rädd att vara ensam

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
a82

rädd att vara ensam

Inlägg av a82 »

Hej!

Har en tjej som snart är 7 månader. Jätteglad och gosig och sover som bara den efter genomförd SHN-kur. Ett moln finns dock på himlen som jag inte vet hur jag ska tackla. När jag går ut från det rum hon befinner sig i och hon lämnar kvar ensam, säg bara att jag ska hämta nåt snabbt, så blir hon så oerhört ledsen och gråter hjärtskärande. När hon var nån månad gammal införde vi ensamlek om morgnarna men de senaste månaderna har det blivit så att hon varit i samma rum som mig eller sin pappa. Ingen rädsla när hon skall sova fast vi då lämnar rummet snabbt men när hon ligger på golvet dagtid, då blir hon ledsen. Finns det tips? Har försökt att aldrig ta upp henne från golvet då hon är ledsen utan lugna ner henne på plats innan jag tar upp henne.

Tacksam för svar! //Annika
Linnéa 140508
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Vad härligt att höra om ännu en go och glad guldklimp som sover om nätterna! :)

Med tanke på din tjejs ålder så låter det som att hon är på väg in i 8-månadersångesten. Jättebra i det läget att du försöker lugna henne på plats innan du tar upp henne :thumbsup:. I Barnaboken står det "Bemöt barnet som vanligt, underkänn det inte, dränk det inte i medlidande, "trösta" inte. Behandla barnet uppmärksamt, men inte ömkande".

:idea: Ett tips är att säga hej då ordentligt när du går ifrån henne, om det så bara är för en halv minut. Sedan hälsar du på henne i stor stil när du kommer tillbaka.

Använd sökfunktionen här på forumet och sök på 8-månadersångest så kommer du att hitta mycket matnyttigt! :)

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"