HJÄLP MIN NIO MÅNADERS KAN INTE SOVA

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
UlrikaVilhelmsmamma

HJÄLP MIN NIO MÅNADERS KAN INTE SOVA

Inlägg av UlrikaVilhelmsmamma »

Hej! För tre nätter sedan bestämde jag och min man oss, vår son som sover bredvid mig i vår säng ska vi lära sova. Nu vaknar han 10-15 ggr per natt och snuttar på bröstet eller bärs till sömns av mig eller min man samt kan inte komma till ro på dagen förutom i vagn. Vi håller alla tre på att bränna ut oss helt. Men så nu dessa tre nätter har vi lagt honom i egen säng och buffat och sagt övertygande och lugnt att "Vilhelm ska sova jättegott, Mamma/Pappa är här" och trots detta tar det minst 30 min (ibland 60) för honom att komma till ro och därefter vaknar han mellan 6-10 ggr per natt och gallskriker hysteriskt och vi gör samma sak igen, när blir det bättre? Får man enligt kuren ta upp och trösta? Till saken hör att Vilhelm på kvällen är så trött så han knappt orkar äta och vi oroar oss för att han ligger och är hungrig på natten? Så min sista fråga är det verkligen inte farligt för dem att skrika?
Tacksam för alla svar! Kramar en trött och orolig
Sixtensmamma
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :heart:

Börja med att läsa Lathunden, tycker jag! Finns här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Sedan funderar ni om det här känns rätt för er och återkommer!

Men svar på dina funderingar ska du få :D
Får man enligt kuren ta upp och trösta?
När man kurar är en av grundprinciperna att man lär barnet att det är tryggt i sin egen säng. Därför ger man motstridiga besked om man tar upp barnet när det skriker.
Till saken hör att Vilhelm på kvällen är så trött så han knappt orkar äta och vi oroar oss för att han ligger och är hungrig på natten?
Innan kuren gör ni upp ett schema som ska hjälpa er och Vilhelm att jobba förebyggande så att han inte blir för trött. Att få i sig tillräckligt mycket mat på dagtid är bra för att kunna sova hela natten.
Så min sista fråga är det verkligen inte farligt för dem att skrika?
Med kuren får du verktyg så att du effektivt lugnar ditt barn. Han kommer att skrika eftersom han undrar vad som gäller. Betrakta hans skrik som frågor: "Är jag trygg här? Kommer vargen och äter upp mig? Har ni koll på läget?" och besvara dem lugnt och betryggande. Han ska alltså inte skrika utan att få svar. Kommunikation är viktig för en lyckad shn-kur.

Men som sagt: börja med att läsa lathunden och återkom sedan!

Stärkande kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"