Solfjädra på rygg?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tesss

Solfjädra på rygg?

Inlägg av Tesss »

Vi ska snart börja kura Villiam, 5½ månad, som är en notorisk ryggsovare. Finns det några tips på hur man praktiskt tillämpar solfjädern på en ryggsovare?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen!

Man använder inte solfjädern på ryggsovare. Det blir inte bekvämt för barnet att bli tryckt över andningsapparat och andra mjukdelar.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Tesss

Solfjädra på rygg?

Inlägg av Tesss »

Så man har alltså inget "krisverktyg" om man kurar på rygg? Jag har förstått att det ändå är en del som kurat på rygg, och att det har gått fint. Någon som har gjort det har tips?

Funderar också på om dagslurarna också ska sovas i mörklagt rum? Har hört att det är viktigt att barnet kan skilja på om det är en dags-lur eller "långnattssömn"..Räcker det att det är ljud i lägenheten utanför på dagarna? På kvällarna när man lägger är det ju gärna också en del ljud utanför, så det blir ju ändå ingen skillnad.

/Tesss
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tess och välkommen hit! :heart: :D

Precis som cissii skriver så är det svårt att använda solfjädern som den är tänkt om barnet ligger på rygg. Men jag tänker högt nu: kanske kan du första natten buffa lugn och sedan lägga handerna på övre delen av bröstkotgen, mer på axlarna och benen men inte trycka utan mer en lätt handpåläggning? Man får vara försiktig så att man inte gördet svårt för den lille att andas, men du kan ju ändå förmedlaa lugn och trygghet på det sättet.

Sedan undrar jag om du använder andningslarm? Det skulle jag göra oberoende av sovställning. att sova på rygg är ingen garanti för att inte drabbas av PDS.
Funderar också på om dagslurarna också ska sovas i mörklagt rum? Har hört att det är viktigt att barnet kan skilja på om det är en dags-lur eller "långnattssömn"..Räcker det att det är ljud i lägenheten utanför på dagarna? På kvällarna när man lägger är det ju gärna också en del ljud utanför, så det blir ju ändå ingen skillnad.
Endel mörklägger även daglurarna för att deras barn sover bättre då. Själv sover alltid mina barn utomhus och då är det helt ljust så jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tesss

Solfjädra på rygg

Inlägg av Tesss »

Ok!
Första 2 nättern har gått jättebra, men jag tror snarare av slump än att Ville "förstått" ramsan... Han hatar att buffas, men har till slut kommit till ro, och sen sovit i princip hela natten!! Mycket märkligt.

MEN dagslurarna funkar inte- han verkar inte ens trött och idag skrek han hysteriskt i 40 min, mer o mer. Kan inte solfjädra så bra eftersom han ligger på rygg, och han hatar som sagt att buffas... Visste inte vad jag skulle göra till slut, o då somnade han av ren utmattning tror jag...
Trodde att hysteri skulle kunna undvikas med denna metod :cry:
Har någon ett råd??
Vi kanske försöker få honom att sova fler timmar än han behöver, det måste ju ändå vara individuellt även i denna ålder...??
/Tess
Tesss

Tider för dagslurar

Inlägg av Tesss »

...Jag funderar också på om det tar 15 min att somna vid en dagslur som ska vara 45 min, ska jag då väcka honom efter 30 min (dvs på utsatt tidf) eller använda marginalkvarten för att han ska få sova klart sina 45 min?
Tesss

Re: Tider för dagslurar

Inlägg av Tesss »

Tesss skrev:...Jag funderar också på om det tar 15 min att somna vid en dagslur som ska vara 45 min, ska jag då väcka honom efter 30 min (dvs på utsatt tidf) eller använda marginalkvarten för att han ska få sova klart sina 45 min?
...eftersom man ska vara så noga med att följa schemat exakt på minuten så här i början, alltså...
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jo hysteri kan och ska undervikas med kuren. Men då måste man använda verktygen som kuren tillhandahåller. Hur är det med vagning? Har ni testat det?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsna, nu slarvläste jag bara men jag kurade min gosse på sidan och det gick fin fint att både buffa och solfjädra, allt som vanligt fast lite mer i sidled :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tesss

Inlägg av Tesss »

Vagning funkar sådär. Och eftersom vi börjat med fm-luren och middagsluren inne i sängen tänkte jag att det ändå är bättre att fortsätta likadant tills allt sitter? Dvs inte lägga i vagn istället på dessa lurar (vi bor inte på nedre botten heller, och jan inte få upp o ner vagnen på ett smidigt sätt, så inomhus-vagning funkar inte tyvärr).

Känner mig mer och mer frustrerad... Ville sover jättegott på nätterna nu (!),men det är fortfarande protester på kvällen, och dagslurarna känns som katastrof. Han verkar helt enkelt inte trött när jag lägger honom. Och då känns det så helt fel att tvinga honom att ligga i sängen! Han kanske inte behöver sova exakt så mycket?
Jag kämpar mig till "rätt attityd" ´varje gång han ska sova...
Vi är på dygn 4, men jag tycker att han är mer ledsen och gnällig nu än när vi började. Funderar på att inte följa schemat så strikt utan lägga honomnär han verkar trött istället. Är verkligen schemat så viktigt när man väl har fått natten att funka??
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du får inte glömma att det här är en process som brukar ta drygt 4 veckor innan allt sitter. Just daglurarna brukar strula en stund. Barnet tror att det är utvilat eftersom det börjat sova hela nätterna. Men efter ett par dagar brukar det ändras. Tänk som så att du kan ge förutsättningarna till sömn men inte sova åt liten.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tesss

Inlägg av Tesss »

Tack för uppmuntran :)
Villiam skriker varje gång vi lägger honom, dag som natt, och det tar alltid ungefär lika lång tid att "ramsa honom till ro" (10-15 min) - tycker det verkar som om han istället för att lyssna på ramsan skriker tills han somnar för att han är trött. Men då lär han sig ju inte att det är skönt att lägga sig...
Igår orkade jag inte utan vaggade honom till ro på dagslurarna, la honom sedan nästan sovande i sängen och ramsade ut. Gick hyfsat, men är väl inte bra egentligen...?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur är det med skrattet till go natten.

Min snabba tolkning är att ni inte låter han reagera klart innan det ramsas, så när ni skrattat och skojat och flugit rakt ned i sängen, lägger du tillrätta och ev sf och går med ramsan, blir det protester så låt han reagera färdigt innan du ramsar igen, ramsan biter inte på arga barn utan han måste få svära ur sig innan han är mottaglig, sedan jobbar du upp dialog med ramsan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"