10 månader gammal, blir hysterisk när vi prövar metoden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
eddie08

10 månader gammal, blir hysterisk när vi prövar metoden

Inlägg av eddie08 »

Hej, min son är 10 månader och är väldigt tidig i utvecklingen. Han har kunnat gå sen 7 månader och är allmänt rörlig och rolig. Han sover hyfsat på natten, kanske vaknar en gång ibland då han oftast fått komma till oss. Vårt problem är sövningen. Eddie är en stor kille på 12 kilo och enda sättet att söva honom är att linda in honom i ett täcke och sitta på sängen och guppa honom till söms. Det kan ta en halvtimme och våra ryggar håller på att gå av .

Vi har bra rutinener under dagen, men ibland kan han inte somna förrän vid tio för att han vägrar bli sövd.
Vi har prövat solfjädern och ramsat men han blir helt galen. När vi lämnat honom med ramsan och fortsätter utanför så går det bra en stund men sen när han fattar att vi inte kommer in blir han förkrossad. Då ska vi gå in och lägga ner honom och hålla fast honom men det går inte att hålla fast honom eftresom han är så stark, om man lyckas så skriker han helt hysteriskt tills han knappt kan andas, vi har gett upp de två kvällar vi prövat. :cry:

Finns hopp eller funkar inte denna metod på honom?

Han är uppfödd på ersättning så han är inte ammad. Han sover helst på sidan eller rygg just nu i alla fall... Är annars en glad, livlig kille som har nära till skratt. Att väcka honom med ett skratt eller lägga honom med ett skratt är inte alls ett problem. Bara resten. Kanske vi gör fel..

Hjälp :D
mamma till:
Eddie född 08-01-23 v 40+5 med akut kejsarsnitt
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och hjärtligt välkommen hit! :D

SHN funger på det sätt att barnet lugnas där det ligger och ska känna trygghet och lära sig somna själv. Men det är ni som väljer om den här metoden passar er familj, mitt råd till dig är att du går till bibblan och lånar shn-boken alt köper den och läser på ordentligt och därmed har du en klarare bild av det hela handlar om.

Väljer du att "kura" så finns vi här för råd och stöd och pepp.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
eddie08

Inlägg av eddie08 »

Hejsan,
Jo vi vill jättagärna köra kuren. Jag har läst boken men jag hittar inget bra sätt att lugna honom på plats. Ska jag sitta där tyst med solfjädern trots att han stretar och skriker tills han ger upp och ramsa på vägen ut?
Vi måste få honom trygg i sängen för vi orkar inte gunga honom nåt mer..
Mvh Malin
mamma till:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hejsan! :)

Vet du, det låter inte som om ni faktiskt läst boken? Om ni gjort det måste ni plöja igenom allt en gång och flera till. Det är inte meningen att ni ska söva honom, poängen är att han ska bli lugnad och trygg nog att somna själv. När ni läst på ordentligt kan ni genomföra den kur som där står beskriven.

Lycka till med kuren om ni beslutar er för att genomföra den.

Kram
Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Buffning brukar lugna dom flesta barn men det kan ta uppemot 45 minuter innan den accepteras första gången, men tröstande nog så tar det aldrig så länge igen.
lomme

Inlägg av lomme »

Jag tycker ni är hård!! Jag vet att mamman har läst boken men inte förstår hur man gör... jag gör det inte heller.
Har kört standardmodellen vilket fungerat super, men har ingen erfarenhet av hur man går till väga med en 10 mån. Hjälp henne!!! Å peppa!!
Maja 070723 Sm från 2 månader. Sov hela natten vid 4,5 månad
Sixten 100719 Sm från start. Sov hela natten vid 3 månader.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lomme!

Kanske vi låter hårda. Men man måste vara 100% säker på att man vill genomföra SHN och vara ordentligt påläst. Man kan inte bara prova men måste genomföra.

Eddie08 mitt råd till dig är att läsa boken och lathunden igen. Ställa konkreta frågor här så att vi kan reda ut alla frågetecken innan ni kör igång kuren igen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen!

Jag ber så väldigt mycket om ursäkt för om jag lät hård. Absolut inte meningen. :oops: Det var bara så att på grund av hur frågorna är ställda låter det verkligen som om boken inte lästs. Men om den nu är inpluggad så är det väl bara att bena ut detta? :)

Var ngnstans i kuren befinner ni er? Hur gick det fösta natten med buffning osv? Sover han på mage under kuren? Vad menar du med guppa? Är det buffning du pratar om?

Alla barn kan kuras så ge inte upp!!! :)

Kram

Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

PS

Det ska finnas en liten videosnutt med buffning här ngnstans på forumet, där kan man se hur den ska gå till.
eddie08

Inlägg av eddie08 »

Nimrah skrev:Hej igen!

Jag ber så väldigt mycket om ursäkt för om jag lät hård. Absolut inte meningen. :oops: Det var bara så att på grund av hur frågorna är ställda låter det verkligen som om boken inte lästs. Men om den nu är inpluggad så är det väl bara att bena ut detta? :)

Var ngnstans i kuren befinner ni er? Hur gick det fösta natten med buffning osv? Sover han på mage under kuren? Vad menar du med guppa? Är det buffning du pratar om?

Alla barn kan kuras så ge inte upp!!! :)

Kram

Nimrah
Hej, Jag tror nog att jag inte förstår beskrivelsen helt enkelt. Det står ju mest om hur man gör på ett mindre barn. Det står även att på ett större barn behöver man inte buffa. Har läst flera gånger men jag benar inte ut lösningen får försöka igen då. Jag som har en wiplesh klarar inte av att hänga över spjälsängen så länge. Min sambo har diskbråck så vi är som halv-invalida. Ännu viktigare att vi får honom att somna själv.

Vår metod som vi kör nu går ut på att linda in honom i sitt täcke, hålla honom i knät på vår säng och som guppa honom med hjälp av benen. Men eftersom han är så tung nu så går våra ryggar av snart.

Han sover oftast bra på natten, men vaknar han somnar han inte av sig själv.

Ska läsa om kuren igen och se om det klarnar.
Men tips på hur man håller en stark bebis på 11 månader som vill ställa sig upp och blir jättearg skulle hjälpa.

Tack lommer för stöd!!
mamma till:
eddie08

Inlägg av eddie08 »

duggan skrev:Hejsan :D

Buffning brukar lugna dom flesta barn men det kan ta uppemot 45 minuter innan den accepteras första gången, men tröstande nog så tar det aldrig så länge igen.
Okej, jag hade bara hoppats på att slippa just buffnings-delen pga av min nack-skada, det stod att på större barn kan man skippa buffningen. Men det kanske inte går/ Mvh Malin
mamma till:
duggan

Inlägg av duggan »

Skulle vagning passa bättre?

//Malin
eddie08

Inlägg av eddie08 »

duggan skrev:Skulle vagning passa bättre?

//Malin
Ska ja låta honom sova i vagnen på natten oxå alltså... Men då måste jag spänna fast honom då han tar sig ur annars.. Sövningen skulle ju vara lättare men vet inte hur länge han skulle sova i vagnen. Han sover oftast bra i sängen men just att få honom att somna, å sen om han vaknar så tar vi ju upp honom.. Inte så bra va :)
mamma till:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du kan ju kura i vagn+ uppföljningveckan och när nätterna sitter kan du flytta över till sängen och behöver då inte buffa.

Tankar på det?
eddie08

Inlägg av eddie08 »

duggan skrev:Hejsan :D

Du kan ju kura i vagn+ uppföljningveckan och när nätterna sitter kan du flytta över till sängen och behöver då inte buffa.

Tankar på det?
Ja det låter ju som en ide.. Han är ju van att somna på rygg. Ska vi fortsätta med det eller ska vi lägga honom på mage? För vi måste nog spänna fast honom..
Såg dvd:n om buffning, men då vagnar vi istället och ramsar tills han somnar, håll tummarna nu.. Det lär bli några långa nätter :?
mamma till:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"