honom och INTE gå ut/ge upp på honom förrän han är lugn. DÅ backar du ut med ramsan!
Har du något förslag på vad?? Han är helt spänd och ställer sig upp om jag inte tvingar ner honom hela tiden :roll:
Tim 080108
Amanda 091008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"