Nappen ska bort- från ena eller båda barnen?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Doris

Nappen ska bort- från ena eller båda barnen?

Inlägg av Doris »

Hej,

båda våra söner använder napp, dock enbart när de sover. Stora killen blir tre nu i december och lilla killen snart 1,5.

Enligt tandläkarna bör barn sluta med napp innan tre års ålder, så nu ska nappen bort!

Jag har hela tiden tänkt att det då är självklart att även lillebror måste sluta med napp, trots att han inte är tre än. Solidaritet, liksom. 8)

Men lillebrollan är SÅÅÅ fäst vid sin napp och sambon börjar mjukna. Han tycker att lillkillen ska få ha sin napp kvar samtidigt som stora skall bli av med sin. Det tycker inte jag! Det känns helt enkelt taskigt!

Men jag kanske är fastlåst i mitt gamla resonemang? Vad tror ni är bästa lösningen?

Funderingar emottages tacksamt! :D

mvh
Doris
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker du har rätt, Doris :wink:

Nu är ett utmärkt tillfälle att sluta med nappen - säg att ni ger dem till tomten och att de får klappar i utbyte!
Eftersom de är lite större så är mitt tips att ni fixar det den här veckan, innan jul, så hinner suget lägga sig till tomten kommer!
Jag tror mest att det är föräldrarnas bekymmer, faktiskt, för oftast går det så pass smidigt så det föräldrarna brukar säga är:
det gick så himla BRA, varför gjorde vi inte det här tidigare???

:santa: Så skicka napparna till tomten nu, så har ni det problemet ur världen :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Doris

Inlägg av Doris »

Hej och tack för svar! :)

Mitt i detta nu är vi uppe i avvänjningen. Det går inte så smidigt som man skulle hoppas, det är gråt och tandagnisslan och mycket tårar. :cry:

Men det är första kvällen. Och det har varit en stenhård vana, till stor del inpräntad av oss vuxna: nappen har varit muta och belöning.

De två stensäkra sovarna har fått sina cirklar rubbade av bristande rutiner under julen som spenderats borta, och nu utan napp.

Men vänta... nu tror jag de sover! Härligt! :D

Återkommer om problemen blir bestående, men jag tror inte det.

Tack o hej så länge,
/ Doris :D
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"