Nu är det vår tur att hamna i denna "klubb" med den stora ambitionen och förväntan att lyckas få våra barn att sova bättre.
Våra tjejer är idag 8 månader gamla. De föddes exakt en månad för tidigt i mars -08. Till vår lycka har de haft en skön start i livet, utan några som helst besvär trots sin ringa födelsevikt på 2kg vardera. De har flaskmatats pga brist på bröstmjölk. Detta har underlättat våra liv då tjejerna raskt fick rutiner och har ätit var tredje timma. Idag äter de lagad mat, gröt och välling. Tänderna har inte kommit ännu. Tvilling 1, "S", kan idag sitta själv utan stöd men kan bara åla sig fram en liten bit. Tvilling 2, "F", ålar med fart bakåt men börjar nu så smått hitta framåtknappen
Båda använder napp! Båda sover i varsin spjälsäng ställd huvud mot huvud i vårt sovrum. Båda har en snuttefilt de gärna har för ögonen när de ska sova.
S sover bra på nätterna. Hon kan vakna någon gång, gny lite och får då nappen och somnar om. På sistone har vi hittat henne sovandes på mage.
F däremot vaknar många gånger per natt, ibland blir hon riktigt rädd för något, börjar skrika i panik. Ibland vaknar hon kring 4 och låter pigg, glad och jollrar. 5 nätter av 7 hamnar hon i vår säng så att vi kan få sova ostört.
De sover ute på dagen i tvillingvagn, fortfarande i liggdelarna.
Jag har precis läst klart SHN-boken. Vi avser ett börja kuren nästa onsdag 3/12.
Mina frågor:
1. Kan jag/bör jag kura dem samtidigt? Kan det då ske i samma rum? Mörkläggning och att de inte ska se varandra kan ordnas lätt.
2. Om ej samtidigt, hur ska jag planera kurningen då av dem båda?
2. Daglurarna utomhus kräver overaller nu på vintern. De gnäller alltid när overallen ska på. Ska "skrattet-till-go`nattet" även ske på dagen?
3. Varför förespråkas att maten i schemat läggs direkt efter uppvaknandet och inte strax före? Man sover ju bäst på mätt mage, eller hur?
Jag sitter just nu med en tjejja i knät, hon skulle sovit nu så att jag fick skriva ifred, så blev det inte...men jag skickar iväg detta ändå, lite ofullständigt
Tipsa gärna om andra tvillingföräldrar som lyckats kura sina barn. Tack på förhand!