Dagen D närmar sig - några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Netta

Dagen D närmar sig - några frågor

Inlägg av Netta »

Nu är det nog. Jag är genomtrött, sonen är genomtrött och nu ska vi börja sova. :lol: (Han blir 6 mån 3 dec.)

Några funderingar:

Min schema

7 Vakna mat x 2 (amning)
9.30-11 Sova (1,5 h)
11.30 Mat (½ burk potatis + nånting, ½ burk frukt + amning)
13.30-15.30 Sova (2 h)
15.30 Mat (amning x 2)
17.30-17.50 Sova (20nmin)
19 Mat (gröt), bad och nattslurk
20 Sova

Hur tycker ni schemat ser ut?

Hur långt ska ett mål vara? (Amningsmålen främst tänker jag på) Nu ammar jag honom innan jag lägger honom på dagen.

På dagen sover han ute och jag har vagnat när han vaknar och gnäller och inte verkar ha sovit klart. Kan jag fortsätta att vagna honom när han vaknar? Han sover på rygg ute och på mage på natten nu. Har alltid gjort. Kan jag fortsätta med det?

Han sover nu mycket mer på dagen än på mitt schema, borde jag sätta in mer sömn på dagen eller?

Nu somnar han bra på kvällen. Ska jag försöka första kurkvällen att bara lägga honom och gå ut som jag gör nu. Sätta till en ramsa eller ska jag buffa honom?

Kommer säkert på fler frågor. Men börjar här. :D
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen :D

Har du boken? Om inte tkr jag du ska skaffa den och läsa, läsa, läsa... Där står precis hur du ska göra första kvällen, natten osv.

Jag tycker schemat ser bra ut men jag hade nog slängt in ett mellanmål vid 9. När jag ammade på morgonen gav jag gröt som en extra frukost. Det mättar bra och då sover han säkert bättre.

Det går bra att sova på rygg i vagnen och på mage i sängen, det gör min tjej också.

Jag tror inte du ska lägga in mer sömn på dagen, nu ska det vändas på steken sas - han ska sova på natten och vara vaken på dagen :)

Men som sagt, läs boken så att du vet hur du ska göra steg för steg i kuren.... vi finns här för peppning och frågor!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit :heart: ! Du verkar fast besluten att få detta att fungera, det är A och O! Lite feedback på dina funderingar om schemat: Halvårsbarn kan man ofta mosa i MYCKET mat, se till att alltid ge så mycket det bara går. Kanske kan man tänka sig ytterligare ett grötmål? Jag skulle nog lagt till ett mål så att du har fyra mål plus en nattslurk och haft bara välling eller så till nattslurk och lagt gröten som middagsmål en stund innan. Kan du kanske fila på ett schema med ett mål till som passar er familj?

Är det någon särskild anledning till att du inte vill ha 12-h natt? Annars är antalet sömntimmar bra, bara tänkte :) .

Nu kan du sikta på att ge mat inom 30 minuter, kanske att det är lite tidigt men det märker du.

Du kan fortsätta vagna, men använd vagningen så som buffningen i kuren, alltså inte för mycket. Jobba med ramsan även dagtid. Eftersom du får färre tillfällen att öva ramsan dagtid så kan det ta lite längre tid att sätta den på dagarna, men det är bara att jobba på. Få till en kommunikation.

Jag tycker inte du ska lägga till mer sömn på dagen, snarare på natten :wink: . Och nu när du kurar så ska du verkligen följa schemat, inte lägga till sömn. Många frågar hur de ska göra om det tar tid att somna och då kan jag redan nu säga så här: Om de somnar inom en kvart så lägger du bara till så många minuter som det tog att somna och väcker sedan. Om det tar mer än 15 min så får du korta ner luren till närmaste naturliga sömnintervall. Är du med?

Läs mer så får du svar på din sista fråga
Nu somnar han bra på kvällen. Ska jag försöka första kurkvällen att bara lägga honom och gå ut som jag gör nu. Sätta till en ramsa eller ska jag buffa honom?
. Du måste vara väl påläst för att kunna ge tydliga och bra svar åt din son.

Och du, du har väl andningslarm [-o< ?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Netta

Inlägg av Netta »

Jag vill inte lägga honom 19 för då hinner han knappt träffa sin pappa de dagar pappa jobbar borta och jag vill ha upp honom 7 för det passar bäst med storasyrrorna.

Jag kommer att sätta till mer mat, men han har varit mycket svår med annan mat och jag har helammat honom tills han var 5 mån så det är på g. Välling är totalt pest. Jag tror också att han borde ha mer mat på morgonen, så det blir nog nästa projekt. Jag hoppas att han ska äta bättre när han börjar sova bättre. Nu är han bara trött jämt.

Va bra att du förklarade det där med hur man skulle göra om de inte somnar när de ska på dagen. Det skulle jag ju också fråga. Hjärnan är lite trög. :?

Jag har andningslarm på honom.

Jag ska läsa igenom boken en gång till och sen så kör vi!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Aptiten kommer, men det kan dröja lite. Man förvånas över hur lite de äter första dagarna efter 11-12 h utan mat. Men sen brukar det bli andra bullar :wink: .

Lycka till nu! Vi finns här när du behöver oss.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"