Tvillingar - frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Öjja71

Tvillingar - frågor inför kurstart

Inlägg av Öjja71 »

Hej alla erfarna kurare!

Nu är det vår tur att hamna i denna "klubb" med den stora ambitionen och förväntan att lyckas få våra barn att sova bättre.

Våra tjejer är idag 8 månader gamla. De föddes exakt en månad för tidigt i mars -08. Till vår lycka har de haft en skön start i livet, utan några som helst besvär trots sin ringa födelsevikt på 2kg vardera. De har flaskmatats pga brist på bröstmjölk. Detta har underlättat våra liv då tjejerna raskt fick rutiner och har ätit var tredje timma. Idag äter de lagad mat, gröt och välling. Tänderna har inte kommit ännu. Tvilling 1, "S", kan idag sitta själv utan stöd men kan bara åla sig fram en liten bit. Tvilling 2, "F", ålar med fart bakåt men börjar nu så smått hitta framåtknappen :) Hon vill inte sitträna alls.

Båda använder napp! Båda sover i varsin spjälsäng ställd huvud mot huvud i vårt sovrum. Båda har en snuttefilt de gärna har för ögonen när de ska sova.

S sover bra på nätterna. Hon kan vakna någon gång, gny lite och får då nappen och somnar om. På sistone har vi hittat henne sovandes på mage.

F däremot vaknar många gånger per natt, ibland blir hon riktigt rädd för något, börjar skrika i panik. Ibland vaknar hon kring 4 och låter pigg, glad och jollrar. 5 nätter av 7 hamnar hon i vår säng så att vi kan få sova ostört.

De sover ute på dagen i tvillingvagn, fortfarande i liggdelarna.

Jag har precis läst klart SHN-boken. Vi avser ett börja kuren nästa onsdag 3/12.

Mina frågor:
1. Kan jag/bör jag kura dem samtidigt? Kan det då ske i samma rum? Mörkläggning och att de inte ska se varandra kan ordnas lätt.
2. Om ej samtidigt, hur ska jag planera kurningen då av dem båda?
2. Daglurarna utomhus kräver overaller nu på vintern. De gnäller alltid när overallen ska på. Ska "skrattet-till-go`nattet" även ske på dagen?
3. Varför förespråkas att maten i schemat läggs direkt efter uppvaknandet och inte strax före? Man sover ju bäst på mätt mage, eller hur?

Jag sitter just nu med en tjejja i knät, hon skulle sovit nu så att jag fick skriva ifred, så blev det inte...men jag skickar iväg detta ändå, lite ofullständigt :?

Tipsa gärna om andra tvillingföräldrar som lyckats kura sina barn. Tack på förhand!
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen! :D

Jag har ingen erfarenhet av tvillingar men svarar så gott jag kan så kan någon annan fylla på. :wink:

Dina frågor:

1. Jag tror man kan kura samtidigt men att de är i olika rum för att inte väcka varandra i början tänker jag mig. :roll:
2. Om du kurar en i taget så sover den som kuras i eget rum. Enklast så. :wink:
3. Hmm... :-k förespråkas det? Vi har lunch innan middagslur och mellis 45 min efter uppvaknandet, fungerar utmärkt. :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Glömde fråga 2.2 8) :

Om ni kan så bädda varmt istället så att det inte behövs overaller på. Ja, skratta ska man göra innan varje lur. :D
Eliv0608

Inlägg av Eliv0608 »

Hej!

Vi kurade våra tvillingflickor (födda i april) för en dryg månad sedan och nu sover de mellan 19-6.30 i stort sett varje natt! Underbart! :D

Vi har kurat dem i samma rum och förvånats över att de så sällan stör varandra. De hade också napp innan och första natten vaknade den ena stup i kvarten och skrek medan den andra sov i stort sett hela natten. Vår erfarenhet är alltså att det fungerar mycket bra att kura dem i samma rum och samtidigt. Vi tänkte att det var lika bra att ta allt på en gång - vi orkade inte kura en åt gången.

Lycka till!
3 flickor - tvillingar 080419 och storasyster 060511
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Tack för era svar!

Nu har det gått några dagar och vi har äntligen spikat ett schema som jag nu önskar få "godkänt" av någon erfaren.

19.30-07.00 Sova natt (11,30tim, sammanlagt 14.35tim/dygn)
07.00 Välling 200ml i sängen
07.30 Upp ur säng, påklädning och lek
09.15 Frukost gröt
10.00-12.00 Sova ute (2tim)
12.00 Lunch med familjen
14.30-15.15 Sova ute (45min)
15.30 Mellanmål
17.00-17.20 Sova inne (20min)
18.15 Middag
18.30 Bad, lek nattslurk
19.30 Sova natt

Jag ska kura båda tjejerna själv med 4 dagars mellanrum i varsitt rum. Start sker imorgon kväll! När allt är färdigt, efter uppföljningsveckan för båda, ska de sova i separat rum tillsammans.

Håll tummarna nu, jag återkommer med rapport.
En feedback på schemat önskas dock :)
Öjja71
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Ingen som kan svara på om schemat ser bra ut?
Öjja71
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jo schemat ser ok ut om de gillar att sova länge på förmiddagen och vill ha välling direkt på morgonen och en senare frukost.

Mitt schema var ganska olika, men jag kan förklara hur jag tänkte. En långlur mitt på dagen som man bevarar länge (hon har den nu vid 1 år 12 - 13.30). Då slipper man fixa till schemat så mycket utan mer korta ner och ta bort förmiddagslur och eftermiddagslur. Det är rätt praktiskt tycker jag. :wink: Elsas schema såg ut såhär vid 8 mån, hon var en piggis så jag hade två lurar istället för tre redan då (så kan du jämföra lite och se vad som passar er bäst):

07.00 Morgon
07.30 frukost
09.00 Sova 45 min
10.45 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 Sova 12 tim

Kram Bea
twins

Inlägg av twins »

Hej :D .

Är bara inne som hastigast och kunde inte motstå en tvillingtråd :wink: . Nu är jag inte någon schema expert men jag har följande funderingar.

:arrow: Jag ser att du har 3 timmar vakentid innan första luren på morgonen, är dina små morgonpigga? Trots att mina sover 12 timmarsnatt så vill de gärna sussa efter ca 2 timmar.

:arrow: Det är som jag har sett "vanligare" att ha långluren i mitten och kanske lite senare mitt på dagen, den spar man tills de inte längre behöver sova lunch.

Här kommer mitt 8 månaders schema så kan du jämföra.

7.00 Godmorgon
7.15 Amning
8.00 Gröt+plockemacka
9.15-10 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30-14.00 Sova 1.5 timme
14.15 Mellis
16.30-17.00 Sova 30 min
17.00 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Nattinatt

Nu har jag tagit bort sista luren eftersom de inte behöver den. Ni ska självklart göra ett schema som passar er familjs tider, men nu har du fått några synpunkter iaf :wink: .

Ska försöka titta in senare och se om du fått fler svar, har en liten med 40 graders feber och den andra kryper glatt omkring och river huset, visst är det underbart med tvillingar :heart:.

Önskar dej lycka till med kuren oxå. Snart kommer ni att sova gott hela familjen, det är jag övertygad om :thumbsup: .

Vi kurade när tjejerna var 5,5 månader och det gick som en dans, för lätt kan jag nästan tycka :lol: , väntar fortfarande på det berömda bakslaget... Hade dem i separata rum och flyttade sen ihop dem. Vi var två som skulle kura, men de sov som stockar nästan redan från början så jag tog det själv medans sambon sov sött.

Det här blev visst långt iallafall :oops: , nu måste jag kila.

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
twins

Inlägg av twins »

:lol:

Svarar samtidigt.... Då har du lite läsning iaf.

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Här sitter jag som en sann nattuggla mitt i kurdag 1 av tvillingtjejen F. Än går det fint, detaljerad rapport ges "imorgon" :)

Vill bara passa på att lägga ut vårt reviderade schema. Då jag redan börjat kurningen vet jag att det är försent för ev ändringar men jag har nu noga övervägt schemat och tror att jag har "hittat rätt". Kom ändock med feedback är ni snälla.

07.00 Godmorgon + Välling (tar upp tjejerna från deras spjälsängar och ger dem välling i vårt sovrum samt myser lite)
08.15 Frukost gröt (redan ombytta och redo för dagens alla äventyr)
09.00 - 09.45 Sova ute i vagn i 45 min, i ryggläge (Kan jag växla mellan mag och ryggläge på natten resp på dagen, de är nämligen vana ryggsovare i vagn idag?)
11.15 Lunch
12.30 - 14.00 Sova ute i vagn 1,5 tim
14.15 Mellanmål
16.30 - 16.50 Sova inne 20 min (Detta blir nog den svåraste luren då de har svårt att sova inne på dagen)
17.15 Middag
18.00 Bad, bus, Bulibumpa + nattslurk
19.15 God natt!

Visst borde detta funka?
Öjja71
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Här sitter jag som en sann nattuggla mitt i kurdag 1 av tvillingtjejen F. Än går det fint, detaljerad rapport ges "imorgon" :)

Vill bara passa på att lägga ut vårt reviderade schema. Då jag redan börjat kurningen vet jag att det är försent för ev ändringar men jag har nu noga övervägt schemat och tror att jag har "hittat rätt". Kom ändock med feedback är ni snälla.

07.00 Godmorgon + Välling (tar upp tjejerna från deras spjälsängar och ger dem välling i vårt sovrum samt myser lite)
08.15 Frukost gröt (redan ombytta och redo för dagens alla äventyr)
09.00 - 09.45 Sova ute i vagn i 45 min, i ryggläge (Kan jag växla mellan mag och ryggläge på natten resp på dagen, de är nämligen vana ryggsovare i vagn idag?)
11.15 Lunch
12.30 - 14.00 Sova ute i vagn 1,5 tim
14.15 Mellanmål
16.30 - 16.50 Sova inne 20 min (Detta blir nog den svåraste luren då de har svårt att sova inne på dagen)
17.15 Middag
18.00 Bad, bus, Bulibumpa + nattslurk
19.15 God natt!

Visst borde detta funka?
Öjja71
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tycker jag ser bra ut. :D Ett tips är att flytta fram lunchen något så att den ligger nära långluren. Kanske ca 11.45? Då skarvar de inte för att de är hungriga i varje fall tänker jag. :wink:

Är de vana att sova på rygg länge ute så är det nog inget problem.

Kram Bea
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Ang att flytta fram lunchen till 11.45 - blir de inte hungriga före det då de inte haft sedan 08.15?
Öjja71
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Du märker hur länge de klarar, upp till 3-4 timmar är bra. Så kan du ju trixa så det passar. Kanske ge 08.30 eller 11.30. Du ser vad som passar er. :wink:
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Tack Bluna för din feedback. jag ändrar lunchen till kl 11.30.
Nu rapporten från första natten och dagen med F.

19.30-19.40 Godnatt, buffar i ca 3 minuter, ramsar, påminner x2, buffar i 4 minuter, ramsar ut. Tyst! Glömmer ge bekräftelse.
20.07-20.11 Gråt, Buffar och ramsar ut. Tyst. Glömmer bekräftelse igen! 20.52-21.06 Gråt, Påminner, bekräftar, påminner, buffar, ramsar, bekräftar. Tyst!
21.51-21.58 Gråt, buffar, gnyr, ramsar, bekräftar, Tyst!
22.30-22.59 Gråt, buff, ramsa, gråt, buff, ramsa, Solfjäder, ramsa, bekräftelse, gråt, påminnelse, buff, ramsa, gråt, påminnelse x2, bekräftelse. Tyst!
23.11-23.12 Gråt, buff, ramsa, bekräftelse. Tyst!
02.04-02.11 Väcks av att jag dumt nog går in och lägger på filten, gråt, buff, ramsa, gnyr, påminner/bekräftar. Tyst!
04.11-04.14 Gnyr, pratar lite, somnar om själv.
05.06-05.58! F vaknar och jollrar och pratar mjukt. Buffas, påminns flera gånger i rad, hon jollrar vidare och frågar mjukt vad som pågår, buffas på nytt efter 20 min, påminns flera gånger. F glad och gör bubblor med munnen (jag kan inte låta bli att le åt henne utanför dörren) 10 minuter senare övergår joller till irriterade frågor. Jag svarar med påminnelse. Buffas 05.40. 8 minuter senare blir hon riktigt arg, jag svarar varje gång fram till 05.55 då hon lyssnar och lugnar sig, bekräftas och somnar in. Vilken seger kände jag! Ramsan funkar verkligen, hon lyssnade på min under denna timma.
06.00 Snyftar till, bekrättas. Tyst!
Sover nu djupt sista timman innan jag och pappa väcker henne med glada rop 07.00. Då är hon riktigt svårväckt! :D

Känner mig nöjd med första natten. Det var svårt för att verkligen nyansera mina ramsor i början men jag lärde mig under natten.

Första dagen har gått bra. Morgonluren 09.00-09.45 gick utmärkt i vagnen, på rygg med en kort vagning och 2 ramsor. Behövdes väckas 09.45.
Middagsluren 12.30-14.00 gick lika bra, vagnas, ramsas, vagnas, ramsas. somnar inom 4 minuter. Behöver väckas 14.00.
Eftermiddagsluren 16.30-16.50 gavs inne i spjälsäng. Buffas kort, ilsken direkt, solfjäder, ramsa, arg som ett bi, påminns, buffas kort, påminns flera gånger. Bekräftas 16.50. Tyst. Väljer att ge henne 5 minuter ändå. under dessa vaknar hon två gånger, påminns, bekräftas. Tyst. Hämtas med glatt Hej som väcker och skrämmer henne. Gjorde jag rätt som ändå gav henne extra 5 minuter även om de inte utnyttjades?

Inom en halvtimma dags för natt 2. det ska bli oerhört spännande att se hur F sover denna natt. :) Jag återkommer med ny rapport.
Öjja71
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"